Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 15 grudnia 2025 04:21
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Od października droższe niektóre bilety. GZM uspokaja, że ceny wciąż będą atrakcyjne

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia poinformowała o konieczności wprowadzenia nowej taryfy Transportu GZM. Jest to związane z poziomem inflacji, który przekłada się na rosnące koszty.
Od października droższe niektóre bilety. GZM uspokaja, że ceny wciąż będą atrakcyjne

Z dniem 1 października wejdzie w życie nowa taryfa Transportu GZM. Choć ceny części biletów pozostaną bez zmian, pozostałe wzrosną od kilku do kilkunastu procent.

- Staraliśmy się te ceny utrzymywać tak długo, jak to możliwe. Teraz musimy je, podobnie jak inne sektory, „urealnić”. Ceny biletów, których w większości dotyczy korekta, były niezmienne od kwietnia 2021 roku, a więc od ponad 3 lat. Inflacja w tym czasie to prawie 32% - informuje Łukasz Zych, rzecznik prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

W wyniku inflacji doszło do wzrostu cen paliw i energii, a także wzrostu kosztów pracy oraz stawek dla przewoźników. Dlatego też dostosowanie taryfy do aktualnej sytuacji ekonomicznej jest niezbędne.

Co pozostanie bez zmian?

Jak już wiadomo, ceny niektórych biletów się nie zmienią. Dotyczy to przede wszystkim Metrobiletów, a więc biletów 30-dniowych i 24-godzinnych, uprawniających do podróżowania również koleją, biletów pakietowych oraz najtańszych jednorazowych biletów papierowych 20 i 40 minutowych. Ceny biletów jednorazowych w wersji elektronicznej pozostaną również tańsze od papierowych.

Co się zmieni?

- Zmiana cen pozostałych biletów nie przekroczy wskaźnika poziomu inflacji i wyniesie od kilku do kilkunastu procent. Mimo zmiany taryfy ceny biletów w sieci Transport GZM, w porównaniu z innymi polskimi miastami, pozostają w średniej krajowej - tłumaczy Łukasz Zych.

Korekcie ulegną zatem m.in. ceny biletów 90 i 180 dniowych, które pozostawały niezmienne od ponad 3 lat. Po zmianie taryfy cena biletu Sieć 90 w wersji normalnej wyniesie 460 zł, analogiczny bilet na dwa miasta kosztował będzie 380 zł, a na jedno miasto 300 zł. Bilet Sieć 180 kosztować będzie teraz 600 zł - to oznacza, że pasażerowie będą mogli korzystać z sieci Transport GZM już za 100 zł miesięcznie.

Spośród biletów jednorazowych zmianie ulegną ceny biletu 90-minutowego (w wersji papierowej będzie on kosztował 7 zł, w wersji elektronicznej 6,60) oraz grupowego (nowa cena to 13,80 zł). Złotówkę więcej niż dotychczas kosztował będzie bilet dzienny (13 zł).

Co z pewnością zainteresuje wszystkich korzystających z komunikacji miejskiej - nowa taryfa wejdzie w życie 1 października, a zatem bilety długookresowe zakupione przed tą datą zachowają ważność. Z kolei dla zakupionych wcześniej jednorazowych biletów papierowych przygotowane zostaną bilety uzupełniające.

W nowej taryfie jeszcze jeden zapis

Zapisy łagodzące utrudnienia związane z przebudową węzła katowickiego wejdą w życie wcześniej, bo już 1 września. Pasażer podróżujący z biletem jednorazowym w wersji papierowej lub pakietowym, dla którego trasa podróży ulega zmianie z powodu przebudowy (czy to poprzez konieczność przesiadki, zmiany środka transportu, zmianę lokalizacji przystanku, czy skrócenie linii), może kontynuować podróż w granicach czasu obowiązywania biletu lub na podstawie przejazdu dostępnego w bilecie pakietowym, na tej samej lub innej linii kursującej w tym samym kierunku jak trasa podróży pokonywana przed przebudową. W przypadku biletów jednorazowych czas ważności tych biletów wydłuża się o czas oczekiwania na przesiadkę oraz czas dojścia do przystanku w celu kontynuowania podróży.

 

 

Fot. GZM


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: slazakTreść komentarza: Az wstyd tu mieszkać. Kiedyś byłem dumny z tego...Data dodania komentarza: 14.12.2025, 06:02Źródło komentarza: Wiemy już, gdzie mieszka najwięcej dłużników. Jak w zestawieniu wypadli chorzowianie?Autor komentarza: TurTreść komentarza: Po co przejscie skoro tramwajem nie można nigdzie pojechać. Jestem ciekaw kiedy zawiąże się wreszcie inicjatywa odwołania michasia i jego rady.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 14:43Źródło komentarza: Przejście podziemne dla pieszych pod ulicą Katowicką w końcu zostało otwarte!Autor komentarza: icekTreść komentarza: Chyba Redakcja o czymść zapomniała. Jeśli macie 400 mln długu to największym kosztem są odsetki od tego długu, szacuję 20 mln rocznie (5%).Data dodania komentarza: 13.12.2025, 12:57Źródło komentarza: Budżet Chorzowa 2026: historyczne dochody, rekordowy deficyt. Oto lista najważniejszych wydatków inwestycyjnychAutor komentarza: Synek z CwajkiTreść komentarza: Tylko że miasta ościenne nie są zainteresowane sfinansowaniem remontu albo odbudowy estakady. Ta sytuacja doskonale pokazuje impotencję metropolii. Problem estakady to właściwie nie jest problem Chorzowa, ale Bytomia i Katowic. To jest problem całej Metropolii, która umywa ręce i mówi, że nie da pieniędzy. Jeżeli nie zjednoczymy się w jedno miasto, to rozrobnieni upadniemy.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:20Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: RepRezentantTreść komentarza: Wszystko jasne, mieszkańcy którzy żyją na krechę wybrali sobie prezydenta, który wybuduje kolejny stadion na krechę XD ten cały Chorzów nadaję się tylko do utylizacji, straszna bieda umysłowa u WasData dodania komentarza: 12.12.2025, 10:54Źródło komentarza: Wiemy już, gdzie mieszka najwięcej dłużników. Jak w zestawieniu wypadli chorzowianie?Autor komentarza: kibicTreść komentarza: W prawdzie kibole go wybrali ,ale co oni na to.Może by ten z Radzionkowa zapytał by mieszkańców.Robi wszystko by go odwołać.Data dodania komentarza: 11.12.2025, 20:28Źródło komentarza: Stadion w zamian za przyłączenie Chorzowa do Katowic? “Prezydent mówił, że byłby w stanie to zrobić”
Reklama
Reklama
Reklama