Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 18 czerwca 2025 10:41
Reklama
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"

Czy estakada w końcu zniknie na zawsze z krajobrazu Chorzowa? Według architekta Macieja Franty to jedyna słuszna idea. I wcale nie potrzeba przy tym budować drogiej obwodnicy. "To są wspaniałe sprawy, kompletny game changer jakości" - komentuje.
Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"

Autor: Martyna Majewicz

O dalszych losach estakady rozmawiamy z Maciejem Frantą z Franta Group - architektem, autorem słynnej i wielokrotnie nagradzanej Villi Reden. Dowiadujemy się dlaczego Chorzów nie musi być być miastem-memem, co można zyskać po likwidacji mostu nad Rynkiem i jak na rozwój gminy może wpłynąć usunięcie z centrum Drogi Krajowej. 

Jakub Brzozowicz: Dotarły do nas informacje, że zlokalizowana na Rynkiem chorzowska estakada jest w stanie technicznych zagrażającym bezpieczeństwu, a jej dalsze użytkowanie grozi katastrofą. Można ją tymczasowo naprawić, ale tylko doraźnie i na krótki czas.

Maciej Franta: Nie możemy patrzeć na estakadę z perspektywy krótkoterminowej, bo wiadomo, że zawsze znajdzie się za chwilę ekspert, który przyjdzie i powie, a to może nie trzeba, bo może da się ją tu podeprzeć, tam podeprzeć, tu załatać i jakoś to będzie. I spotkamy się z tematem za pięć lat, gdzie będzie jeszcze gorzej i będzie problem. I będziemy mówić, no to żeśmy wydali środki i się udało, a za pięć lat będzie ten sam temat.

Można ją odbudować. Są nawet pierwsze szacunki: 200 mln zł.

Dalsza zgoda na to, żeby estakada istniała, to jest tragedia dla tego miasta. Od kilkudziesięciu lat jesteśmy zakładnikami tego mostu oraz zakładnikami idei, że potrzebna jest obwodnica, żeby rozładować ruch. Ta teza o tak zwanych mocnych, gigantycznych drogach obwodowych, wiemy już z naszych doświadczeń, że ona się nie sprawdziła i to jest taki mit.

Co w zamian? Tam przecież przejeżdża masa pojazdów.

Jedyna słuszna idea to jest rozproszenie tego ruchu i jednocześnie usunięcie estakady. Jak sobie spojrzymy z długiej perspektywy na miasto, my nie możemy dopuścić do tego, żeby ją remontować. Nie mamy takiego prawa zabierać przyszłości tego miasta mikroruchami i mikro remontami, które będą podtrzymywać trupa. Remont tego obiektu to jest prawdziwa, realna, najbardziej namacalna niegospodarność, jaką można sobie w mojej ocenie wyobrazić. Ponieważ zabiera możliwości rozwojowe Chorzowa na kilkadziesiąt lat do przodu.

Estakada to jedno, a co z infrastrukturą dookoła niej? Też zburzyć?

To, że teraz posypią się dwa pawilony, most, trzeba będzie zbudować jakieś być może dwa krótkie odcinki gdzieś tam lekko odciążające pewne elementy komunikacyjne etc, to są detale, to są jakieś śmieszne sprawy w perspektywie kilkudziesięciu lat w Chorzowie. Natomiast utrzymywanie tego mostu spowoduje, że będziemy mieć tragedię przez następne kilkadziesiąt lat i jako ludzie czterdzieści lat starsi spotkamy się tutaj jeszcze raz w Chorzowie i powiemy "no może się kiedyś coś zmieni".

To znaczy, że nadszedł wiatr zmian? Ja o usunięciu estakady słyszę od kiedy pamiętam. Gdy 20 lat temu pierwszy raz brałem udział w wyborach samorządowych, to już był chodliwy temat.

Prawda jest taka, że Chorzowianie muszą zrozumieć, że być może przez pewien przypadek, stan techniczny, jest pewna koniunkcja planet - tak to wyrażę. Nadarza się jedna okazja, żebyśmy stanęli wszyscy frontem jako mieszkańcy i wypowiedzieli się jasno, że nie chcemy tego mostu, bo ten most służy w trzech procentach mieszkańcom Chorzowa, a w dziewięćdziesięciu siedmiu jest tranzytem. On po pierwsze nam nie służy, po drugie jest jakąś formą poświęcenia tego miasta na rzecz innych, które nie ma możliwości rozwinąć się. Jest miastem-memem w skali Polski, jest tragedią po prostu przez to, że ktoś kiedyś wpadł na pomysł zbudowania mostu nad Rynkiem.
W międzyczasie wybudowano gigantyczną sieć ulic na Śląsku i tras przelotowych. Do dzisiaj opowiadamy tę samą bajkę, że bez obwodnicy tego się nie uda zrobić. Jesteśmy zakładnikami tej tezy.

Czyli burzymy estakadę nie dając w zamian innej dużej drogi? Brzmi odważnie.

Pracujemy nad danymi metropolitalnymi, nad systemami modelowania ruchu, które już na etapie wstępnych analiz wskazują, że estakada nie jest w ogóle potrzebna. Da się ją rozładować siecią ulic. Tylko tyle, że teraz jesteśmy w szoku komunikacyjnym. Chociaż wcale ten szok nie jest tak duży, bo owszem w kilku miejscach jest źle, ale w wielu miejscach tak nie jest. Czas przejazdu z Bytomia do Katowic wydłużył się o 7 minut. 7 minut! 
Teraz jesteśmy w momencie szoku. Nagle zamknięto most, są różne anomalie, które się dzieją. Poczekajmy 2-3 tygodnie. Monitorujemy jak ten ruch się rozładuje, a zobaczymy, że problem w dużym stopniu zniknie.

Jakie powinno się teraz podjąć działania?

Naszą ideą powinno być usunięcie i powinniśmy stanąć frontem, że ta koniunkcja zdarzeń daje nam możliwość pójścia za tą linią. Bo w innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady. A tak, mamy możliwość teraz przeanalizowania sprawy i bardzo intensywnej pracy. 
Jeżeli tego nie usuniemy i nie zaczniemy myśleć o estetyce, jakości, przyjaznej przestrzeni dla mieszkańców, będziemy mieć dalej miasto jakie mamy. Musimy zrobić radykalny ruch i wesprzeć nasze władze, żeby poszły w tym kierunku. 
Usunięcie estakady ma swoje wspaniałe konsekwencje dla Chorzowa i nie tylko. Trzeba to podkreślić, że to też leży w olbrzymim interesie miasta Katowice.

No właśnie. Likwidacja estakady to nie tylko odzyskanie Rynku, ale to dotyczy w znacznym stopniu także innych terenów. Przenieśmy się w przyszłość. Jak po latach może wyglądać Chorzów?

Usunięcie estakady i tej nitki komunikacyjnej spowoduje, że na całej osi od Bytomia aż do Wesołego Miasteczka zniknie ruch w dużym stopniu. Zostanie taki ruch lokalny, dojazdowy, ale nie przelotowy, nie tranzytowy. Czyli z 40 tysięcy samochodów zrobi się cztery, pięć. 
W związku z powyższym, cała oś od Bytomia aż do Stadionu Śląskiego w Chorzowie mogłaby być zrewitalizowana, zawężona o połowę. Wprost o połowę, a Rynek mógłby być zupełnie uwolniony.
Powoduje to tyle, że wszystkie kamienice, trzeba to podkreślić, od rynku aż do AKS-u, te które są w tym koszmarnym "esie floresie" pomiędzy przystankiem AKS a Chopina, zyskałyby jakość. Szerokie chodniki, zieleń, normalne ulice, piesi mogliby się tamtędy poruszać. 
Park Śląski połączyłby się z miastem. Miasto nie byłoby przecięte arterią komunikacyjną w tym miejscu. Nie byłoby przejść podziemnych, przechodziłoby się normalnie po jezdni.

Można byłoby zrobić np. plan "tysiąc drzew dla Chorzowa". Tak samo Chorzów II przestałby być przyklejony do takiej koszmarnej arterii komunikacyjnej. 
Mielibyśmy szerokie chodniki, zieleń, powstałaby wielka śródmiejska aleja zieleni i drzew, która mogłaby być taką piękną rzeczą dla Chorzowa, wyposażoną w ścieżki rowerowe. Docelowo oczywiście, to jest plan na lata, bo to też będzie kosztowało, ale zdecydowanie ma to sens. Na to też zresztą można pozyskać środki.

Piękna idea.

To są wspaniałe sprawy, kompletny game changer jakości. Ale musimy zrobić to mądrze, w oparciu o dane, w oparciu o analizy, w oparciu o fachowe opracowania, w oparciu o specjalistów, którzy to przygotują. Nie Macieja Franty czy jakiegoś polityka, tylko w oparciu o profesjonalny zespół przy prezydencie Miasta Chorzowa.

Chorzów był kiedyś miastem uzdrowiskowym. Potem pojawił się ciężki przemysł, krajobraz spowiły kominy hut, szyby kopalniane. To już melodia przeszłości. Czy usunięcie DK79 z centrum może być krokiem w kierunku przywrócenia czegoś na wzór takiej miejscowości?

Jest to krok w kierunku protokołu 21% dla Chorzowa. Odzyskanie zielonego Rynku, odzyskanie miasta zintegrowanego z Parkiem Śląskim, z zieleńcami, z terenami zielonymi. Może nie uzdrowiska, ale na pewno najbardziej parkowego miasta.

___________________
Miasto przecięte na pół

Estakada w Chorzowie, zlokalizowana w ciągu Drogi Krajowej Nr 79, powstała pod koniec lat 70-tych XX wieku i dziś jest solą w oczach mieszkańców. To przede wszystkim z powodów estetycznych, ponieważ przecina centralny punkt miasta. W latach 2012-2014 obiekt przeszedł gruntowny remont, który miał przedłużyć jego żywotność o co najmniej dekadę. Ten czas właśnie mija i pojawiają się problemy.

Od 3 lutego do odwołania zostało tam wprowadzone ograniczenie w ruchu pojazdów do 12 ton. To z powodu odrywania się z niej wierzchniej warstwy tynku i zalecenia prof. dr hab. inż. Marka Salamaka z Politechniki Śląskiej. W związku z tym zlecono ekspertyzę, której wyniki w poniedziałek dotarły do magistratu.

Wyniki były zatrważające. Wskazano, że dalsze użytkowanie obiektu grozi katastrofą budowlaną. Estakada natychmiast została zamknięta dla ruchu wszelkich pojazdów. Dotyczy to zarówno obiektu, jak i poruszania się na terenie pod nim. 

Ankieta: Czy powinno się zburzyć estakadę?
Najwyższy czas!
82%   (901 głosów)
Powinno się ją wyremontować
11%   (117 głosów)
Trudno powiedzieć
7%   (79 głosów)
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Chorzowianin 08.06.2025 12:54
Co za cisza -to jest to . Estakada? zburzyć jak najszybciej

Chorzowianin 09.06.2025 20:22
Z północy słychać szum fal z nad Bałtyku a z południa zapach sosen i świerków istebniańskich

Mać 11.06.2025 19:37
ciekaw jestem komentarzy, jak w Chorzowie tylko ta cisza pozostanie

Chorzowianin 08.06.2025 09:09
Ten cały Franta to powinien się pod ziemie zapaść - dupcy o likwidacji estakady - a nie zabierał głosy jak sprzedawano działki pod Apartamenty Parkowa - stojące na terenie po którym mogła przebiegać obwodnica. Willa Reden to koszmarek wybudowany na terenie Parku - znowu pytanie kto wydał taką decyzję. Gdzie był ten cały Franta jak na rynku - chorzowskim - zrobiono betonoze? Jakoś nie protestował jak na Rynku zrobiono "centrum przesiadkowe !!! Jakoś nie słyszałem by twierdził że budowa "tężni" przy "pętli autobusowej" jo delikatnie mówiąc "nieporozumienie" !!!! Dupcy o rozłożeniu ruchu na inne drogi a większość miast - Warszawa, Kraków, Oświęcim i nawet malutka Góra Kalwaria budują obwodnice !!! Teraz nie ma alternatywy dla Estakady.

Chorzowianin 09.06.2025 20:45
Ja ne będę cię obrażał ale piszesz żeby coś napisać.Ale zanim coś napiszesz na temat p.Franty to wpisz to nazwisko do wikipedii i dowiedz się kim są. Chopie nieładnie srać do swojego gniazda kaś ty broł nauki w hilfce.

Mać 11.06.2025 20:03
dzięki za sugestie by sprawdzić w wiki. bo mimo jako takiego zainteresowania się chorzowskimi sprawami, umknęło mi, że ten dominujący nad terenem Różanki kosmos, to też dzieło Pana Franty. no i ciekawe gdzie jest wrażliwość Pana architekta na sprzeciwy mieszkańców osiedla, niekoniecznie zachwyconych życiem w cieniu tego budynku.

Mać 11.06.2025 19:46
Ja mam inne pytanie - gdzie będzie Pan Franta, jak już estakadę wyburzą i znajdzie się sporo terenu, na którym architekt będzie mógł się "wykazać" ? a z tymi 40 tys co dziennie ową estakadą jeżdżą? a kto się będzie przejmował. poza tym pytanie retoryczne do osób, które są oburzone, że ktoś jeździ estakadą pod ich oknami - a Wy nigdzie nikomu pod oknami nie jeździcie ? Jesteście pewni ?

Mikołów 06.06.2025 20:33
W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.

Kato 15.06.2025 13:08
Ma isc przez centrum bo banda na przedmieściach nie chce dopuścić do bypassu miasta. Tak źle i tak źle. Poza tym wariant przebiegający przez mikolow i tak g**** zmieni. Pociągi będą jeździć pewnie niewiele szybciej niż teraz, bo optymalizacja geometrii będzie bardzo ograniczona. Zresztą przez mikołów i tak przejeżdżają już dziś dziesiątki pociągów, a nawet nie licząc kdp, nastąpi w najbliższych latach rozbudowa całego ciągu lk141 co znacznie zwiększy przepustowość pozwalając nareszcie rozwinąć ofertę nadążając za wielkim popytem. O to też byś się burzył? Wariant kdp przez centrum Mikolowa to wielka porażka koncepcji nie dlatego No olaboga będzie więcej pociągów po już i tak istniejącej trasie tylko dlatego że tracimy kolejne cenne minuty na i tak krótkim odcinku Katowice - granica

Mikołów 06.06.2025 20:31
W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.

Jola 06.06.2025 08:30
Żadnych półśrodków. Trzeba patrzeć przyszłościowo.

Obserwator 13 05.06.2025 22:44
Ten Pan z całym szacunkiem jest chyba oderwany od rzeczywistości. Mówi o tysiącu drzew a tymczasem to Prezydent Kotala swoją decyzja wyciął drzewa przy Ośrodku Postępu Technicznego żeby Deweloper mógł tam postawić bloki. Kolejny teren wczhodzenie powoli w głąb Żabich Dołów bo też dali zgodę na podbieranie terenów na dzialki budowlane itp. historie a prawda jest taka że ten Pan pewnie już widzi że po tej szerokiej arterii o której mówi że tam będzie zielono to powstaną nowe mieszkania żeby deweloperzy mogli się nachapać.

Anka 05.06.2025 15:43
Ten Pan chyba nie jechał z Bytomia do Katowic po zamknięciu estakady.....a mając na uwadze dobro mieszkańców proponuję pojechać na ulicę Styczyńskiego...

stary 05.06.2025 09:15
A może najpierw zlecić ekspertyzę komuś kompetentnemu, może Politechnice Gliwickiej, Politechnice Warszawskiej, Instytutowi budowy dróg i mostów, a dopiero potem zamykać ruch na estakadzie ? Na ile jest kompetentny właściciel TOKBUD-u, żeby na podstawie jego ekspertyzy wprowadzać chaos w całej aglomeracji ? To jakieś szaleństwo ! Jasne, że estakada powinna w przyszłości zniknąć, ale musi ją zastąpić obwodnica, bo jest niezbędna wbrew rojeniom pana Franty który bajdurzy o zwężeniu dróg. Ale to nie może nastąpić w takich chorych okolicznościach. No chyba, że taki jest cel tej operacji, wymusić na rządzących szybko kasę na budowę. Może to w sumie i dobrze, bo jak nie będziemy niczego wymagać i wymuszać, to w Warszawie będą sobie tylko kolejne linie metra budować za nasze wspólne pieniądze, a u nas nic się nie zmieni.

Beata Łosik 04.06.2025 22:36
Nie wiem kto wymyślił, że przejazd z Bytomia do Katowic wydłużył się o 7 minut,M3 jedzie z Chorzów Nowa do Katowic prawie 50 minut a jeździł 20 minut.

Sylwia 04.06.2025 20:59
Jestem chorzowianką od urodzenia i pamiętam jeszcze normalny rynek przed budową estakady. Estakada go zniszczyła szkoda zburzonych kamienic. Obecnie to nie rynek ,a sam beton. Mam nadzieję że miasto wreszcie odzyska w miarę normalny rynek aczkolwiek przy takim zniszczeniu będzie trudno mimo wyburzenia estakady co mam nadzieję nastąpi.

Alojzketa 04.06.2025 20:57
Weźcie sobie jakiegoś specjalistę od obiektów inżynierskich zamiast architekta, bo równie dobrze możecie prosić o opinię piekarza. To nie jest most, co najwyżej obiekt mostowy. Włosy dęba stają, jak się takie coś czyta.

Erwin ze Koźloka 05.06.2025 10:19
Pytali kogo mieli pod ręką, a że pod ręką mieli Fantę, to zapytali Frantę... Gość zaprojektował straszydło nagradzane w którym można by horrory kręcić a wypowiada się o zupełnie innych tematach. Żenua.

Raz Dwatrzy 04.06.2025 20:00
Dlatego drogowcy projektuja brzydkie ville. Bo ten gosciu o potokach komunikacyjnych wie tyle co inzynier ruchu o drzwiach kieszeniowych.

Rafał 04.06.2025 20:00
Chyba pan architekt nie jezdzi samochodem na trasie bytom katowice jeżeli twierdzi zeto tylko 7 minut dłużej. Jak może wypowiadać się ktoś kto o niczym niema pojęcia setki samochodów stoją w korkach żeby przejechać przez chorzów a czas przejazdu wydłużył się do 1 godz zapraszam pana do przejazdu a potem proszę się wypowiadac

Piszetocomysle 04.06.2025 19:10
Pora pożegnać się z estakadą w Chorzowie. Teraz jest na to szansa dla nas i przyszłych pokoleń.

Bibi 04.06.2025 16:34
Najgłośniej krzyczą Ci, którzy przez Chorzów tylko przejeżdżają i kosztem mieszkańców korzystają.

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: AndrzejTreść komentarza: Panie michałek. Zabezpieczyć i Przywrócić ruch pod Estakadą. Od Powstańców do Kościuszki i dalej do Katowickiej i odwrotnie. Estakada górą nie jest Potrzebna.Data dodania komentarza: 18.06.2025, 08:53Źródło komentarza: Gorąca dyskusja na forum GZM i spór prezydentów o EstakadęAutor komentarza: EwelinkaTreść komentarza: Pan MIchałek wziął się wkońcu do roboty i... zamknął estakadę i koniec. A teraz niech inni zrobią, wymyślą, dadzą pieniądze, ogarnąm bo to przecież tranzyt. G%^*o prawda. Po chorzowie jeżdzą hydraulicy, elektrycy, robotnicy, inspektorzy spółdzielni i wspólnot i jeżdzą estakadą 3 razy dzennie jadąc z batorego, na kościuszki i z powrotem do batorego. I oni nie tracą 10 minut na przejazd, tylko tracą 3 razy tyle, i czas i pieniądze na benzynę. A Pan Michałek powinien przywrócić ruch jak nie na estakadzie, to chociaz pod nią, bo omy z balkonikami nie mogą z Wolności do Kauflanda i z powrotem. Bo lludzi komunikacja wysadza przy muzeum hutnictwa i potem "radźcie sobie". Michałek zrób podpory uruchom ruch pod estakadą, żeby się dało życ a potem myśl co dalej.Data dodania komentarza: 17.06.2025, 22:44Źródło komentarza: Gorąca dyskusja na forum GZM i spór prezydentów o EstakadęAutor komentarza: BeatarekTreść komentarza: Tak szczęśliwy, a Prezydent Chorzowa podjął bardzo ważną decyzję dla bezpieczeństwa ludzi. Jestem ciekaw czy Pan Krupa weżnie odpowiedzialność jak Estakada się zawali.Data dodania komentarza: 17.06.2025, 22:02Źródło komentarza: Gorąca dyskusja na forum GZM i spór prezydentów o EstakadęAutor komentarza: Mieszkaniec z rodzinąTreść komentarza: Panie Prezydencie. Jesteśmy z Panem! Dziękujemy za to, że dba Pan o nasze bezpieczenstwo i ma determinację do pracy nad poprawą warunków w których przychodzi nam żyć.Data dodania komentarza: 17.06.2025, 20:41Źródło komentarza: Gorąca dyskusja na forum GZM i spór prezydentów o EstakadęAutor komentarza: AntyKibolTreść komentarza: Od bębniarza do grabarza!!! Czy już Chorzów jest szczęśliwy? Dla kolegi pytamData dodania komentarza: 17.06.2025, 17:51Źródło komentarza: Gorąca dyskusja na forum GZM i spór prezydentów o EstakadęAutor komentarza: S.ST.Treść komentarza: Gdzie są moje komentarze.Data dodania komentarza: 17.06.2025, 16:58Źródło komentarza: Stadion w zamian za przyłączenie Chorzowa do Katowic? “Prezydent mówił, że byłby w stanie to zrobić”
Reklama