Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 19 września 2025 01:33
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Od marca bilety miesięczne w Transport GZM również na kolej

GZM, Koleje Śląskie i POLREGIO pogłębiają integrację biletową. Od 1 marca bilety 30-dniowe będą obowiązywały w kolejnym środku transportu publicznego. Po autobusach, tramwajach i trolejbusach czas na pociągi.
Od marca bilety miesięczne w Transport GZM również na kolej

Porozumienie z Województwem Śląskim, Kolejami Śląskimi oraz POLREGIO zostało zawarte 22 grudnia 2023 r.

Od 1 marca 2024 r. cena biletu 30-dniowego ważnego na terenie 1 miasta wynosić będzie 119 zł. Zmiana ceny (o 10 zł) wynika ze wzrostu kosztów organizacji publicznej, szczególnie cen energii i wynagrodzeń. Jednak dzięki porozumieniu podpisanemu z samorządem województwa śląskiego pasażerowie w cenie biletu zyskają możliwość poruszania się również koleją.

– To dla nas milowy krok na drodze do pełnej integracji różnych środków transportu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Na tym polegać powinno podróżowanie po dużych skupiskach miejskich, że pasażer nie zastanawia się, czy jego bilet obowiązuje w danym środku transportu, tylko po prostu wybiera najszybsze lub najwygodniejsze w danym momencie połączenie. A pociąg w wielu sytuacjach jest zdecydowanie szybszy nie tylko od autobusu czy tramwaju, ale również od samochodu – dodaje.

– Na taką informację mieszkańcy czekali od bardzo dawna i cieszę się, że udało się znaleźć właściwą formę dla tej współpracy – zaznacza Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego. – Transport publiczny w województwie śląskim powinien być nowoczesny, ekologiczny i konkurencyjny cenowo, by mógł stanowić realną alternatywę dla korzystania z samochodu. Wspólny bilet, integrujący ofertę Zarządu Transportu Metropolitalnego, Kolei Śląskich i Polregio na terenie aglomeracji, to nie tylko oszczędność dla portfela, ale także większa możliwość wyboru środka transportu dla pasażerów, którzy nie muszą porównywać ofert każdego z przewoźników, by komfortowo i bezpiecznie dotrzeć do celu.

– Przyszły rok traktujemy jako pilotaż – dodaje Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, odpowiedzialny za transport. – Jednocześnie dalej będziemy prowadzić rozmowy o kolejnych krokach, kolejnych rodzajach biletów. Cieszy nas również pogłębienie współpracy ze spółką  POLREGIO. Od 1 marca wszystkie linie kolejowe na obszarze GZM obsługiwane przez tego przewoźnika zostaną objęte integracją. To znacząco zwiększy ofertę i możliwości podróżowania dla pasażerów.

Po Katowicach taniej

Metrobilet 1 Miasto 30 to dobra wiadomość dla mieszkańców Katowic, którzy do tej pory płacili za podobny bilet (Strefa Katowice) 159 zł. Teraz również w ramach tego biletu będzie można poruszać się wszystkimi środkami transportu na obszarze takich miast jak Gliwice, Tychy, Mysłowice czy Dąbrowa Górnicza, gdzie stacji i przystanków kolejowych jest kilka, co wcześniej w tak korzystnej cenowo opcji nie było możliwe.

Bilet na dwa sąsiadujące ze sobą miasta będzie kosztował 149 zł (tyle co obecnie, a dodatkowo pasażerowie zyskują kolej).

Bilet Obszarowy i większa elastyczność

Nowością w taryfie będzie Metrobilet Obszarowy 30, zastępujący dotychczasowe „kolorowe” Metrobilety.

Po stronie Transport GZM bilet ten będzie uprawniał do podróżowania w ramach całej sieci – wszystkimi autobusami, tramwajami i trolejbusami. Po stronie kolei - na jego podstawie będzie można poruszać się na obszarze od trzech do sześciu graniczących kolejno ze sobą gmin.

Z punktu widzenia osób już dotychczas jeżdżących koleją, nowy Bilet Obszarowy pozwoli pasażerom na większą elastyczność niż dotychczasowe Metrobilety. Do tej pory poszczególne bilety obowiązywały na ściśle określonym fragmencie sieci, np. miedzy Dąbrową Górniczą i Katowicami. Teraz możliwy będzie zakup tańszego biletu na dowolnych odcinkach, np. między Zabrzem a Sosnowcem, Chorzowem a Dąbrową Górniczą, według potrzeb pasażera, bez konieczności zakupu biletu na całą sieć kolejową.

Bilet Obszarowy będzie również bardzo korzystny cenowo. Dotychczas „kolorowe” Metrobilety kosztowały 220 zł. Teraz cena Biletu Obszarowego to 189 zł – 31 zł mniej.

Bilet na wszystko za 249 zł

Metrobilet Sieć 30 ważny na całej sieci w komunikacji miejskiej Transport GZM oraz na wszystkich liniach kolejowych Kolei Śląskich i POLREGIO na obszarze GZM kosztował będzie 249 zł. To o 50 zł taniej w porównaniu z dotychczasowym Metrobiletem, obowiązującym w całej sieci. 

Zmiany od 1 marca

Dotychczasowy wspólny bilet 24h+Kolej pozostanie w tej samej cenie – 24 zł, natomiast zmieni się jego nazwa na Metrobilet 24h.

Zmiany w taryfie Transportu GZM wejdą w życie 1 marca 2024 r. Do tego czasu planowana jest również zmiana cen pozostałych biletów długookresowych. Przez ostatnie dwa i pół roku pozostawały one na tym samym poziomie, mimo ponad 30% inflacji w tym okresie. 

Do integracji ma zostać włączony również fragment linii kolejowej S9 na odcinku Tarnowskie Góry – Pyrzowice lotnisko i dalej do Siewierza, przebiegający przez Miasteczko Śląskie nie będące częścią GZM. 

Nowe połączenia dzięki POLREGIO

Dzięki porozumieniu z POLREGIO na podstawie Metrobiletów będzie można korzystać z większej liczby połączeń. Dotychczas obowiązywały one wyłącznie w pociągach obsługiwanych przez tę spółkę między Katowicami a Sławkowem. Teraz możliwe będzie również korzystanie z tych pociągów między Gliwicami a Pyskowicami i gminą Rudziniec, oraz między Katowicami i Mysłowicami, w pociągach jadących w kierunku Krakowa.

Jedne z najtańszych w kraju

Mimo zmian w taryfowym cenniku, bilety okresowe w Transport GZM pozostają jednymi z najtańszych w kraju i to mimo bardzo dużej rozległości sieci. W aglomeracji krakowskiej bilet uprawniający do podróży wszystkimi środkami transportu kosztuje 159 (po samym Krakowie) lub 199 zł (po całej sieci). Drożej jest w aglomeracji łódzkiej, gdzie bilet 30-dniowy na samą Łódź i wyłącznie na autobusy i tramwaje kosztuje 168 zł, a na całą sieć – 202 zł. Bilety pozwalające szybko podróżować również koleją są droższe - bilet na Łódź i dwa najbliższe miasta kosztuje 229, a wraz z autobusami podmiejskimi – 280 zł. Zdecydowanie drożej jest również w aglomeracji poznańskiej, gdzie mieszkaniec podpoznańskiej gminy za poruszanie się po całej sieci pociągiem i komunikacją miejską zapłaci od 260 do nawet 398 złotych. Bez pociągu ceny te wynoszą od 149 do 304 zł. Taniej od GZM wypada Warszawa, gdzie podstawowy bilet imienny na 30 dni dla Warszawy kosztuje 110 zł, a dla strefy podmiejskiej - 180 zł.

źródło: Informacja prasowa GZM, fot. Koleje Śląskie


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: SwojakTreść komentarza: Dodajmy jeszcze że prawdopodobnie jedna z osób która tak bardzo chce rozebrania estakada ma grunty przy rynku. To co rozebrać bo przynajmniej wartość wzrośnie a mieszkańcy niech sobie radzą z korkami. Może warto też zebrać dane od straży i pogotowia jak im sie czas dojazdu zmienił. Zdrowie i życie jest wartością nadrzędną tak czy nie ?Data dodania komentarza: 18.09.2025, 20:34Źródło komentarza: Koniec skracania drogi pod estakadą. Miasto reaguje po naszej publikacjiAutor komentarza: BłażejTreść komentarza: Zacznijmy od tego, że wszystkie mapy w tym Google wciąż pokazuje możliwość przejścia pieszo pod estakadą. Pomimo wielu zgłoszeń i zmiany w systemie waze wciąż mapy pchają ludzi pod obiekt wyłączony z użytku.Data dodania komentarza: 18.09.2025, 20:20Źródło komentarza: Koniec skracania drogi pod estakadą. Miasto reaguje po naszej publikacjiAutor komentarza: CwajkaTreść komentarza: Wy mocie nasrane z tym zamykaniem co zeście zrobili z tym naszym Chorzowem zobaczycie jeszcze cofnę ogrodzenie i przyjadę autem bo estakadzieData dodania komentarza: 18.09.2025, 19:52Źródło komentarza: Koniec skracania drogi pod estakadą. Miasto reaguje po naszej publikacjiAutor komentarza: EstakadajestOKTreść komentarza: Pismaki szkodnikiData dodania komentarza: 18.09.2025, 19:14Źródło komentarza: Koniec skracania drogi pod estakadą. Miasto reaguje po naszej publikacjiAutor komentarza: lokalnyTreść komentarza: jak można rozebrać estakadę bez zaplanowania drogi alternatywej na pewno nie będzie to problem obecnego prezydenta bo nie będzie wybrany na ponowna kadencję należy zabezpieczyć całą dokumentację aby w odpowiednim czasie p prezydent mógł odpowiadać karnie za brak działań naprawczych tylko rozbiórka estakady do droga po najmniejszej linii oporuData dodania komentarza: 18.09.2025, 18:46Źródło komentarza: Koniec skracania drogi pod estakadą. Miasto reaguje po naszej publikacjiAutor komentarza: mieszkaniec chTreść komentarza: czy jest rozważany nowy przejazd przez miasto Chorzów obecny przejazd to jakieś nieporozumienie korki przejazdy wielu autobusow na wąskich drogach jeszcze cz prezydent Chorzowa chce pozostawić miasto w totalnym chaosie transportowymData dodania komentarza: 18.09.2025, 18:40Źródło komentarza: Koniec skracania drogi pod estakadą. Miasto reaguje po naszej publikacji
Reklama
Reklama