Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 5 grudnia 2025 04:37
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"

Czy estakada w końcu zniknie na zawsze z krajobrazu Chorzowa? Według architekta Macieja Franty to jedyna słuszna idea. I wcale nie potrzeba przy tym budować drogiej obwodnicy. "To są wspaniałe sprawy, kompletny game changer jakości" - komentuje.
Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"

Autor: Martyna Majewicz

O dalszych losach estakady rozmawiamy z Maciejem Frantą z Franta Group - architektem, autorem słynnej i wielokrotnie nagradzanej Villi Reden. Dowiadujemy się dlaczego Chorzów nie musi być być miastem-memem, co można zyskać po likwidacji mostu nad Rynkiem i jak na rozwój gminy może wpłynąć usunięcie z centrum Drogi Krajowej. 

Jakub Brzozowicz: Dotarły do nas informacje, że zlokalizowana na Rynkiem chorzowska estakada jest w stanie technicznych zagrażającym bezpieczeństwu, a jej dalsze użytkowanie grozi katastrofą. Można ją tymczasowo naprawić, ale tylko doraźnie i na krótki czas.

Maciej Franta: Nie możemy patrzeć na estakadę z perspektywy krótkoterminowej, bo wiadomo, że zawsze znajdzie się za chwilę ekspert, który przyjdzie i powie, a to może nie trzeba, bo może da się ją tu podeprzeć, tam podeprzeć, tu załatać i jakoś to będzie. I spotkamy się z tematem za pięć lat, gdzie będzie jeszcze gorzej i będzie problem. I będziemy mówić, no to żeśmy wydali środki i się udało, a za pięć lat będzie ten sam temat.

Można ją odbudować. Są nawet pierwsze szacunki: 200 mln zł.

Dalsza zgoda na to, żeby estakada istniała, to jest tragedia dla tego miasta. Od kilkudziesięciu lat jesteśmy zakładnikami tego mostu oraz zakładnikami idei, że potrzebna jest obwodnica, żeby rozładować ruch. Ta teza o tak zwanych mocnych, gigantycznych drogach obwodowych, wiemy już z naszych doświadczeń, że ona się nie sprawdziła i to jest taki mit.

Co w zamian? Tam przecież przejeżdża masa pojazdów.

Jedyna słuszna idea to jest rozproszenie tego ruchu i jednocześnie usunięcie estakady. Jak sobie spojrzymy z długiej perspektywy na miasto, my nie możemy dopuścić do tego, żeby ją remontować. Nie mamy takiego prawa zabierać przyszłości tego miasta mikroruchami i mikro remontami, które będą podtrzymywać trupa. Remont tego obiektu to jest prawdziwa, realna, najbardziej namacalna niegospodarność, jaką można sobie w mojej ocenie wyobrazić. Ponieważ zabiera możliwości rozwojowe Chorzowa na kilkadziesiąt lat do przodu.

Estakada to jedno, a co z infrastrukturą dookoła niej? Też zburzyć?

To, że teraz posypią się dwa pawilony, most, trzeba będzie zbudować jakieś być może dwa krótkie odcinki gdzieś tam lekko odciążające pewne elementy komunikacyjne etc, to są detale, to są jakieś śmieszne sprawy w perspektywie kilkudziesięciu lat w Chorzowie. Natomiast utrzymywanie tego mostu spowoduje, że będziemy mieć tragedię przez następne kilkadziesiąt lat i jako ludzie czterdzieści lat starsi spotkamy się tutaj jeszcze raz w Chorzowie i powiemy "no może się kiedyś coś zmieni".

To znaczy, że nadszedł wiatr zmian? Ja o usunięciu estakady słyszę od kiedy pamiętam. Gdy 20 lat temu pierwszy raz brałem udział w wyborach samorządowych, to już był chodliwy temat.

Prawda jest taka, że Chorzowianie muszą zrozumieć, że być może przez pewien przypadek, stan techniczny, jest pewna koniunkcja planet - tak to wyrażę. Nadarza się jedna okazja, żebyśmy stanęli wszyscy frontem jako mieszkańcy i wypowiedzieli się jasno, że nie chcemy tego mostu, bo ten most służy w trzech procentach mieszkańcom Chorzowa, a w dziewięćdziesięciu siedmiu jest tranzytem. On po pierwsze nam nie służy, po drugie jest jakąś formą poświęcenia tego miasta na rzecz innych, które nie ma możliwości rozwinąć się. Jest miastem-memem w skali Polski, jest tragedią po prostu przez to, że ktoś kiedyś wpadł na pomysł zbudowania mostu nad Rynkiem.
W międzyczasie wybudowano gigantyczną sieć ulic na Śląsku i tras przelotowych. Do dzisiaj opowiadamy tę samą bajkę, że bez obwodnicy tego się nie uda zrobić. Jesteśmy zakładnikami tej tezy.

Czyli burzymy estakadę nie dając w zamian innej dużej drogi? Brzmi odważnie.

Pracujemy nad danymi metropolitalnymi, nad systemami modelowania ruchu, które już na etapie wstępnych analiz wskazują, że estakada nie jest w ogóle potrzebna. Da się ją rozładować siecią ulic. Tylko tyle, że teraz jesteśmy w szoku komunikacyjnym. Chociaż wcale ten szok nie jest tak duży, bo owszem w kilku miejscach jest źle, ale w wielu miejscach tak nie jest. Czas przejazdu z Bytomia do Katowic wydłużył się o 7 minut. 7 minut! 
Teraz jesteśmy w momencie szoku. Nagle zamknięto most, są różne anomalie, które się dzieją. Poczekajmy 2-3 tygodnie. Monitorujemy jak ten ruch się rozładuje, a zobaczymy, że problem w dużym stopniu zniknie.

Jakie powinno się teraz podjąć działania?

Naszą ideą powinno być usunięcie i powinniśmy stanąć frontem, że ta koniunkcja zdarzeń daje nam możliwość pójścia za tą linią. Bo w innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady. A tak, mamy możliwość teraz przeanalizowania sprawy i bardzo intensywnej pracy. 
Jeżeli tego nie usuniemy i nie zaczniemy myśleć o estetyce, jakości, przyjaznej przestrzeni dla mieszkańców, będziemy mieć dalej miasto jakie mamy. Musimy zrobić radykalny ruch i wesprzeć nasze władze, żeby poszły w tym kierunku. 
Usunięcie estakady ma swoje wspaniałe konsekwencje dla Chorzowa i nie tylko. Trzeba to podkreślić, że to też leży w olbrzymim interesie miasta Katowice.

No właśnie. Likwidacja estakady to nie tylko odzyskanie Rynku, ale to dotyczy w znacznym stopniu także innych terenów. Przenieśmy się w przyszłość. Jak po latach może wyglądać Chorzów?

Usunięcie estakady i tej nitki komunikacyjnej spowoduje, że na całej osi od Bytomia aż do Wesołego Miasteczka zniknie ruch w dużym stopniu. Zostanie taki ruch lokalny, dojazdowy, ale nie przelotowy, nie tranzytowy. Czyli z 40 tysięcy samochodów zrobi się cztery, pięć. 
W związku z powyższym, cała oś od Bytomia aż do Stadionu Śląskiego w Chorzowie mogłaby być zrewitalizowana, zawężona o połowę. Wprost o połowę, a Rynek mógłby być zupełnie uwolniony.
Powoduje to tyle, że wszystkie kamienice, trzeba to podkreślić, od rynku aż do AKS-u, te które są w tym koszmarnym "esie floresie" pomiędzy przystankiem AKS a Chopina, zyskałyby jakość. Szerokie chodniki, zieleń, normalne ulice, piesi mogliby się tamtędy poruszać. 
Park Śląski połączyłby się z miastem. Miasto nie byłoby przecięte arterią komunikacyjną w tym miejscu. Nie byłoby przejść podziemnych, przechodziłoby się normalnie po jezdni.

Można byłoby zrobić np. plan "tysiąc drzew dla Chorzowa". Tak samo Chorzów II przestałby być przyklejony do takiej koszmarnej arterii komunikacyjnej. 
Mielibyśmy szerokie chodniki, zieleń, powstałaby wielka śródmiejska aleja zieleni i drzew, która mogłaby być taką piękną rzeczą dla Chorzowa, wyposażoną w ścieżki rowerowe. Docelowo oczywiście, to jest plan na lata, bo to też będzie kosztowało, ale zdecydowanie ma to sens. Na to też zresztą można pozyskać środki.

Piękna idea.

To są wspaniałe sprawy, kompletny game changer jakości. Ale musimy zrobić to mądrze, w oparciu o dane, w oparciu o analizy, w oparciu o fachowe opracowania, w oparciu o specjalistów, którzy to przygotują. Nie Macieja Franty czy jakiegoś polityka, tylko w oparciu o profesjonalny zespół przy prezydencie Miasta Chorzowa.

Chorzów był kiedyś miastem uzdrowiskowym. Potem pojawił się ciężki przemysł, krajobraz spowiły kominy hut, szyby kopalniane. To już melodia przeszłości. Czy usunięcie DK79 z centrum może być krokiem w kierunku przywrócenia czegoś na wzór takiej miejscowości?

Jest to krok w kierunku protokołu 21% dla Chorzowa. Odzyskanie zielonego Rynku, odzyskanie miasta zintegrowanego z Parkiem Śląskim, z zieleńcami, z terenami zielonymi. Może nie uzdrowiska, ale na pewno najbardziej parkowego miasta.

___________________
Miasto przecięte na pół

Estakada w Chorzowie, zlokalizowana w ciągu Drogi Krajowej Nr 79, powstała pod koniec lat 70-tych XX wieku i dziś jest solą w oczach mieszkańców. To przede wszystkim z powodów estetycznych, ponieważ przecina centralny punkt miasta. W latach 2012-2014 obiekt przeszedł gruntowny remont, który miał przedłużyć jego żywotność o co najmniej dekadę. Ten czas właśnie mija i pojawiają się problemy.

Od 3 lutego do odwołania zostało tam wprowadzone ograniczenie w ruchu pojazdów do 12 ton. To z powodu odrywania się z niej wierzchniej warstwy tynku i zalecenia prof. dr hab. inż. Marka Salamaka z Politechniki Śląskiej. W związku z tym zlecono ekspertyzę, której wyniki w poniedziałek dotarły do magistratu.

Wyniki były zatrważające. Wskazano, że dalsze użytkowanie obiektu grozi katastrofą budowlaną. Estakada natychmiast została zamknięta dla ruchu wszelkich pojazdów. Dotyczy to zarówno obiektu, jak i poruszania się na terenie pod nim. 

Ankieta: Czy powinno się zburzyć estakadę?
Najwyższy czas!
82%   (901 głosów)
Powinno się ją wyremontować
11%   (117 głosów)
Trudno powiedzieć
7%   (79 głosów)
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Synek z Cwajki 05.11.2025 15:18
Najgorsza jest niepewność i brak decyzji. Tutaj trzeba albo-albo. Albo remontujemy/odbudowujemy estakadę, albo wyburzamy. Ale niestety urzędy różnych rodzajów bawią się w pisanie do siebie niesamowicie ważnych pism, wysyłają sobie ekspertyzy, dokumenty, a decyzji nie ma. Miasto jest w zawieszeniu. To się skończy źle dla całego miasta i nas mieszkańców.

Emerytka 05.11.2025 11:36
Od czerwca do listopada miasto wyludnia się w dużym tępię. Nie tylko Rynek jest pusty ale przyległe ulice.Gastronomia i handel umierają..Czy o to chodzi.Miasto ma tętnic życiem .Chorzów odżył po otwarciu centrum przesiadkowe go inowego rynku który w zupełności wystarcza mieszkańcom. Większe imprezy zostały przeniesione na ul.Lompy i pod szyb Prezydent.Myślę że te futurystyczne pomyśly będą dla emerytów którzy tu zostaną .Nie wiem czy o to chodzi autorowi tych pomysłów. Bez ludzi nie ma życia ani miasta

Miastowy 02.11.2025 07:56
Estakade powinno się zburzyć i zlikwidować całkowicie przebieg tej drogi przez centrum miasta. Tylko w ten sposób Chorzów odzyska swoje śródmieście i znów stanie się niastem atrakcyjnym do zamieszkania. Nie słuchajcie tych zaklinaczy rzeczywistości ktorzy lobbuja dla biznesmenow aby ich tiry mogły sobie skracać drogę naszym kosztem. Jak estakada przyczyniła się do rozwoju miasta to widać na przykładzie ostatnich kilkudziesieciu lat. To chyba piwinno Wam wystarczyć za argument aby przejrzeć na oczy i zrozumieć, ze tylko likwidacja estakady pozwoli nam wyjsc z tego marazmu i zacofania cywilizacyjnego.

Synek z Cwajki 31.10.2025 17:50
Chorzów jest w sytuacji beznadziejnej. Samodzielnie nie da rady z estakadą zrobić nic. Nie ma pieniędzy na rozbiórkę ani tym bardziej na odbudowę. Musi być pomoc innych miast. Estakada dla Chorzowa ma znaczenie takie sobie, ale gigantyczne dla sąsiednich miast i całego regionu. Jednak inne miasta umywają ręce. Sprawa estakady pokazuje, że miasta i miasteczka GOP-u nie mają racji bytu. Jedyne rozwiązanie do połączenie ich w jedno duże, wydolne i sprawne miasto. Po prostu dzisiejszy Chorzów, Zabrze, Sosnowiec będą dzielnicami dużego, silnego i liczącego się miasta. Nie czarujmy się, nie ma innego wyjścia. Inaczej utoniemy w marazmie.

Jan 29.10.2025 22:56
Idźcie za pieniądze komu to przyniesie zysk likwidacja estakady

Jan 29.10.2025 22:54
Całkowita likwidacja estakady ? Miasto jeszcze bardziej się wyludni, Chorzów stanie się sypialnią dla Katowic, Między Świętochłowicami a Chorzowem nie będzie już żadnej różnicy . Zastanówy się czym na obecną chwilę Chorzów może przyciągnąć mieszkańców ościennych miast ? Podziwianiem nagrodzonej Villi, odwiedzeniem śląskiego parku, żoo, przejażdżką Elką, imprezą na stadionie, w parku - ale to nie centrum Chorzowa, bez znaczenia czy estakada będzie czy nie. Przenieśmy się więc teraz do centrum Chorzowa i czy tu możemy ściągnąć ludzi ? Teatrem, działalnością domu kultury, dwoma szpitalami i siecią przychodni lekarskich. Czy uważacie że to wystarczy ? NIE !!!! Miasto Chorzów całkowicie podupadnie. Jak była estakada czynna to zawsze ktoś przyjechał do Chorzowa na rynek centrum przesiadkowe hulało. Tu ludzie się spotykali w punktach gastronomicznych w mieście na ulicy Wolności. Estakada już się na trwałe zakotwiczyła w krwiobieg komunikacyjny Górnego Śląska. Jeżeli dojdzie do likwidacji estakady to Chorzów uschnie jak ręka pozbawiona dopływu krwi. Pozdrawiam współmieszkańców Chorzowa. Jeden z polityków kiedyś powiedział jak nie wiadomo o co chodzi to Idźmy za śladem pieniądze komu to przyniesie zysk włączmy myślenie.

Ultras 16.09.2025 10:55
Franta odejdź, nie kompromituj się, zamilcz, interesy rób gdzie indziej!

korek 11.09.2025 12:22
3% Chorzowian korzysta absurd. Czas przejazdy wydłużył się o 7 min. Skąd ten gość się urwał. W korach stoi się po 20-30 min żeby przejechać przez Chorzów tymi uliczkami. Super pomysł- nagroda dla tego artysty ruch skierować do centrum miasta

Mieszkanka cwajki 03.09.2025 22:33
To ja jestem w tych 3 procentach mieszkańców. Kiedyś dowiezienie dziecka do szkoły zajmowało mi 5 maks 8 minut, obecnie to 30 - 40. Ktoś powie, to idź pieszo. Chętnie ale wtedy muszę obejść przysłowiowe 'Wilno i Troki' co zajmie jeszcze dłużej. Najpierw musiałam objeżadżać pół miasta bo nie było skrętu z Katowickiej na 3 maja, kiedy już po kilku latach ,mordęgi doczekałam się otwarcia drogi, zamknęli estakadę. Mieszkam w czarnej de

Taki z Cwajki 01.09.2025 06:55
Pokażcie te badania, które mówią, że tylko 3% ruchu to mieszkańcy Chorzowa. Bo tak na słowo to wam nie wierzę.

Synek z Cwajki 22.08.2025 11:39
Pojawił się pomysł połączenia DTŚ i Bytomia drogą zbudowaną na granicy SH i SI wzdłuż nieistniejącej już kolei piaskowej. Jest to pas terenu NIEZABUDOWANEGO od DTŚ do Bytomia.

niebieski 11.08.2025 15:29
Dla mieszkańców samego Chorzowa ta droga to dramat .Tony przepalono oleju,ołowiu przez samochody powoduje NIEODWRACALNE CHOROBY a My mieszkańcy tego Miasta musimy tym oddychać .Bardzo więc przypadła mi do gustu ODPOWIEDZIALNA POSTAWA ! Włodarzy Naszego kochanego miasta .Mam nadzieję że nadejdzie łoneczny czas i wszelkiego rodzaju rażące zaniedbania !!! zostaną rozwiązane.Osobiście kibicuję Panu Michałkowi .Trzeba dać CHOPU szansa !!!

Konopnicka Irena 16.07.2025 09:33
Idealna recepta na sypialnię/może Katowic/.Miasto wykluczone z ruchu przelotowego umrze prędzej niż jak to się działo do tej pory jak wszystkie wsie i Miasta pominięte przez drogi przelotowe.Zostanie tylko ruch lokalny a jest nas przecież coraz mniej.Co Wprowadzi miasto w Ruch?zieleń której mamy pod dostatkiem,kibice wandale?,drużyna która kiepsko gra?.Myślę że ta teoria jest dla Chorzowa nie najlepsza.Padniemy w zieleni ,ciszy i spokoju....

Eryk 16.07.2025 10:59
Miasto z niczego nie będzie wykluczone. Wręcz przeciwnie. Odżyje, bo teraz duża część miasta jest uśmiercona tym bezsensownym tworem minionej epoki. Proszę nie wprowadać ludzi w błąd. Miasto było jest i będzie skomunikowane z całym regionem tylko w lepszy dla jego mieszkańcow sposób. I kropka.

Zenon 27.07.2025 03:43
I to jest prawda w 100%!!!

niebieski 11.08.2025 15:36
Warto PO myśleć o przyszłych pokoleniach i własnym zdrowiu ! Ta żałosna uliczka inaczej zwana estakadą sukcesywnie dostarczała wszelkiego rodzaju związki chemiczne związane ze spalaniem paliwa pełzających po niej samochodach .Jest autostrada A-4 i DTŚ -ka .Estakada budowana była na potrzeby niskiej eksploatacji .Od tamtego czasu jej aksploatacja wzrosła o 1000 % i chyba musi być katastrofa ? Czy My zawsze musimy wybierać życie "na krawędzi" ?

Chorzowianin 08.06.2025 12:54
Co za cisza -to jest to . Estakada? zburzyć jak najszybciej

Chorzowianin 09.06.2025 20:22
Z północy słychać szum fal z nad Bałtyku a z południa zapach sosen i świerków istebniańskich

Mać 11.06.2025 19:37
ciekaw jestem komentarzy, jak w Chorzowie tylko ta cisza pozostanie

Chorzowianin 08.06.2025 09:09
Ten cały Franta to powinien się pod ziemie zapaść - dupcy o likwidacji estakady - a nie zabierał głosy jak sprzedawano działki pod Apartamenty Parkowa - stojące na terenie po którym mogła przebiegać obwodnica. Willa Reden to koszmarek wybudowany na terenie Parku - znowu pytanie kto wydał taką decyzję. Gdzie był ten cały Franta jak na rynku - chorzowskim - zrobiono betonoze? Jakoś nie protestował jak na Rynku zrobiono "centrum przesiadkowe !!! Jakoś nie słyszałem by twierdził że budowa "tężni" przy "pętli autobusowej" jo delikatnie mówiąc "nieporozumienie" !!!! Dupcy o rozłożeniu ruchu na inne drogi a większość miast - Warszawa, Kraków, Oświęcim i nawet malutka Góra Kalwaria budują obwodnice !!! Teraz nie ma alternatywy dla Estakady.

Chorzowianin 09.06.2025 20:45
Ja ne będę cię obrażał ale piszesz żeby coś napisać.Ale zanim coś napiszesz na temat p.Franty to wpisz to nazwisko do wikipedii i dowiedz się kim są. Chopie nieładnie srać do swojego gniazda kaś ty broł nauki w hilfce.

Mać 11.06.2025 20:03
dzięki za sugestie by sprawdzić w wiki. bo mimo jako takiego zainteresowania się chorzowskimi sprawami, umknęło mi, że ten dominujący nad terenem Różanki kosmos, to też dzieło Pana Franty. no i ciekawe gdzie jest wrażliwość Pana architekta na sprzeciwy mieszkańców osiedla, niekoniecznie zachwyconych życiem w cieniu tego budynku.

Mila 28.10.2025 14:41
och, to jeszcze nic, podobna p. Franta, ma budować pod nosem kamienic i bloku, następny apartamentowiec. na końcu ul. Wolności, na małym rogu, na przeciwko gazowni. jak lokatorzy z kamienicy , jak ludzie z bloku mają patrzeć w czyjeś okna???? to jest architekt ???? dla mnie w żadnym wypadku !!! patrzy tylko na swój zarobek, a nie na dobro ogółu.

Mać 11.06.2025 19:46
Ja mam inne pytanie - gdzie będzie Pan Franta, jak już estakadę wyburzą i znajdzie się sporo terenu, na którym architekt będzie mógł się "wykazać" ? a z tymi 40 tys co dziennie ową estakadą jeżdżą? a kto się będzie przejmował. poza tym pytanie retoryczne do osób, które są oburzone, że ktoś jeździ estakadą pod ich oknami - a Wy nigdzie nikomu pod oknami nie jeździcie ? Jesteście pewni ?

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: jolaTreść komentarza: Bez stadionu miasto może funkcjonować ,bez drogi niebawem pustynia.Może kolega dużego Bu pomoże.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:36Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: W.Treść komentarza: Możecie sobie mówic o Kotali co chcecie, ale nie tknął stadionu dopóki nie było pieniędzy na nowy. Nie było, to nie ruszał. A cukierek? Kasy na stadion nie ma, kasy nie będzie, stadionu teraz też już nie ma, pozwolenia na budowę nie ma a jak będzie to nie wiadomo jaki. Mieliśmy stadion wyłoniony w konkursie arch. na 12.000 z możliwością rozbudowy na mecz do 16.000 i w zupełności wystarczylo. Teraz będziemy się zadłużać na kolosa 22.000 za nie wiadomo w sumie ile, bo przecież 400.000.000 to czysta teoria, a w sumie nawet nie wiadomo jaki ten projekt będzie.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:35Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: J.Treść komentarza: Ciężko o wypadek w mieście, które stoi w korkach i w mieście, w którym ograniczono ruch przez zamknięcie estakady.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 11:19Źródło komentarza: Znamy już wyniki IV edycji Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności. Wśród docenionych znalazło się Miasto ChorzówAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Do szkoły podstawowej nr 22 ma być przeniesiona szkoła specjalna która mieści na na 3 Maja. Dyrektorka ze szkoły specjalnej to rodzina prezydenta miasta.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 21:52Źródło komentarza: Miasto chce połączenia SP22 i Ligonia. “My rodzice się na to nie zgadzamy”Autor komentarza: MzymonSichałekTreść komentarza: Już widzę ten remont jakby Chorzów miał zarządzać Parkiem Śląskim… no, ale najważniejsze to domagać się podatków żeby było za co złodziejom postawić drugi stadion przy Cichej XDData dodania komentarza: 3.12.2025, 14:10Źródło komentarza: Coraz bliżej do modernizacji Rosarium. Ogród wkrótce odzyska swój dawny blask!Autor komentarza: MichałekWONTreść komentarza: Kolejna ankieta organizowana przez drużynę Michałka? 😂Data dodania komentarza: 3.12.2025, 14:09Źródło komentarza: Znamy już wyniki IV edycji Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności. Wśród docenionych znalazło się Miasto Chorzów
Reklama
Reklama
Reklama