Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 15 grudnia 2025 04:29
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Historia Wąskotorówki w Chorzowie

W ostatnim czasie na naszym portalu facebookowym pojawiły się archiwalne zdjęcia Chorzowa. Wiele emocji i wspomnień wywołało to, na którym widać kolejkę wąskotorową, która przez lata cieszyła odwiedzających chorzowskiego parku.
Historia Wąskotorówki w Chorzowie

Historia kolejki wąskotorowej w Chorzowie rozpoczyna się wraz z pomysłem stworzenia całego Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku. Już wtedy, w planach znalazło się miejsce na budowę linii kolejki, którą zwiedzający mieli przemieszczać się pomiędzy najważniejszymi atrakcjami parku.

Otworzona w 1957 r. Wąskotorówka pierwotnie kursowała ze stacji Przystań do Zoo. Wkrótce dobudowano nową stację - Wesołe Miasteczko. Finalnie długość linii kolejowej wynosiła 4,2 km. Na początku prześwit kolejki wynosił 1000mm, a tabor składał się z pociągów zbudowanych w warsztatach WPK w Chorzowie Batorym. Przez pierwsze lata kolejka cieszyła odwiedzających, przechodząc przy tym kolejne modernizacje, które zmniejszały jej prześwit.

Pierwszy poważny kryzys Wąskotorówka napotkała w latach 80. z racji na problemy w całym komunistycznym państwie. Pieniędzy brakowało wszędzie, co odbiło się również na stanie kolejki w Chorzowie. Większość lokomotyw sprzedano, a na trasę wyjeżdżał już tylko jeden pociąg. To również w tych czasach zamknięto dwie stację. Budynek stacji przy Zoo spłonął w 1980 r., a obiekt przy Planetarium przekształcono w restaurację.

Podczas transformacji ustrojowej kolejka wielokrotnie zmieniała operatora. Jej stan pogarszał się z miesiąca na miesiąc, do czego dochodziły również kradzieże szyn

W 2003 r. operatorem kolejki zostało Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Dzięki tej zmanie, kolejka w okresie od wiosny do jesieni powróciła do kursowania na całej trasie. Z racji na spore zainteresowanie, w szczególności najmłodszych, kilka lat później pojawił się pomysł, aby kolej zmodernizować, do czego jednak finalnie nie doszło. Przez kolejne lata atrakcja niszczała aż do 2011 r., kiedy doszło do jej zamknięcia ze względu na zły stan techniczny.

W kolejnych latach Park Śląski starał się przywrócić kursowanie popularnej Wąskotorówki. Odbudowano linie na odcinku pomiędzy stacją przy Zoo a Wesołym Miasteczkiem, dodatkowo wyremontowano również bocznicę kierującą do lokomotywowni. W podobnym czasie nowym operatorem zostało Przedsiębiorstwo Kolejowe Eurolok. W 2014 r. kolejka została ponownie otwarta, ale jej funkcjonowanie przywrócono wyłącznie na wyremontowanym odcinku.

Niestety, z racji na brak realizacji odtworzenia całej trasy przez Park Śląski operator zawiesił kursowanie kolejki. Od 2018 r., co jakiś czas powraca pomysł, aby przywrócić Wąskotorówkę na mapę parku. Jej powrót miałby jednak sens wyłącznie w elektrycznej wersji, do czego potrzeba wybudować całkiem nową infrastrukturę. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: slazakTreść komentarza: Az wstyd tu mieszkać. Kiedyś byłem dumny z tego...Data dodania komentarza: 14.12.2025, 06:02Źródło komentarza: Wiemy już, gdzie mieszka najwięcej dłużników. Jak w zestawieniu wypadli chorzowianie?Autor komentarza: TurTreść komentarza: Po co przejscie skoro tramwajem nie można nigdzie pojechać. Jestem ciekaw kiedy zawiąże się wreszcie inicjatywa odwołania michasia i jego rady.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 14:43Źródło komentarza: Przejście podziemne dla pieszych pod ulicą Katowicką w końcu zostało otwarte!Autor komentarza: icekTreść komentarza: Chyba Redakcja o czymść zapomniała. Jeśli macie 400 mln długu to największym kosztem są odsetki od tego długu, szacuję 20 mln rocznie (5%).Data dodania komentarza: 13.12.2025, 12:57Źródło komentarza: Budżet Chorzowa 2026: historyczne dochody, rekordowy deficyt. Oto lista najważniejszych wydatków inwestycyjnychAutor komentarza: Synek z CwajkiTreść komentarza: Tylko że miasta ościenne nie są zainteresowane sfinansowaniem remontu albo odbudowy estakady. Ta sytuacja doskonale pokazuje impotencję metropolii. Problem estakady to właściwie nie jest problem Chorzowa, ale Bytomia i Katowic. To jest problem całej Metropolii, która umywa ręce i mówi, że nie da pieniędzy. Jeżeli nie zjednoczymy się w jedno miasto, to rozrobnieni upadniemy.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:20Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: RepRezentantTreść komentarza: Wszystko jasne, mieszkańcy którzy żyją na krechę wybrali sobie prezydenta, który wybuduje kolejny stadion na krechę XD ten cały Chorzów nadaję się tylko do utylizacji, straszna bieda umysłowa u WasData dodania komentarza: 12.12.2025, 10:54Źródło komentarza: Wiemy już, gdzie mieszka najwięcej dłużników. Jak w zestawieniu wypadli chorzowianie?Autor komentarza: kibicTreść komentarza: W prawdzie kibole go wybrali ,ale co oni na to.Może by ten z Radzionkowa zapytał by mieszkańców.Robi wszystko by go odwołać.Data dodania komentarza: 11.12.2025, 20:28Źródło komentarza: Stadion w zamian za przyłączenie Chorzowa do Katowic? “Prezydent mówił, że byłby w stanie to zrobić”
Reklama
Reklama
Reklama