Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 3 listopada 2025 08:21
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Wiosenny rozkład jazdy Kolei Śląskich

Reklama
Bezpośrednie połączenie z Gliwic i Bytomia na lotnisko Katowice w Pyrzowicach, otwarcie nowego przystanku Bytom Stroszek czy dodatkowe pociągi przyspieszone z Katowic i Rybnika do Wisły Głębce – to tylko niektóre nowości, które pojawią się w wiosennym rozkładzie jazdy Kolei Śląskich. Pierwsza w tym roku korekta rocznego rozkładu jazdy wejdzie w życie w niedzielę, 9 marca. Wraz z nią pojawią się też nowe utrudnienia, które wynikają z coraz szerszego frontu prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP PLK w obrębie Katowickiego Węzła Kolejowego i nie tylko.
  • Źródło: Koleje Śląskie
Wiosenny rozkład jazdy Kolei Śląskich

Autor: Anna Lewańska

Źródło: Koleje Śląskie

W największej w województwie śląskim stacji Katowice tylko perony trzeci i czwarty umożliwiają swobodną wymianę pasażerską. Do 19 maja obsługa peronu drugiego będzie możliwa wyłącznie od strony Katowic Zawodzia. Podobnie będzie z peronem pierwszym od 20 maja. Ten jednak pozostanie zamknięty do tego czasu.

– Ograniczenie liczby krawędzi peronowych w stacji Katowice oznacza znacznie mniej miejsca, gdzie można przyjmować pociągi. Część z dotychczasowych kursów musi być więc skrócona lub odwołana – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

Skrócone połączenia z Tychów Lodowiska

Utrudnienia w stacji Katowice oraz prace modernizacyjne prowadzone przez PKP PLK na odcinku Katowice Brynów – Katowice Ligota sprawią, że bieg niektórych pociągów na linii S4 Katowice – Tychy Lodowisko zostanie skrócony do Tychów lub Katowic Ligoty. W Tychach możliwe będą przesiadki na pociągi linii S5 i S6 oraz Intercity lub autobusy ZTM, a w Katowicach Ligocie również na pociągi linii S7 i S71. Dodatkowo, wybrane pociągi przyspieszone linii S5 i S6 obsłużą przystanek Katowice Podlesie. 

Już 9 marca PKP PLK zamknie przystanek Katowice Brynów (wyjątkiem będzie 30 marca, kiedy zaplanowano uroczyste otwarcie nowego stadionu miejskiego w Katowicach). Po zakończeniu przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego w miejsce tego przystanku zostaną uruchomione dwa nowe.

Dalsze prace między Kobiórem a Czechowicami-Dziedzicami

Pasażerów pociągów linii S5 i S6 czekają także utrudniania na odcinku Kobiór – Czechowice-Dziedzice: prace realizowane przez PKP PLK wciąż wymagają prowadzenia ruchu po jednym torze. W związku z tym bieg części pociągów będzie skrócony do Czechowic-Dziedzic.

– Za skrócone pociągi zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa lub zapewniona będzie przesiadka na inne pociągi Kolei Śląskich i Intercity. W związku z różną intensywnością prac prowadzonych przez PKP PLK, w rozkładzie jazdy będą także czasowe utrudnienia, dlatego warto zachować czujność – zachęca Bartłomiej Wnuk. 

Zastępcza komunikacja autobusowa wróci również na końcowy odcinek linii S5, gdzie 9 marca PKP PLK rozpocznie prace torowe między Rajczą a Zwardoniem.

Z Gliwic i Bytomia na lotnisko

Szereg utrudnień wynikających ze zmniejszonej dostępności infrastruktury kolejowej sprawi, że bezpośrednie połączenie z lotniskiem Katowice w Pyrzowicach zyskają mieszkańcy Gliwic i Bytomia. Pociągi nr 40608 i 40107 kursujące na linii S1 dotychczas jeździły przez Sosnowiec Główny, Katowice i Chorzów Batory. Z powodu modernizacji Katowickiego Węzła Kolejowego pojadą z Częstochowy do Gliwic przez Pyrzowice Lotnisko, Tarnowskie Góry i Bytom. Będzie to jedna para połączeń. Wyjazd pociągu w kierunku Częstochowy z Gliwic zaplanowano na godzinę 6:38. Podróż powrotna z Częstochowy w kierunku Gliwic będzie możliwa o godz. 15:16.

– To tylko jedna para pociągów, ale mając do wyboru całkowite odwołanie pociągu i swego rodzaju pilotaż nowego połączenia, wybraliśmy drugą koncepcję i chcielibyśmy rozwijać ją w przyszłości – komentuje rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

Z pociągu na tramwaj

Ograniczona przepustowość stacji Katowice to również powód, dla którego większość pociągów na linii S8 dojedzie tylko do Chorzowa Batorego. Dla pasażerów to schemat znany od grudnia, ale ograniczenie ruchu na linii S1 wyeliminuje część przesiadek, z których korzystali dotychczas.

– W wielu przypadkach przesiadka z pociągów linii S8 będzie korzystniejsza na tramwaj linii T20, gdzie honorowane są bilety Kolei Śląskich – radzi rzecznik prasowy Kolei Śląskich.  

Honorowanie biletów regionalnego przewoźnika kolejowego obowiązuje zresztą niezmiennie we wszystkich pojazdach ZTM na trasach na terenie Katowic oraz łączących stolicę województwa z Sosnowcem, Mysłowicami, Tychami i Gliwicami. Na tych samych trasach w czasie przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego obowiązuje wzajemne honorowanie biletów pomiędzy przewoźnikami kolejowymi: Kolejami Śląskimi, Intercity i Polregio.

W grudniu PKP PLK wyłączyła z obsługi przystanek Bytom Północ. Zgodnie z zapowiedziami, 9 marca w jego miejsce, Koleje Śląskie rozpoczną na trasie S8 obsługę przystanku Bytom Stroszek.

Dodatkowe połączenia w góry

Dodatkowe połączenia zyskają z kolei pasażerowie podróżujący z Katowic i Rybnika do Wisły. Od 26 kwietnia ze stolicy województwa w dni wolne pojedzie przyspieszony pociąg Równica, a z Rybnika Stożek. Na bardziej odległe górskie wycieczki w majówkę zabierze pasażerów Ornak, który od 1 do 4 maja pojedzie do Zakopanego w wydłużonej relacji z Częstochowy. Regularne połączenia ze stolicą Tatr w dni wolne wrócą z kolei w letnim rozkładzie jazdy – w okresie od 19 czerwca do 28 września.

Szczegóły online oraz na dworcach i peronach

Dokładne godziny odjazdów oraz terminy kursowania pociągów w wiosennym rozkładzie jazdy są dostępne w Liniowym Rozkładzie Jazdy na stronie: www.kolejeslaskie.pl, a także w internetowych wyszukiwarkach połączeń oraz na plakatach na dworcach kolejowych i peronach.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: EmigrantkaTreść komentarza: A ty pracujesz czy tylko potrafisz narzrkac a najlepiej za darmo zeby ktos cos za mnie zrobił...Data dodania komentarza: 3.11.2025, 03:17Źródło komentarza: Michał Lorbiecki: “Decyzje nie zawsze będą łatwe czy popularne”Autor komentarza: juzaTreść komentarza: Lepiej od razu do Warszawy 😀Data dodania komentarza: 2.11.2025, 11:15Źródło komentarza: Stadion w zamian za przyłączenie Chorzowa do Katowic? “Prezydent mówił, że byłby w stanie to zrobić”Autor komentarza: MiastowyTreść komentarza: Estakade powinno się zburzyć i zlikwidować całkowicie przebieg tej drogi przez centrum miasta. Tylko w ten sposób Chorzów odzyska swoje śródmieście i znów stanie się niastem atrakcyjnym do zamieszkania. Nie słuchajcie tych zaklinaczy rzeczywistości ktorzy lobbuja dla biznesmenow aby ich tiry mogły sobie skracać drogę naszym kosztem. Jak estakada przyczyniła się do rozwoju miasta to widać na przykładzie ostatnich kilkudziesieciu lat. To chyba piwinno Wam wystarczyć za argument aby przejrzeć na oczy i zrozumieć, ze tylko likwidacja estakady pozwoli nam wyjsc z tego marazmu i zacofania cywilizacyjnego.Data dodania komentarza: 2.11.2025, 07:56Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: NiebieskiTreść komentarza: I po co nom kolejny stadion? Momy tu wszystko!Data dodania komentarza: 2.11.2025, 04:41Źródło komentarza: Udany powrót Ruchu na Stadion Śląski. Nagamatsu zalicza pierwszego gola!Autor komentarza: ĆmaTreść komentarza: Dzisiaj zarząd Ulic i Mostu pieknie pokazał jak ciezko pracuje i jak dba o dobro mieszkańców i gości. Ulica Cmentara, jednokierunkowa od dłuższego czasu. Od wielu lat 1 listopada była zamykana dla ruchu aut dając mozliwosc bezpiecznego przechodzenia między budami z ciastkami, zniczami i kwiatami. A dzisiaj? Auta prawie najezdzajacy na ludzi i dzieci. Dziekujemy Panu Prezydentowi za dbanie o nas. A nie zapomniałam.... zamiast pomyslec i zlecić swoim podwładnym zadbanie o okolice cmentarza zajamowal się lansem w necie.Data dodania komentarza: 1.11.2025, 21:29Źródło komentarza: Transport GZM z bezpłatnymi przejazdami i specjalnymi liniami na Wszystkich ŚwiętychAutor komentarza: Synek z CwajkiTreść komentarza: Chorzów jest w sytuacji beznadziejnej. Samodzielnie nie da rady z estakadą zrobić nic. Nie ma pieniędzy na rozbiórkę ani tym bardziej na odbudowę. Musi być pomoc innych miast. Estakada dla Chorzowa ma znaczenie takie sobie, ale gigantyczne dla sąsiednich miast i całego regionu. Jednak inne miasta umywają ręce. Sprawa estakady pokazuje, że miasta i miasteczka GOP-u nie mają racji bytu. Jedyne rozwiązanie do połączenie ich w jedno duże, wydolne i sprawne miasto. Po prostu dzisiejszy Chorzów, Zabrze, Sosnowiec będą dzielnicami dużego, silnego i liczącego się miasta. Nie czarujmy się, nie ma innego wyjścia. Inaczej utoniemy w marazmie.Data dodania komentarza: 31.10.2025, 17:50Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"
Reklama
Reklama
Reklama