Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Historyczny Wagon 102N stanie się zabytkiem? "To nie jest taki zwykły tramwaj - to solidny kawałek komunikacyjnej i lokalnej historii"

Znajdujący się w chorzowskiej zajezdni tramwajowej Kanciok, to jeden z pięciu zachowanych tego typu wagonów w naszym kraju. Aktualnie trwa kompletowanie dokumentacji, która pozwoli na wpisanie go do rejestru zabytków, a co za tym idzie, rozpoczęcie starań o pozyskanie funduszy na jego renowację.
Historyczny Wagon 102N stanie się zabytkiem? "To nie jest taki zwykły tramwaj - to solidny kawałek komunikacyjnej i lokalnej historii"

Będący dziełem chorzowskiego Konstalu Wagon 102N jest pierwszym seryjnie produkowanym tramwajem przegubowym w Polsce. W latach 1969-1970 powstało ich łącznie 42, z czego aż 20 służyło na górnośląsko-zagłębiowskich torach. Kancioki, bo tak nazywano je ze względu na swój wygląd, wyróżniały się nietypowym kształtem ścian o szybach czołowych nachylonych pod ujemnym kątem. W praktyce oznaczało to bardzo przestronne stanowisko motorniczego, ale też utrudnioną pracę po zmierzchu, gdyż w szybie przedniej odbijało się wnętrze wagonu. 

Choć Kancioki miały zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników, to z całą pewnością nie można im odmówić, że były jednym z najbardziej charakterystycznych elementów linii tramwajowych lat 70., 80. i pierwszej połowy lat 90. Do tej pory, ze wszystkich 42 wagonów, zachowało się tylko pięć, a jeden z nich - ostatni wyprodukowany, znajduje się w zajezdni tramwajowej w Chorzowie Batorym.

Co stanie się z historycznym Wagonem 102N?

Mający swoje miejsce w tutejszej zajezdni Kanciok, przez ostatnie kilkanaście lat, większość czasu stał niezabezpieczony na dworze, dlatego też wizualnie jest w nie najlepszym stanie. Na szczęście sama konstrukcja zachowała się dość dobrze, dlatego też podjęto decyzję o jego renowacji.

- Na ten moment trwa kompletowanie dokumentacji niezbędnej do założenia karty ewidencyjnej zabytku, co umożliwi wpisanie do rejestru zabytków – a tym samym otworzy drogę do prób pozyskania środków przeznaczonych na zachowanie i renowację zabytków techniki. Środki są to niemałe – mówimy o kilkuset tysiącach złotych, ponieważ wagon należy rozebrać praktycznie do gołego "szkieletu" i mozolnie odtwarzać, remontując konstrukcję pudła, elementy wyposażenia, wózki czy całą instalację elektryczną tak, aby doprowadzić go do pełnej sprawności - mówi Jakub Drogoś, Członek Zarządu Klubu Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym.

Jeśli tylko to wszystko się uda, istnieje spora szansa na to, że historyczny Wagon 102N w przyszłości wróci na tory. Planowane jest m.in. udostępnienie go na co dzień dla podróżnych, ale też podczas ogólnodostępnych przejazdów okolicznościowych czy w ramach wynajmów dla indywidualnych zamawiających.

- Przegubowe tramwaje polskiej budowy – cała rodzina 102N – to dziedzictwo nie tylko transportu w GOP, ale i naszego regionu (...). Kancioki i późniejsze Stodwójki były także pierwszymi nowoczesnymi tramwajami, które trafiły do innych polskich miast niż Warszawa – więc diametralnie zmieniły obraz naszej komunikacji miejskiej. Wreszcie – względy czysto sentymentalne: na Górnym Śląsku jeździła blisko połowa wyprodukowanych Kancioków i wagony te do dziś są często wspominane przez starszych pasażerów czy motorniczych, niemała część tych, których dzisiaj mijamy za pulpitami nowoczesnych wagonów swoje uprawnienia "wyjeździła" między innymi na czekającym lepszych czasów Kancioku. To nie jest taki zwykły tramwaj – to solidny kawałek komunikacyjnej i lokalnej historii - podkreśla Jakub Drogoś.

Fot. Tramwaje Śląskie S.A.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Lid KaTreść komentarza: To już jest koniec prezydenta Szymona Michałka, w ostatnim czasie słyszę tylko złe informacje na temat „namiestnika” Chorzowa. Wystarczył rok żeby mieszkańcy zrozumieli swój błąd, już się w język nie gryzą. Nieszczęśliwego Chorzowa nastał czas :(Data dodania komentarza: 16.05.2025, 23:03Źródło komentarza: Prezydent podsumuje rok urzędowania. Sprawdzamy kluczowe decyzjeAutor komentarza: Marta MagrowskaTreść komentarza: Dziwne Tylko negatywne komentarze na" 16stke Michałka" widzę same rzetelne konta i nie podstawionych ludzi. Panie redaktorze wstydź się!Data dodania komentarza: 16.05.2025, 20:23Źródło komentarza: Przed wyborami do rady nadzorczej ChSM: wojna na ulotki i kandydaci z krótkim stażemAutor komentarza: Zaniepokojony mieszkaniecTreść komentarza: Grupa Michałka podszywa się pod Chsm. To jest kradzież znaku towarowego i wprowadzanie mieszkańców w błąd. Dodatkowo pani Kordela, pani Herman i p. Ahnert nie mieszkają w zasobach spółdzielni, więc po co się pchają? Chcą zniszczyć spółdzielnie jak wszystko czego dotkną.Data dodania komentarza: 16.05.2025, 14:59Źródło komentarza: Przed wyborami do rady nadzorczej ChSM: wojna na ulotki i kandydaci z krótkim stażemAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Ooo to trzeba to nagłośnić .brak słów kim ci ludzie są,podobno w wodociągów też jest nie za ciekawie ludzie są zastraszaniData dodania komentarza: 15.05.2025, 22:09Źródło komentarza: Przed wyborami do rady nadzorczej ChSM: wojna na ulotki i kandydaci z krótkim stażemAutor komentarza: UWAGATreść komentarza: Ludzie, którzy chcą przejąć spółdzielnie są pokroju Śniechowskiego, a kto to? To obecny prezes Wodociągów, ale zasłynął fikcyjnymi meldunkami przed wyborami samorządowymi!!! Zdolni do wszystkiego! Uważajcie na nich!Data dodania komentarza: 15.05.2025, 17:29Źródło komentarza: Przed wyborami do rady nadzorczej ChSM: wojna na ulotki i kandydaci z krótkim stażemAutor komentarza: BolekTreść komentarza: Niskie opłaty - uśmiałby się kto. Od 30 lat, nic tylko podwyżki i podwyżki, po trochu, po więcej, na chama i inaczej. A ten zysk to gdzie idzie?Data dodania komentarza: 15.05.2025, 12:51Źródło komentarza: Przed wyborami do rady nadzorczej ChSM: wojna na ulotki i kandydaci z krótkim stażem
Reklama