Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 15 grudnia 2025 04:19
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Z chorzowskiego zakładu do stolicy Irlandii. W środę zaprezentowano pociąg X'trapolis!

Koleje Irlandzkie wraz ze spółką Alstom zaprezentowały w środę pierwszy pociąg bateryjny X'trapolis, który wyprodukowany został przez zakład w Chorzowie. Łącznie przez irlandzkiego przewoźnika zamówionych zostało 185 wagonów, a i ta liczba może wzrosnąć!
Z chorzowskiego zakładu do stolicy Irlandii. W środę zaprezentowano pociąg X'trapolis!

13 listopada w irlandzkim Dublinie zaproszeni goście, w tym przedstawiciele władz, Kolei Irlandzkich i mediów, mieli okazję po raz pierwszy wsiąść do jednego z pociągów, które od 2026 roku będą obsługiwać sieć DART+ (Dublin Area Rapid Transit). Nowa flota 37 pociągów elektrycznych i akumulatorowo-elektrycznych pozwoli znacząco wzmocnić jakość obsługi pasażerów w obszarze metropolitalnym Dublina, m.in. poprzez zwiększenie przepustowości sieci kolejowej oraz dostępności pojazdów.

Pięciowagonowy skład, wyprodukowany przez zakład Alstom w Chorzowie, jest jednym ze 185 wagonów: 155 akumulatorowo-elektrycznych i 30 elektrycznych, zamówionych w dwóch transzach przez Koleje Irlandzkie. Umowa ramowa przewiduje możliwość zamówienia łącznie do 750 wagonów w ramach rozwoju programu DART+. Jego celem jest podwojenie przepustowości i potrojenie poziomu elektryfikacji sieci kolejowej w obszarze metropolitalnym Dublina, dzięki czemu kolej stanie się podstawą zrównoważonego transportu w Irlandii.

– Z radością prezentujemy dziś pierwszy pociąg z nowej floty DART+. To kluczowy krok w realizacji naszej wizji zdekarbonizowanej sieci kolejowej. Chcemy, by kolej stała się w Irlandii kręgosłupem zrównoważonego, wzajemnie połączonego systemu transportowego, ułatwiając połączenie ludzi i miejsc. Naszym celem jest zwiększenie jakości życia i dostarczanie w pełni dostępnego systemu transportowego, który jest elastyczny, regularny, szybki, przyjazny, przystępny cenowo, racjonalny w realizacji i niskoemisyjny – powiedział podczas prezentacji pociągu Jim Meade, prezes Kolei Irlandzkich.

Dostawa 185 składów X’trapolis jest największym, najbardziej zrównoważonym i przyjaznym środowisku zamówieniem w historii transportu publicznego w Irlandii. Jego realizacja stanowi kamień milowy w rozwoju Kolei Irlandzkich. Jako pierwsze od wielu lat nowe pociągi na Zielonej Wyspie, wyprodukowane przez chorzowski zakład zastąpią m.in. wysłużone japońskie pojazdy. Będą to też najdłuższe i najbardziej pojemne pociągi w historii irlandzkiej floty – 10-wagonowy skład, złożony z dwóch 5-wagonowych pociągów, pomieści co najmniej 1,1 tys. pasażerów.

– Jesteśmy niezwykle dumni, że zakład w Chorzowie – jedna z największych i najnowocześniejszych fabryk taboru kolejowego w grupie Alstom – realizuje tak ważne dla Irlandii i jej mieszkańców zamówienie. To wyjątkowa dla nas możliwość, aby uczestniczyć w budowie jednej z największych flot bateryjnych w Europie. Wierzymy, że modułowa platforma pociągów podmiejskich X’trapolis będzie przez wiele lat służyć pasażerom w Dublinie i okolicach. We współpracy z Kolejami Irlandzkimi Alstom zaprojektował pojazdy dostosowane do potrzeb programu DART+, co przełoży się na zwiększenie komfortu podróży oraz pełne wykorzystanie potencjału zrównoważonej sieci metropolitalnej – podkreśla Beata Rusinowicz, Dyrektor Zarządzająca Alstom na Polskę, Ukrainę i Kraje Bałtyckie.

Wyprodukowane przez Alstom pociągi dla Kolei Irlandzkich będą oferować pasażerom m.in.:

  • Wygodny dostęp z niskopodłogowymi drzwiami oraz automatycznie chowanym stopniem, z możliwością samodzielnego wejścia z dostosowanych peronów dla osób z ograniczoną mobilnością;
  • Szerokie przejścia między wagonami tworzące otwarte przestrzenie,
  • Liczne udogodnienia dla pasażerów korzystających z wózków inwalidzkich, rodzin z dziećmi oraz rowerzystów, m.in. specjalnie wydzielone przestrzenie,
  • Ulepszone systemy informacji pasażerskiej, w tym wysokiej rozdzielczości wyświetlacze pokładowe z aktualizacjami w czasie rzeczywistym, oświetlenie drzwi oraz dodatkowe funkcje zaprojektowane z myślą o klientach ze specjalnymi potrzebami sensorycznymi, m.in. indukcyjne pętle słuchowe,
  • Zaawansowane systemy monitoringu, pozwalające dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych i załogi,

Oprócz floty, Alstom dostarczy Kolejom Irlandzkim szereg usług, w tym wsparcie techniczne, części zamienne w okresie pierwszych 15 lat eksploatacji floty, a także trzy symulatory pociągów służące do szkolenia maszynistów.

Źródło: Alstom / Fot. Iarnród Éireann Irish Rail 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: slazakTreść komentarza: Az wstyd tu mieszkać. Kiedyś byłem dumny z tego...Data dodania komentarza: 14.12.2025, 06:02Źródło komentarza: Wiemy już, gdzie mieszka najwięcej dłużników. Jak w zestawieniu wypadli chorzowianie?Autor komentarza: TurTreść komentarza: Po co przejscie skoro tramwajem nie można nigdzie pojechać. Jestem ciekaw kiedy zawiąże się wreszcie inicjatywa odwołania michasia i jego rady.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 14:43Źródło komentarza: Przejście podziemne dla pieszych pod ulicą Katowicką w końcu zostało otwarte!Autor komentarza: icekTreść komentarza: Chyba Redakcja o czymść zapomniała. Jeśli macie 400 mln długu to największym kosztem są odsetki od tego długu, szacuję 20 mln rocznie (5%).Data dodania komentarza: 13.12.2025, 12:57Źródło komentarza: Budżet Chorzowa 2026: historyczne dochody, rekordowy deficyt. Oto lista najważniejszych wydatków inwestycyjnychAutor komentarza: Synek z CwajkiTreść komentarza: Tylko że miasta ościenne nie są zainteresowane sfinansowaniem remontu albo odbudowy estakady. Ta sytuacja doskonale pokazuje impotencję metropolii. Problem estakady to właściwie nie jest problem Chorzowa, ale Bytomia i Katowic. To jest problem całej Metropolii, która umywa ręce i mówi, że nie da pieniędzy. Jeżeli nie zjednoczymy się w jedno miasto, to rozrobnieni upadniemy.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:20Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: RepRezentantTreść komentarza: Wszystko jasne, mieszkańcy którzy żyją na krechę wybrali sobie prezydenta, który wybuduje kolejny stadion na krechę XD ten cały Chorzów nadaję się tylko do utylizacji, straszna bieda umysłowa u WasData dodania komentarza: 12.12.2025, 10:54Źródło komentarza: Wiemy już, gdzie mieszka najwięcej dłużników. Jak w zestawieniu wypadli chorzowianie?Autor komentarza: kibicTreść komentarza: W prawdzie kibole go wybrali ,ale co oni na to.Może by ten z Radzionkowa zapytał by mieszkańców.Robi wszystko by go odwołać.Data dodania komentarza: 11.12.2025, 20:28Źródło komentarza: Stadion w zamian za przyłączenie Chorzowa do Katowic? “Prezydent mówił, że byłby w stanie to zrobić”
Reklama
Reklama
Reklama