Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 8 czerwca 2025 20:26
Reklama

Od marca bilety miesięczne w Transport GZM również na kolej

GZM, Koleje Śląskie i POLREGIO pogłębiają integrację biletową. Od 1 marca bilety 30-dniowe będą obowiązywały w kolejnym środku transportu publicznego. Po autobusach, tramwajach i trolejbusach czas na pociągi.
Od marca bilety miesięczne w Transport GZM również na kolej

Porozumienie z Województwem Śląskim, Kolejami Śląskimi oraz POLREGIO zostało zawarte 22 grudnia 2023 r.

Od 1 marca 2024 r. cena biletu 30-dniowego ważnego na terenie 1 miasta wynosić będzie 119 zł. Zmiana ceny (o 10 zł) wynika ze wzrostu kosztów organizacji publicznej, szczególnie cen energii i wynagrodzeń. Jednak dzięki porozumieniu podpisanemu z samorządem województwa śląskiego pasażerowie w cenie biletu zyskają możliwość poruszania się również koleją.

– To dla nas milowy krok na drodze do pełnej integracji różnych środków transportu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Na tym polegać powinno podróżowanie po dużych skupiskach miejskich, że pasażer nie zastanawia się, czy jego bilet obowiązuje w danym środku transportu, tylko po prostu wybiera najszybsze lub najwygodniejsze w danym momencie połączenie. A pociąg w wielu sytuacjach jest zdecydowanie szybszy nie tylko od autobusu czy tramwaju, ale również od samochodu – dodaje.

– Na taką informację mieszkańcy czekali od bardzo dawna i cieszę się, że udało się znaleźć właściwą formę dla tej współpracy – zaznacza Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego. – Transport publiczny w województwie śląskim powinien być nowoczesny, ekologiczny i konkurencyjny cenowo, by mógł stanowić realną alternatywę dla korzystania z samochodu. Wspólny bilet, integrujący ofertę Zarządu Transportu Metropolitalnego, Kolei Śląskich i Polregio na terenie aglomeracji, to nie tylko oszczędność dla portfela, ale także większa możliwość wyboru środka transportu dla pasażerów, którzy nie muszą porównywać ofert każdego z przewoźników, by komfortowo i bezpiecznie dotrzeć do celu.

– Przyszły rok traktujemy jako pilotaż – dodaje Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, odpowiedzialny za transport. – Jednocześnie dalej będziemy prowadzić rozmowy o kolejnych krokach, kolejnych rodzajach biletów. Cieszy nas również pogłębienie współpracy ze spółką  POLREGIO. Od 1 marca wszystkie linie kolejowe na obszarze GZM obsługiwane przez tego przewoźnika zostaną objęte integracją. To znacząco zwiększy ofertę i możliwości podróżowania dla pasażerów.

Po Katowicach taniej

Metrobilet 1 Miasto 30 to dobra wiadomość dla mieszkańców Katowic, którzy do tej pory płacili za podobny bilet (Strefa Katowice) 159 zł. Teraz również w ramach tego biletu będzie można poruszać się wszystkimi środkami transportu na obszarze takich miast jak Gliwice, Tychy, Mysłowice czy Dąbrowa Górnicza, gdzie stacji i przystanków kolejowych jest kilka, co wcześniej w tak korzystnej cenowo opcji nie było możliwe.

Bilet na dwa sąsiadujące ze sobą miasta będzie kosztował 149 zł (tyle co obecnie, a dodatkowo pasażerowie zyskują kolej).

Bilet Obszarowy i większa elastyczność

Nowością w taryfie będzie Metrobilet Obszarowy 30, zastępujący dotychczasowe „kolorowe” Metrobilety.

Po stronie Transport GZM bilet ten będzie uprawniał do podróżowania w ramach całej sieci – wszystkimi autobusami, tramwajami i trolejbusami. Po stronie kolei - na jego podstawie będzie można poruszać się na obszarze od trzech do sześciu graniczących kolejno ze sobą gmin.

Z punktu widzenia osób już dotychczas jeżdżących koleją, nowy Bilet Obszarowy pozwoli pasażerom na większą elastyczność niż dotychczasowe Metrobilety. Do tej pory poszczególne bilety obowiązywały na ściśle określonym fragmencie sieci, np. miedzy Dąbrową Górniczą i Katowicami. Teraz możliwy będzie zakup tańszego biletu na dowolnych odcinkach, np. między Zabrzem a Sosnowcem, Chorzowem a Dąbrową Górniczą, według potrzeb pasażera, bez konieczności zakupu biletu na całą sieć kolejową.

Bilet Obszarowy będzie również bardzo korzystny cenowo. Dotychczas „kolorowe” Metrobilety kosztowały 220 zł. Teraz cena Biletu Obszarowego to 189 zł – 31 zł mniej.

Bilet na wszystko za 249 zł

Metrobilet Sieć 30 ważny na całej sieci w komunikacji miejskiej Transport GZM oraz na wszystkich liniach kolejowych Kolei Śląskich i POLREGIO na obszarze GZM kosztował będzie 249 zł. To o 50 zł taniej w porównaniu z dotychczasowym Metrobiletem, obowiązującym w całej sieci. 

Zmiany od 1 marca

Dotychczasowy wspólny bilet 24h+Kolej pozostanie w tej samej cenie – 24 zł, natomiast zmieni się jego nazwa na Metrobilet 24h.

Zmiany w taryfie Transportu GZM wejdą w życie 1 marca 2024 r. Do tego czasu planowana jest również zmiana cen pozostałych biletów długookresowych. Przez ostatnie dwa i pół roku pozostawały one na tym samym poziomie, mimo ponad 30% inflacji w tym okresie. 

Do integracji ma zostać włączony również fragment linii kolejowej S9 na odcinku Tarnowskie Góry – Pyrzowice lotnisko i dalej do Siewierza, przebiegający przez Miasteczko Śląskie nie będące częścią GZM. 

Nowe połączenia dzięki POLREGIO

Dzięki porozumieniu z POLREGIO na podstawie Metrobiletów będzie można korzystać z większej liczby połączeń. Dotychczas obowiązywały one wyłącznie w pociągach obsługiwanych przez tę spółkę między Katowicami a Sławkowem. Teraz możliwe będzie również korzystanie z tych pociągów między Gliwicami a Pyskowicami i gminą Rudziniec, oraz między Katowicami i Mysłowicami, w pociągach jadących w kierunku Krakowa.

Jedne z najtańszych w kraju

Mimo zmian w taryfowym cenniku, bilety okresowe w Transport GZM pozostają jednymi z najtańszych w kraju i to mimo bardzo dużej rozległości sieci. W aglomeracji krakowskiej bilet uprawniający do podróży wszystkimi środkami transportu kosztuje 159 (po samym Krakowie) lub 199 zł (po całej sieci). Drożej jest w aglomeracji łódzkiej, gdzie bilet 30-dniowy na samą Łódź i wyłącznie na autobusy i tramwaje kosztuje 168 zł, a na całą sieć – 202 zł. Bilety pozwalające szybko podróżować również koleją są droższe - bilet na Łódź i dwa najbliższe miasta kosztuje 229, a wraz z autobusami podmiejskimi – 280 zł. Zdecydowanie drożej jest również w aglomeracji poznańskiej, gdzie mieszkaniec podpoznańskiej gminy za poruszanie się po całej sieci pociągiem i komunikacją miejską zapłaci od 260 do nawet 398 złotych. Bez pociągu ceny te wynoszą od 149 do 304 zł. Taniej od GZM wypada Warszawa, gdzie podstawowy bilet imienny na 30 dni dla Warszawy kosztuje 110 zł, a dla strefy podmiejskiej - 180 zł.

źródło: Informacja prasowa GZM, fot. Koleje Śląskie


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Marcin. MTreść komentarza: A ja widzę że masz problem do Szymona teraz możesz miećjedynie do grabiarzy Chorzowa problem Kotali i Michalinka tam se swoje żale wypisujData dodania komentarza: 8.06.2025, 10:53Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działaniaAutor komentarza: Mieszkaniec ChorzowaTreść komentarza: Panie Kotala -po zakończeniu remontu estakady - miał Pan 10 lat na znalezienie rozwiązania problemu! A co Pan zrobił? 1- Zabetonował rynek; 2- na tym "rynku" wybudował Pan "Centrum Przesiadkowe" /które ze względu na układ jest po prostu niebezpieczna dla przesiadkowiczów; 3- Zlecił pan przebudowę drogi/ skrzyżowania przy "Muzeum Hutnictwa"; 0!!!! - sprzedał pan pod budowę Apartamentów Parkowa rezerwę terenu po którym mogła przebiegać Chorzowska Obwodnica. To nie "hejt" to fakty i niech Pan łaskawie się do tego ustosunkuje ... I może jeszcze wyjaśni Pan co stało się z cegłą klinkierową w WPKiW - w czasach Pana Gospodarowania tymże Parkiem ! !! !!!Data dodania komentarza: 8.06.2025, 09:49Źródło komentarza: Andrzej Kotala: "Fala hejtu zniechęciła mnie do kandydowania"Autor komentarza: ChorzowianinTreść komentarza: Ten cały Franta to powinien się pod ziemie zapaść - dupcy o likwidacji estakady - a nie zabierał głosy jak sprzedawano działki pod Apartamenty Parkowa - stojące na terenie po którym mogła przebiegać obwodnica. Willa Reden to koszmarek wybudowany na terenie Parku - znowu pytanie kto wydał taką decyzję. Gdzie był ten cały Franta jak na rynku - chorzowskim - zrobiono betonoze? Jakoś nie protestował jak na Rynku zrobiono "centrum przesiadkowe !!! Jakoś nie słyszałem by twierdził że budowa "tężni" przy "pętli autobusowej" jo delikatnie mówiąc "nieporozumienie" !!!! Dupcy o rozłożeniu ruchu na inne drogi a większość miast - Warszawa, Kraków, Oświęcim i nawet malutka Góra Kalwaria budują obwodnice !!! Teraz nie ma alternatywy dla Estakady.Data dodania komentarza: 8.06.2025, 09:09Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: ChorzowianinTreść komentarza: Co do zawalenia - tylko w tym przypadku Kotala ma rację, Miał czas by po zakończeniu remonty wszcząć działania na projekt i budowę obwodnicy! A co zrobił - sprzedał pod budowę Apartamentów Parkowa teren po którym ta obwodnica miała i mogła przebiegać! To winna zbadać prokuratura - bo ma to znamiona działania na szkodę miasta i Metropolii !!!!Data dodania komentarza: 8.06.2025, 08:58Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działaniaAutor komentarza: Dajcie ŻyćTreść komentarza: Korytowiec zabrał głos. Kotala, Kopel, Michałek. Święta trójca niszczenia Chorzowa. Gdzie nie spojrzeć tam te same nazwiska. Zresztą teraz to bez znaczenia bowiem Chorzów przestał istnieć.Data dodania komentarza: 8.06.2025, 08:47Źródło komentarza: Andrzej Kotala: "Fala hejtu zniechęciła mnie do kandydowania"Autor komentarza: makowaTreść komentarza: Oj Edek z krainy kredekData dodania komentarza: 8.06.2025, 07:42Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działania
Reklama