Leszek Piechota napisał w liście, że według niego, konieczna jest likwidacja chorzowskiej izby wytrzeźwień. Swoje zdanie uargumentował m.in. tym, że nie jest potrzebna mieszkańcom oraz generuje niepotrzebne koszty. Poniżej zamieszczamy fragment listu dotyczący likwidacji ośrodka:
"W mojej ocenie, konieczna jest likwidacja działającej na terenie Miasta Izby Wytrzeźwień. To instytucja wymagająca sporych nakładów, której działanie nie przynosi oczekiwanych efektów. Co więcej, Izba Wytrzeźwień, stanowiąca nieuzasadniony koszt w planie finansowym Miasta, funkcjonuje według przestarzałych zasad i jest swoistego rodzaju reliktem przeszłości, nie spełniającym swojej funkcji we współczesnym świecie. Stały wzrost obligatoryjnych kosztów funkcjonowania ośrodka oraz trudności w pozyskaniu specjalistycznego personelu medycznego to podstawowe argumenty przemawiające za likwidacją Izby Wytrzeźwień. Osobami wymagającymi pomocy, także tymi będącymi w stanie nietrzeźwym, powinien zająć się pracownik medyczny – lekarz bądź ratownik. Z kolei w przypadku, gdy osoby te stanowią zagrożenie dla społeczeństwa, właściwe czynności podejmuje Policja. Tym samym, należy uznać, że likwidacja instytucji jaką jest Izba Wytrzeźwień, nie tylko pozwoli na ograniczenie niepotrzebnych wydatków, ale także nie wpłynie na poziom bezpieczeństwa i spokoju w naszym Mieście."
Mieczysław Fido, dyrektor izby wytrzeźwień, postanowił odpowiedzieć na zarzuty senatora, przedstawiając m.in. wyniki finansowe placówki:
"Będąc mieszkańcem Chorzowa jestem zainteresowany naszym miastem, jego rozwojem, a co za tym idzie, Tym, kto nim będzie zarządzał. Tym samym zapoznaję się z programami kandydatów na Prezydenta. Po przeczytaniu Pana propozycji zawartych w programie przedstawionym wyborcom znalazłem spore nieścisłości dotyczących ,,Izby Wytrzeźwień”, którą od 10-ciu lat zarządzam.
Na wstępie wyjaśnię, iż Izba Wytrzeźwień jest od 2000 roku jednym z działów Ośrodka więc należałoby, mając na uwadze prawidłowe nazewnictwo, mówić o Ośrodku Pomocy Osobom Uzależnionym i Ich Rodzinom mającym w swoich strukturach organizacyjnych, Izbę Wytrzeźwień. Ośrodek (a przede wszystkim organ prowadzący jednostkę budżetową czyli Miasto Chorzów) realizuje zadania Gminy zawarte w przepisach: Ustawy o samorządzie gminnym, Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, Ustawy o finansach publicznych, Ustawy o rachunkowości i innych.
Żeby doprecyzować zawarte w Pana programie stwierdzenie: ,, Stały wzrost obligatoryjnych kosztów funkcjonowania...” przedstawiam bilans ostatnich 3 lat.
Rok 2016 : przychody (budżet) 1.466.849,59 zł;
przychody 1.105.023,52 zł.
Część dotowana przez Urząd Miasta to kwota 361.826,07 zł (przyjęto do wytrzeźwienia 5352 osoby).
Rok 2017 : przychody (budżet) 1.408.708,51 zł;
przychody 1.055.322,28 zł.
Część dotowana przez Urząd Miasta to kwota 353.386,23 zł (przyjęto do wytrzeźwienia 4871 osób)
Rok 2018 : przychody (budżet) 1.628.531 zł;
przychody (plan) 1.338.980 zł.
Część dotowana przez Urząd Miasta to kwota 289.551 zł (szacowana ilość przyjętych do wytrzeźwienia ok 6400 osób).
Urząd Miasta zawarł porozumienia o współpracy w ramach art. 4¹. 1. Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z następującymi gminami: Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Jaworzno, Bieruń, Jaworzno, tym samym zmniejszając koszty utrzymania Ośrodka poprzez zwiększenie dochodów.
Funkcjonowanie Izby Wytrzeźwień jest określone Ustawami, Rozporządzeniem Ministra Zdrowia i w tym miejscu trudno zgodzić się z Pana określeniem, że: ,,funkcjonuje według przestarzałych zasad i jest swoistego rodzaju reliktem przeszłości, nie spełniającym swojej funkcji we współczesnym świecie”, gdyż w Polsce na dzień dzisiejszy Izb Wytrzeźwień jest 7, pozostałe funkcjonują w ramach Ośrodków, Centrów udzielających pomocy rodzinom, osobom, uzależnionym, współuzależnionym, bezdomnym oraz tym, którzy mają w swoim otoczeniu osoby potrzebujące pomocy. Być może takie postępowanie jest przestarzałe, jednak udzielanie wsparcia i otoczenie potrzebujących opieką nigdy nie będzie passe.
Jeżeli udzielenie w skali roku 5168 porad, przeprowadzenie spotkań indywidualnych (3668) i grupowych (pięć grup tygodniowo) wypracowanie rocznie kilkudziesięciu ,,trzeźwych alkoholików jest ,,...działaniem nie przynoszących oczekiwanych efektów”, to zgodzę się z Panem, nie osiągamy oczekiwanych efektów.
Reprezentując środowisko zarządzających Centrami, Ośrodkami, Izbami Wytrzeźwień dodam, że wielokrotnie zwracaliśmy się do Ministerstwa Zdrowia, Posłów na Sejm Rzeczpospolitej z prośbą o przeprowadzenie zmian w Ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, aby dać możliwość zatrudnienia na równi z lekarzem/felczerem ratownika medycznego co pozwoliłoby uniknięcia problemów z obsadą lekarza, jednak każdorazowo odpowiedzi były negatywne. Ostatnie spotkanie w tej sprawie odbyło się z Panią Minister Szczurek – Żelazko w maju bieżącego roku.
Szanowny Panie Senatorze dla poszerzenia wiedzy i obiektywnego spojrzenia na wykonywane przez Ośrodek zadania w dziedzinie profilaktyki, terapii oraz szeroko pojętej pomocy mieszkańcom miasta zapraszam do zapoznania się z corocznymi sprawozdaniami składanymi do Urzędu Miasta.
Przepraszam, że odniosłem się tylko do sprawy Ośrodka ale jest to temat mi najbliższy i na wskroś znany wobec powyższego czuję się upoważniony do rzetelnego zajęcia stanowiska, w związku z powyższym proszę przyjąć moje sprostowanie zawartych w Pana programie nieścisłości."
Fot.: Flickr.com
Napisz komentarz
Komentarze