Huta Królewska poszerzyła swój katalog produktów w ramach realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju programu INNOSTAL, który pozwala zwiększać konkurencyjność i innowacyjność polskiego przemysłu stalowego. Opracowana w Chorzowie technologia charakteryzuje się zmniejszonym zużyciem materiałów w procesie produkcyjnym walców i osprzętu walcowniczego. Prace badawczo-rozwojowe nad nią rozpoczęły się w 2017 r., a zakończyły w czerwcu tego roku.
W ramach projektu opracowano technologię produkcji trzech innowacyjnych szyn kolejowych, które nie były wcześniej produkowane w Polsce, ani w żadnym zakładzie z grupy ArcelorMittal na świecie.
- Pierwszy profil szynowy (MAV48), wyprodukowany w ramach projektu INNOSTAL, przeznaczony jest dla kolei węgierskiej. Posiada specjalne parametry przekroju poprzecznego, które są wymagane na tamtejszym rynku – podkreśla dr inż. Tomasz Zygmunt, kierownik ds. badawczo-rozwojowych w ArcelorMittal Poland.
Pierwsza partia szyn z tego gatunku już trafiła na Węgry. Z kolei drugi profil (P50) został wyprodukowany specjalnie na potrzeby dostaw dla krajów bałtyckich – Litwy, Łotwy i Estonii. Ten projekt nie był łatwy, gdyż szyny musiały być produkowane według specjalnych wytycznych - przekrój szyn według normy rosyjskiej, a wykonanie zgodnie z normami europejskimi.
Ostatni rodzaj szyny, zrealizowany w ramach programu INNOSTAL, to szyna (50E2), która będzie eksportowana do Belgii i Holandii.
- Inwestujemy w nasz zakład w Chorzowie, bo asortyment tu produkowany jest pożądany przez klientów na rynkach europejskich. Właśnie dlatego opracowujemy nowe profile szyn, by odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów w branży kolejowej – zaznacza Sanjay Samaddar, prezes i dyrektor generalny ArcelorMittal Poland.
Firma stawia nie tylko na nowe produkty, ale też rozwój zakładu, by dostosowywać go do najwyższych standardów i norm. Niedawno w oddziale w Chorzowie zainstalowany został blok kontrolno-pomiarowy, który pozwala kontrolować dodatkowe parametry i własności szyn zgodnie z normami europejskimi. Na bloku sprawdza się np. czy szyna jest prosta i czy ma jakieś wady powierzchniowe. Tę ostatnią cechę bada się metodą wiroprądową, czyli skanuje się powierzchnię produktu w poszukiwaniu ewentualnych wad, których nie widać ich gołym okiem.
Dzięki badaniu ultradźwiękowemu można z kolei szybko wykryć ewentualne wady wewnątrz szyny - prześwietlać wnętrze wyrobu. Inwestycja ta ma duże znaczenie, bo do tej pory szyny produkowane w chorzowskim zakładzie musiały być badane w dąbrowskiej hucie ArcelorMittal Poland, co było skomplikowane logistycznie, a także kosztowne.
Poza blokiem kontrolno-pomiarowym w chorzowskim oddziale została zainstalowana także mechaniczna znakownica. Urządzenie pozwala nabijać kod szyny mechanicznie, nadając wyrobowi indywidualny numer, który można porównać do PESEL-u dla szyn. Dzięki temu można zidentyfikować produkt na kolejnych etapach obróbki, aż do momentu dostarczenia do klienta.
- Dzięki instalacji nowych urządzeń i automatyzacji linii walcowniczej możemy stale poszerzać katalog produktów dla kolejnictwa. Nowe inwestycje dostosowują nasz zakład do coraz wyższych wymagań klientów i produkcji szyn zgodnie z aktualnymi, europejskimi normami – podkreśla Ireneusz Góral, dyrektor oddziału ArcelorMittal Poland w Chorzowie.
Źródło: ArcelorMittal Poland










Napisz komentarz
Komentarze