Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
środa, 17 grudnia 2025 21:04
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Korytarz życia i jazda na "suwak"

Obowiązek tworzenia korytarza życia dotyczy kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. W sytuacji wymagającej utworzenia korytarza życia kierujący pojazdami powinni umożliwić swobodny przejazd pojazdom służb ratowniczych poprzez odpowiednie usytuowanie.
Korytarz życia i jazda na "suwak"

Zgodnie z obowiązującymi przepisami kierujący pojazdami, poruszający się lewym pasem muszą zjechać do lewej krawędzi pasa, a pozostali do prawej krawędzi. Sprawne utworzenie korytarza życia jest szczególnie ważne na drogach wielopasmowych, ponieważ dla służb ratowniczych liczy się każda sekunda. Im szybciej kierujący pojazdami zrobią dla nich miejsce, tym większa szansa na uratowanie życia.

Niezwykle ważnym jest fakt wyznaczenia miejsca na korytarz życia, który w przypadku kilku pasów ruchu zawsze będzie występować po lewej stronie (tj. pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym). Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany.

Przepisy zabraniają również pojazdom innym niż uprzywilejowane korzystania z utworzonego korytarza życia. Wyjątkiem są pojazdy zarządców dróg lub pomocy drogowej biorący udział w akcji ratowniczej.

Jazda na suwak

Przepisy dot. "jazdy na suwak” precyzują sposób zachowania kierowców w sytuacji występowania zatoru na drodze, przy jednoczesnym zanikaniu pasa ruchu lub występującej na nim przeszkodzie.

Zgodnie z przepisami (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy – Prawo o ruchu drogowym) w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z kilkoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu nie będzie miał (jak dotychczas) obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu (mającym kontynuację), na który zamierza wjechać.

Przepis art. 22 ust. 4a ustawy wskazuje, że w takiej wyjątkowej sytuacji drogowej kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu (mającym kontynuację) jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na pas sąsiedni, na którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

Przywołany wyżej przepis należy czytać zgodnie z intencją ustawodawcy, który miał na celu przede wszystkim zapewnienie większej płynności ruchu na całym przekroju (szerokości) jezdni. Tym samym należy uznać, że kierujący pojazdem znajdujący się na pasie, na którym z różnych względów (zanikanie, przeszkoda) nie można kontynuować jazdy, jest w uprzywilejowanej sytuacji i powinien zostać „wpuszczony” przez kierującego jadącego sąsiednim pasem na pas ruchu, na którym kontynuowanie jazdy jest możliwe. Jednocześnie należy wskazać, że dla stosowania nowej zasady (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy — Prawo o ruchu drogowym) muszą zaistnieć jednocześnie dwa warunki:

  • po pierwsze, musi występować znaczne zmniejszenie prędkości, a więc zazwyczaj będzie to spowolnienie „zatorem drogowym”, w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu, itp.,
  • Warto podkreślić, że zasada „jazdy na suwak” nie znajduje zastosowania w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h). Co istotne, zasada „jazdy na suwak” nie będzie miała zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy.
  • po drugie, miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone jako miejsce (końcowy odcinek pasa ruchu) bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja niewątpliwie płynności ruchu.

Ustawodawca tą regulacją - przy zachowaniu powyższych warunków - daje niejako „gwarancję”, że kierowca na pasie ruchu, który się kończy, nie musi szukać wcześniej możliwości zmiany pasa ruchu, ponieważ dojeżdżając do samego końca zostanie płynnie wpuszczony na sąsiedni pas. Stosowanie naprzemiennej zasady zapewni równomierne kontynuowanie jazdy kierowcom z dwóch lub trzech pasów ruchu. Należy wyraźnie podkreślić, że przepis nie stanowi zalecenia, tylko wprost reguluje jakie obowiązki spoczywają na kierujących pojazdami. Mimo tych regulacji nie można zapominać o tym, że kierujący zmieniający pas ruchu w takiej sytuacji nie został zwolniony z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności (art. 22 ust. 1 ustawy), dlatego też uwzględniając różne okoliczności, manewr zmiany pasa ruchu powinien być wykonany z zachowaniem warunków bezpieczeństwa.

Źródło: KMP Chorzów


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: RewolucjonistaTreść komentarza: Tutaj to i Gordon Ramsay by nie pomógł. Pan Michałek jest w stanie zarżnąć absolutnie każdy biznes. Ale za to jak już właściciele skończą na zasiłku to będą idealnymi konsumentami naszej sportowej wizytówki miasta :(Data dodania komentarza: 17.12.2025, 17:35Źródło komentarza: Magda Gessler znów zawitała do Chorzowa. Jeden z lokali gastronomicznych właśnie przeszedł rewolucję!Autor komentarza: SztrucelTreść komentarza: Po co się wysilać z myśleniem co będzie dalej. Liczy się stadion i marzenie. Na sam koniec jak zaczną za długi wyprzedawać to miasto, to prezydent zaszyje się u siebie w Bobrownikach i będzie udawał, że go to nie dotyczy. My drodzy mieszkańcy zostaniemy z dziurawymi drogami, nieczynną estakadą i zamkniętymi szkołami. Zastał miasto murowane a zostawi wyprzedane.Data dodania komentarza: 17.12.2025, 16:22Źródło komentarza: Przedstawiono koncepcję nowej areny Ruchu Chorzów [WIZUALIZACJE]Autor komentarza: slazakTreść komentarza: Sam sie stad wynos amebo intelektualna!Data dodania komentarza: 17.12.2025, 15:17Źródło komentarza: Przedstawiono koncepcję nowej areny Ruchu Chorzów [WIZUALIZACJE]Autor komentarza: slazakTreść komentarza: A co z estakada?!Data dodania komentarza: 17.12.2025, 05:53Źródło komentarza: Uchwalono budżet województwa śląskiego! Wśród priorytetów m.in. inwestycje drogowe i wzmocnienie ochrony zdrowiaAutor komentarza: KasieńkaTreść komentarza: Wszystkie - Ruda Śląska, Siemianowice, Świętochłowice, Piekary... a nie czekaj Kasi chodzi o miasta ościenne Katowic - Mikołów, Mysłowice? Tak? Widzę, że znajomość geografii jest u Ciebie na podobnym poziomie jak ekonomi, dlatego spróbuję to wyjaśnić na (jak mniemam) z (Twojego) życia wziętym przykładzie. To że "somsiad" ma pięknego passata, nie znaczy że za moje 800+ kupię sobie bmw. Gdyby jednak był dalej problem ze zrozumieniem zależności przychody-wydatki zapraszam do komentowania, chętnie wyedukuję wyboRców :)Data dodania komentarza: 16.12.2025, 20:56Źródło komentarza: Przedstawiono koncepcję nowej areny Ruchu Chorzów [WIZUALIZACJE]Autor komentarza: W.Treść komentarza: O. Plan na Chorzow. Gdzie mogę poznac ten plan? Jakie sa jego szczegóły? Likwidacja szkol, ławki i donice, gigantyczny stadion, na ktorym po ukonczeniu zmieści sie 1/3 zameldowany w chorzowie osób? Wiele inwestycji? Jakie sa te inwestycje? Gdzie mogę o nich prz3czytac, Gdzie je poznac i dowiedzieć się jaki jest harmonigram? Estakada? Poprzednia władza wyremontowali estakade z okresem rękojmi na 10 lat. Wiadomo bylo o tym od momentu remontu, ze po 19 kątach moze byc źle. Wiec Michaoek wiedzial na co sie pisze, bo ta wiedza byla powszechna. I co?Data dodania komentarza: 16.12.2025, 20:27Źródło komentarza: Przedstawiono koncepcję nowej areny Ruchu Chorzów [WIZUALIZACJE]
Reklama
Reklama
Reklama