Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 25 czerwca 2025 00:58
Reklama
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Podstawowe zasady cięcia pilarką spalinową. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo!

Jednym z urządzeń niezwykle przydatnych podczas prac leśnych, ogrodowych i budowlanych jest pilarka spalinowa. Pozwala ona bowiem na wygodne realizowanie takich czynności, jak choćby cięcie drewna na opał, usuwanie martwych gałęzi, formowanie krzewów czy docinanie desek na wymiar. Korzystanie z niej wymaga jednak zachowania szczególnej ostrożności, gdyż w przeciwnym razie wzrasta ryzyko odniesienia poważnych urazów.
Podstawowe zasady cięcia pilarką spalinową. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo!

Odpowiednie przygotowanie to kwestia priorytetowa

Pilarki spalinowesą powszechnie cenione przede wszystkim za wysoką wytrzymałość, pełną mobilność (brak konieczności podłączania do źródła zasilania), dużą moc cięcia i możliwość wszechstronnego zastosowania. Podstawową zasadą dotyczącą ich bezpiecznej eksploatacji jest zapoznanie się z instrukcją obsługi dołączoną przez producenta. Przed każdorazowym uruchomieniem należy zweryfikować stan techniczny danego urządzenia - zwłaszcza pod kątem czystości cylindra i prowadnicy, ewentualnych uszkodzeń mechanicznych, właściwego montażu osłon, sprawności działania hamulca, drożności układu chłodzenia oraz poziomu naostrzenia łańcucha. Zużyte komponenty muszą zostać wymienione, a poluzowane śrubki precyzyjnie dokręcone. Ogromne znaczenie ma ponadto:

  • tankowanie paliwa z dala od źródeł ognia
  • uzupełnianie oleju przy wyłączonym silniku
  • pociąganie za uchwyt rozrusznika, gdy sprzęt leży na ziemi
  • przenoszenie konstrukcji z zaciągniętym hamulcem ręcznym i osłoną nałożoną na prowadnicę

Wytyczne w zakresie prawidłowego użytkowania

Ze względu na emitowanie szkodliwych substancji pilarki spalinowe nie mogą być wykorzystywane w pomieszczeniach zamkniętych, ponieważ grozi to zatruciem organizmu. Podczas cięcia niezbędne jest trzymanie urządzenia oburącz - najlepiej przy lekko rozstawionych nogach i przy zachowaniu stabilnej postawy. Operator powinien pamiętać, aby w linii będącej przedłużeniem prowadnicy nie znajdowały się żadne części jego ciała. Ma to na celu wyeliminowanie ryzyka doznania obrażeń w przypadku nagłego odbicia maszyny.

Istotną rolę odgrywa także stosowanie środków ochrony indywidualnej, do których zaliczamy kask, nauszniki, rękawice antywibracyjne, obuwie antyprzepięciowe, okulary oraz okrycie wierzchnie z materiału odpornego na przecięcie. Pozostałe wymogi to m.in. robienie przerw w pracy, podnoszenie pilarki maksymalnie do wysokości ramion, realizowanie zadań w bezpiecznej odległości od innych osób czy regularne usuwanie odciętych gałęzi spod nóg.

Do precyzyjnego cięcia kamienia, wybierz tarczę diamentową do cięcia kamienia dostępną na NORWIT.PL. Wyjątkowa precyzja i trwałość!

Lista zakazanych manewrów

Wykonując jakiekolwiek czynności za pomocą pilarki spalinowej, pod żadnym pozorem nie wolno zostawiać jej bez nadzoru z włączonym silnikiem napędowym ani wyszarpywać na siłę w momencie zakleszczenia. Kolejne wyjątkowo niepożądane działanie to cięcie drewna, z którego wystają gwoździe, złącza śrubowe, kątowniki lub obejmy. Kontakt łańcucha z wymienionymi elementami metalowymi może bowiem skutkować losowym podrzuceniem sprzętu do góry i poważnym zranieniem operatora. Zabronione jest również kategorycznie:

  • ścinanie pojedynczym ruchem drzew o średnicy przekraczającej 10 centymetrów 
  • obrabianie materiałów nadmiernie twardych (np. stalowych, betonowych)
  • stawanie okrakiem na okrzesywanych pniach
  • eksploatowanie pilarki podczas opadów deszczu, burzy, śnieżycy czy dużego mrozu (temperatura poniżej -15 stopni Celsjusza)
  • zagłębianie ostrza w drewnie przy zbyt niskich obrotach silnika
  • przeprowadzanie ścinki w lesie bez udziału przynajmniej jednej dodatkowej osoby (jej obecność gwarantuje szybkie udzielenie pierwszej pomocy w razie wypadku i wezwanie służb ratunkowych)
  • cięcie końcówką prowadnicy

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: EwelinkaTreść komentarza: Minął miesiąc a Pyszałek chce tylko ronawiac i debatować. Do roboty by sie wzial a nie jakieś archilaby i kolejne eksperymenty z Franta, który o urbanistyce wie tyle co nic. Mamy w polsce prawo, które jasno mówi, ze za drogi krajowe w miastach na prawach powiatu odpowiada prezydent a ten jedynie opowiada dyrdymały. Pora zrezygnować ze stadionu i zacząć myśleć o Chorzowie.Data dodania komentarza: 24.06.2025, 20:17Źródło komentarza: Co wiemy po sejmowej Komisji Infrastruktury? MI: „Przebudowa estakady musi nastąpić w pierwszej kolejności”Autor komentarza: AdamTreść komentarza: Należy zrobić to, co jest słuszne, odpowiedzialne i będzie przydatne dla wszystkich mieszkańców Śląska, a nie to co chce grupka ludzi nie mająca pojęcia o urbanistyce i prowadzeniu dróg... Tutaj nie ma miejsca na demokracje, decyzję muszą podjąć jedynie osoby z branży, które znają się na takich problemach, nie szary Kowalski.Data dodania komentarza: 24.06.2025, 20:04Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: ArtyrTreść komentarza: Komunikacja nic nie da, bo tam leci tranzyt i przejazd z terenów Bytomia/T.Gor do Katowic i z powrotem... Komunikacja miejska jest dobra w obrębie jednego miasta, nie na takie odległości. Własne auto zawsze będzie w takich trasach preferowane przez ludzi i pod to nalezy budować drogi, a nie zmuszać ich do innych środków których nie chcą.Data dodania komentarza: 24.06.2025, 20:02Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: AfryzTreść komentarza: A ty chciałbyś oddać za pół darmo dobytek swojego życia w postaci domu i gospodarstwa na przedmieściach? Bo ja nie chcę. Ojcowizna powinna zostać. Takie rzeczy planuje się na 30-50 lat wprzód, żeby ludzie się tam nie budowali. Teraz to już jest po ptokach. Terenów wokół Mikołowa też nie oddamy...Data dodania komentarza: 24.06.2025, 19:53Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: ŚlązakTreść komentarza: Aż się boję pomyśleć skad te pieniadze będą znowu zabrane...Data dodania komentarza: 24.06.2025, 19:40Źródło komentarza: Co wiemy po sejmowej Komisji Infrastruktury? MI: „Przebudowa estakady musi nastąpić w pierwszej kolejności”Autor komentarza: T12Treść komentarza: Żadnego jednego miasta nie będzie. Prędzej ludzie wyjdą na ulice niż pozwolą, aby Katowice wchłonęły Chorzów.Data dodania komentarza: 22.06.2025, 11:50Źródło komentarza: Stadion w zamian za przyłączenie Chorzowa do Katowic? “Prezydent mówił, że byłby w stanie to zrobić”
Reklama
Reklama