Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 17 listopada 2025 03:41
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Maturalny maraton wystartował! Wśród absolwentów Słowaka panował spokój

Reklama
Koniec majówki to jednocześnie początek stresu dla maturzystów, bowiem to właśnie dzisiaj przystąpili oni do pierwszego egzaminu. Tuż przed rozpoczęciem pisania, odwiedziliśmy młodzież z I LO w Chorzowie, która opowiedziała nam o swoich odczuciach.
Maturalny maraton wystartował! Wśród absolwentów Słowaka panował spokój

Autor: Martyna Majewicz

Egzamin dojrzałości to jeden z najważniejszych momentów w życiu każdego młodego człowieka. Od jego wyników zależy bowiem czy uda im się dostać na wymarzone studia, a te jak wiadomo, często są kluczowe w planowaniu dalszej ścieżki zawodowej. Tegoroczne matury rozpoczęły się dzisiaj, tj. 5 maja, tradycyjnie już od egzaminu z języka polskiego. Chwilę przed godz. 9:00 zajrzeliśmy do I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie, aby przekonać się jakie emocje towarzyszą tamtejszym maturzystom, którego przedmiotu obawiają się najbardziej oraz jak oceniają swoje przygotowanie.

- Raczej jest spokojnie. Wiem, że nauczyciele dobrze nas przygotowali, zarówno w tym ostatnim roku, jak i przez całe 4 lata edukacji w tym liceum, więc raczej jesteśmy spokojni. Nie ma przedmiotu, którego bym się obawiał, czuję się pewnie z angielskiego, z geografii, czyli tych naszych najlepiej rozwiniętych przedmiotów w szkole. Na razie nie czuję żadnych obaw, a jeśli chodzi o wyniki to celuję jak zawsze w setki - mówił Piotrek.

- Jest spokojnie. Dzisiaj język polski, który bardzo lubię, zresztą zdaję rozszerzenie. Ja to się śmieję, że dzisiaj będzie dopiero trening. Myślę, że zadania będą w porządku. Wcześniej, jak rozwiązywałem arkusze maturalne, to nie miałem problemu, dlatego jestem dobrze nastawiony. Jest jeden przedmiot, którego się trochę obawiam, to dosyć niespotykane w naszej szkole, ale chodzi o język angielski. Ja akurat zdaję na poziomie rozszerzonym, dlatego najbardziej się go obawiam. Uważam jednak, że jesteśmy bardzo dobrze przygotowani, mieliśmy tu wszystko, co trzeba. Oczywiście była to głównie praca własna, ale to, co nauczyciele mogli zrobić, to zrobili, zwłaszcza nasz polonista, który uczył nas od drugiej klasy i cały czas robił z nami zadania maturalne, dlatego moim zdaniem jesteśmy doskonale przygotowani - podkreślił Łukasz.

- Emocje są... spokojne. Człowiek się przygotował, uczył się do tego całe 4 lata, więc tak de facto nie ma się czym stresować, bo wystarczy przelać swoją wiedzę. Cieszę się, że pierwszy jest polski, bo chodzi o to, żeby pozbyć się tych pierwszych emocji, a później to już pójdzie z górki i będzie tylko przyjemniej. Obawiam się historii, ale zostało trochę czasu, bo to dopiero 19 maja, więc jeszcze zdążę się pouczyć. Natomiast jeśli chodzi o podstawy, to naprawdę na spokojnie. Myślę, że nauczyciele w naszym liceum w pełni wywiązali się ze swoich obowiązków, ale jestem typem ucznia, który uczył się najwięcej sam w domu. Do ostatnich godzin wczoraj w nocy była ta nauka, ale też ważne było, żeby się wyspać i dzisiaj przyjść wypoczętym na maturę. Gdyby udało się uzyskać 100%-owy wynik byłoby super, ale myślę, że te około 90% z podstawy uda się na pewno - podsumował Filip.

O godz. 14:00 Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała dzisiejsze arkusze. Tym razem egzamin z języka polskiego składał się z trzech części (a nie tak jak do tej pory dwóch) - testu sprawdzającego umiejętność posługiwania się językiem, testu historycznoliterackiego oraz wypracowania. W przypadku tego ostatniego, maturzyści mieli do wyboru dwa tematy, tj.: "Źródło nadziei w czasach trudnych dla człowieka" lub "Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka?". Oprócz innej formy egzaminu, zmieniono także zakres obowiązującego na nim materiału. Znacząco uszczuplono listę lektur obowiązkowych, a także zmniejszono wymaganą ilość wyrazów w wypracowaniu z 400 na 300.

Co w kolejnych dniach?

We wtorek, 6 maja, maturzyści staną oko w oko z królową nauk, bowiem rano czeka ich egzamin z matematyki na poziomie podstawowym. Tego samego dnia, jednak po południu, rozpoczną się egzaminy z języka kaszubskiego, łemkowskiego i łacińskiego, a także kultury antycznej.

Środa, 7 maja, to dzień egzaminów z języków obcych nowożytnych na poziomie podstawowym: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego - wszystkie z nich odbędą się rano. O godz. 14:00 rozpocznie się egzamin z matematyki w języku obcym dla absolwentów oddziałów dwujęzycznych. Następnie, o 15:35, ci sami uczniowie przystąpią do egzaminu z geografii w języku obcym.

W czwartek, 8 maja, rano zaplanowano egzamin z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym i dwujęzycznym, a po południu odbędzie się egzamin z historii muzyki. Tydzień egzaminacyjny zamknie piątek, 9 maja, z porannym egzaminem z biologii i popołudniowym z filozofii.

Czas od 12 do 21 maja poświęcony będzie egzaminom na poziomie rozszerzonym oraz językom mniejszości narodowych. Ich harmonogram prezentuje się następująco:

12 maja (poniedziałek) - matematyka na poziomie rozszerzonym (rano) oraz język rosyjski na poziomie rozszerzonym i dwujęzycznym (popołudnie) 
13 maja (wtorek) - wiedza o społeczeństwie (rano) oraz język niemiecki na poziomie rozszerzonym i dwujęzycznym (popołudnie)
14 maja (środa) - informatyka (rano) oraz historia sztuki (popołudnie)
15 maja (czwartek) - geografia (rano) oraz języki mniejszości narodowych na poziomie podstawowym (popołudnie)
16 maja (piątek) - chemia (rano) oraz języki mniejszości narodowych na poziomie rozszerzonym (popołudnie)
19 maja (poniedziałek) - historia (rano) oraz język francuski na poziomie rozszerzonym i dwujęzycznym (popołudnie)
20 maja (wtorek) - fizyka (rano) oraz język hiszpański na poziomie rozszerzonym i dwujęzycznym (popołudnie)
21 maja (środa) - język polski na poziomie rozszerzonym (rano) oraz język włoski na poziomie rozszerzonym i dwujęzycznym (popołudnie)

Czwartek, 22 maja, to termin egzaminów w językach obcych dla absolwentów szkół i oddziałów dwujęzycznych z przedmiotów ścisłych: chemii (godz. 9:00), fizyki (godz. 10:35), biologii (godz. 12:10) oraz historii (godz. 13:45).

Jeśli chodzi o egzaminy ustne z poszczególnych przedmiotów, przeprowadzane będą one w terminach ustalanych przez przewodniczących szkolnych zespołów egzaminacyjnych, dlatego też maturzyści powinni na bieżąco śledzić informacje przekazywane przez swoje szkoły.

Dodatkowy termin, wyniki, sesja poprawkowa

Dla uczniów, którzy z ważnych przyczyn nie będą mogli przystąpić do egzaminów w maju, przewidziana jest dodatkowa sesja w czerwcu. Egzaminy pisemne w ramach tej sesji odbędą się w dniach 3-17 czerwca, a egzaminy ustne zaplanowano na 9-11 czerwca.

Wyniki matur Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosi 8 lipca. Tego samego dnia maturzyści otrzymają swoje indywidualne wyniki oraz świadectwa dojrzałości.

Dla tych, którym nie powiedzie się na egzaminach, przewidziana jest sesja poprawkowa w dniach 19 i 20 sierpnia. 19 sierpnia odbędą się poprawkowe egzaminy pisemne, a 20 sierpnia – poprawkowe egzaminy ustne.

My wierzymy jednak, że chorzowscy maturzyści świetnie sobie poradzą i uda im się osiągnąć jak najwyższe wyniki, za co mocno trzymamy kciuki!
 


Autor: Martyna Majewicz

Autor: Martyna Majewicz

Autor: Martyna Majewicz

Autor: Martyna Majewicz

Autor: Martyna Majewicz

Autor: Martyna Majewicz

Autor: Martyna Majewicz

Autor: Martyna Majewicz

Autor: Martyna Majewicz

Autor: Martyna Majewicz

Autor: Martyna Majewicz

Autor: Martyna Majewicz

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

VanPe 05.05.2025 20:59
Powodzenia w kolejnych dniach!

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: EmiTreść komentarza: Macie doganiac Zachod, gdzie wszystko jest dla ubogacaczy....Data dodania komentarza: 15.11.2025, 22:26Źródło komentarza: Chorzów zamyka izbę wytrzeźwień, patrole stracą godziny na kursy do SosnowcaAutor komentarza: EmigrantkaTreść komentarza: Jakos od twojej pracy Chorzow nie wyglada lepiej. Wykopywac rowy a potem je zakopywac to kazdy potrafi... Co takiego robisz, zeby turysci do tego starego grajdoła przyjezdzali i zostawiali kase? Albo zeby mlodzi przyjechali i chcieli sie tam rozmnazac?Data dodania komentarza: 15.11.2025, 22:22Źródło komentarza: Michał Lorbiecki: “Decyzje nie zawsze będą łatwe czy popularne”Autor komentarza: EmigrantkaTreść komentarza: Dopiero zaczął prace. Na wymyslenie jak z tego zacofanegoslaskiego miasta zrobic nowoczesne miasto, gdzie ludzie chca mieszkac i zyc trzeba czasu zeby pomyslec. Zapierd... to kazdy potrafi, rzucic kase, no zróbcie coś to kazdy potrafi, ale rozwiazywac oroblemy z pomoca myslenia to nie wszyscy...Data dodania komentarza: 15.11.2025, 22:19Źródło komentarza: Michał Lorbiecki: “Decyzje nie zawsze będą łatwe czy popularne”Autor komentarza: ĆmaTreść komentarza: Powstanie zespołów ma na celu to, że magistrat narzuci z góry ile oddziałów moze otworzyc dany zespół i tym samym jak dotychczas przedszkol mialo 1 nowy oddzial i szkola 1 lub 2-3, pozwolą na otwarcie w zespole tylko 1 lub 2 oddziały bez względu na to ile będzie chętnych. Tym samym dojdzie do samoistnego wygaśnięcia 1 placówki (które wcześniej byly 2 osobnymi placowkami). Jak do tego dojdzie to nikt nawet o tym nie będzie pisać, bo będzie to przeciez działo się w zespole i będzie to naturalne. A potem przy okazji sesji radni zgadza się na zmianę nazwy placówki z zespołu na szkole/przedszkole i nie będzie żadnych strajków ani sprzeciwu rodziców. Zwolnienia kadry będą następować pojedynczo więc nikt się tym nie będzie interesować. To jest celem powstania zespołów.Data dodania komentarza: 15.11.2025, 20:26Źródło komentarza: Misja interwencja na żywo z Chorzowa. “To nie są fabryki produkcyjne, to są szkoły”Autor komentarza: WARIATTreść komentarza: Czy Michałek jest niespełna rozumu? Mamy w tym naszym pięknym mieście jakieś inne wydatki poza boiskami i stadionami?!!>!?!??! Jesszcze, żeby coś. z tego było, to nie! Mamy ino klub na jakimś podrzędnym poziomie rozgrywkoym! WSTYD! Referendum natychmiast! Trzeba odsunąć tego wariata od władzy!Data dodania komentarza: 15.11.2025, 19:43Źródło komentarza: Remonty w obiektach MORiS: Zobaczcie, gdzie czekają nas duże zmiany!Autor komentarza: JolaTreść komentarza: Pracuje w innym przedszkolu boję się o miejsce pracy żyje w niepewności będzie praca nie będzie będzie przedszkole zamykane nie będzieData dodania komentarza: 14.11.2025, 21:01Źródło komentarza: Misja interwencja na żywo z Chorzowa. “To nie są fabryki produkcyjne, to są szkoły”
Reklama
Reklama
Reklama