Jak informowaliśmy w kwietniu tego roku, Firma Nextbike która do tej pory obsługiwała system miejskich jednośladów, zażądała za obsługę tegorocznego sezonu 2 milionów zł. W poprzednim roku było to nieco ponad 300 tys. zł. Tak wysoką podwyżkę uzasadniono raz ogólnym wzrostem cen, a dwa tym, że chorzowskie rowery często były dewastowane - tym samym koszt serwisowania ich wyniesiono na taki poziom.
Miasto zdecydowało, że to nie jest usługa która jest tyle warta i nie podpisano kolejnej umowy, jednak ponad 200 tys. wypożyczeń rocznie pokazało, jak ważny dla chorzowian jest ten środek transportu. Okazuje się, że znaleziono rozwiązanie, dzięki któremu rowery mogą powrócić na chorzowskie ścieżki i wcale nie oznacza to tak wysokiego kosztu obsługi.
Ostatecznie postanowiono rowery poddać modernizacji, co znacząco obniży koszt ich obsługi. Miasto podpisało dziś umowę z firmą Nextbike S.A. na przekształcenie posiadanych jednośladów na rowery IV generacji oraz usługę operatorską na kontynuację systemu KajTeroz Chorzowski Rower Miejski.
Umowa składa się z trzech etapów. W pierwszym z nich wykonawca jest zobowiązany ciągu 45 dni przekształcić 345 rowerów III generacji na rowery IV generacji. Te prace pochłoną największe koszty, które są jednak niezbędne, aby rowery spełniały odpowiednie standardy i można było z nich korzystać w przyszłości.

– Rowery zostaną wyposażone w moduły GPS oraz w nowe zabezpieczenia. Nie będziemy już mechanicznie wpinać ich w stojaki, tylko zablokujemy je w stacji zdalnie, za pomocą aplikacji. To zdecydowanie wygodniejsze – tłumaczy Marcin Michalik, zastępca prezydenta Chorzowa. – Rowery będą też lepiej zabezpieczone. Dzięki temu w sposób znaczący zostanie ograniczona możliwość ich kradzieży i zniszczenia. Szczególnie wandalizm był sporym problemem. Ale dzięki przekształceniu w IV generację uda się zabezpieczyć te pojazdy przed osobami, które nie potrafią z nich korzystać - dodaje Michalik.
W drugim etapie firma będzie świadczyć usługę operatorską polegającą na zarządzaniu i utrzymaniu systemu KajTeroz Chorzowski Rower Miejski, jego kompleksowym serwisie i ich magazynowaniu.
KajTeroz ma powrócić do Chorzowa na początku września. Na popularnych stacjach rozlokowane zostanie 345 klasycznych rowerów miejskich. Taka ilość pojazdów została wybrana m.in. dlatego, aby uporać się z ich modernizacją możliwie jak najszybciej. Jeśli wszystko planowo dojdzie do skutku, w przyszłym roku mogą do nich dołączyć tzw. rowery specjalistyczne jak cargo, rowery dziecięce czy tandemy.
W ostatnim etapie Nextbike podda rowery posezonowej konserwacji.
Źródło: Materiały prasowe
Fot. Łukasz Adamczyk










Napisz komentarz
Komentarze