Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 5 grudnia 2025 17:32
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Z chorzowskiego zakładu do stolicy Irlandii. W środę zaprezentowano pociąg X'trapolis!

Koleje Irlandzkie wraz ze spółką Alstom zaprezentowały w środę pierwszy pociąg bateryjny X'trapolis, który wyprodukowany został przez zakład w Chorzowie. Łącznie przez irlandzkiego przewoźnika zamówionych zostało 185 wagonów, a i ta liczba może wzrosnąć!
Z chorzowskiego zakładu do stolicy Irlandii. W środę zaprezentowano pociąg X'trapolis!

13 listopada w irlandzkim Dublinie zaproszeni goście, w tym przedstawiciele władz, Kolei Irlandzkich i mediów, mieli okazję po raz pierwszy wsiąść do jednego z pociągów, które od 2026 roku będą obsługiwać sieć DART+ (Dublin Area Rapid Transit). Nowa flota 37 pociągów elektrycznych i akumulatorowo-elektrycznych pozwoli znacząco wzmocnić jakość obsługi pasażerów w obszarze metropolitalnym Dublina, m.in. poprzez zwiększenie przepustowości sieci kolejowej oraz dostępności pojazdów.

Pięciowagonowy skład, wyprodukowany przez zakład Alstom w Chorzowie, jest jednym ze 185 wagonów: 155 akumulatorowo-elektrycznych i 30 elektrycznych, zamówionych w dwóch transzach przez Koleje Irlandzkie. Umowa ramowa przewiduje możliwość zamówienia łącznie do 750 wagonów w ramach rozwoju programu DART+. Jego celem jest podwojenie przepustowości i potrojenie poziomu elektryfikacji sieci kolejowej w obszarze metropolitalnym Dublina, dzięki czemu kolej stanie się podstawą zrównoważonego transportu w Irlandii.

– Z radością prezentujemy dziś pierwszy pociąg z nowej floty DART+. To kluczowy krok w realizacji naszej wizji zdekarbonizowanej sieci kolejowej. Chcemy, by kolej stała się w Irlandii kręgosłupem zrównoważonego, wzajemnie połączonego systemu transportowego, ułatwiając połączenie ludzi i miejsc. Naszym celem jest zwiększenie jakości życia i dostarczanie w pełni dostępnego systemu transportowego, który jest elastyczny, regularny, szybki, przyjazny, przystępny cenowo, racjonalny w realizacji i niskoemisyjny – powiedział podczas prezentacji pociągu Jim Meade, prezes Kolei Irlandzkich.

Dostawa 185 składów X’trapolis jest największym, najbardziej zrównoważonym i przyjaznym środowisku zamówieniem w historii transportu publicznego w Irlandii. Jego realizacja stanowi kamień milowy w rozwoju Kolei Irlandzkich. Jako pierwsze od wielu lat nowe pociągi na Zielonej Wyspie, wyprodukowane przez chorzowski zakład zastąpią m.in. wysłużone japońskie pojazdy. Będą to też najdłuższe i najbardziej pojemne pociągi w historii irlandzkiej floty – 10-wagonowy skład, złożony z dwóch 5-wagonowych pociągów, pomieści co najmniej 1,1 tys. pasażerów.

– Jesteśmy niezwykle dumni, że zakład w Chorzowie – jedna z największych i najnowocześniejszych fabryk taboru kolejowego w grupie Alstom – realizuje tak ważne dla Irlandii i jej mieszkańców zamówienie. To wyjątkowa dla nas możliwość, aby uczestniczyć w budowie jednej z największych flot bateryjnych w Europie. Wierzymy, że modułowa platforma pociągów podmiejskich X’trapolis będzie przez wiele lat służyć pasażerom w Dublinie i okolicach. We współpracy z Kolejami Irlandzkimi Alstom zaprojektował pojazdy dostosowane do potrzeb programu DART+, co przełoży się na zwiększenie komfortu podróży oraz pełne wykorzystanie potencjału zrównoważonej sieci metropolitalnej – podkreśla Beata Rusinowicz, Dyrektor Zarządzająca Alstom na Polskę, Ukrainę i Kraje Bałtyckie.

Wyprodukowane przez Alstom pociągi dla Kolei Irlandzkich będą oferować pasażerom m.in.:

  • Wygodny dostęp z niskopodłogowymi drzwiami oraz automatycznie chowanym stopniem, z możliwością samodzielnego wejścia z dostosowanych peronów dla osób z ograniczoną mobilnością;
  • Szerokie przejścia między wagonami tworzące otwarte przestrzenie,
  • Liczne udogodnienia dla pasażerów korzystających z wózków inwalidzkich, rodzin z dziećmi oraz rowerzystów, m.in. specjalnie wydzielone przestrzenie,
  • Ulepszone systemy informacji pasażerskiej, w tym wysokiej rozdzielczości wyświetlacze pokładowe z aktualizacjami w czasie rzeczywistym, oświetlenie drzwi oraz dodatkowe funkcje zaprojektowane z myślą o klientach ze specjalnymi potrzebami sensorycznymi, m.in. indukcyjne pętle słuchowe,
  • Zaawansowane systemy monitoringu, pozwalające dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych i załogi,

Oprócz floty, Alstom dostarczy Kolejom Irlandzkim szereg usług, w tym wsparcie techniczne, części zamienne w okresie pierwszych 15 lat eksploatacji floty, a także trzy symulatory pociągów służące do szkolenia maszynistów.

Źródło: Alstom / Fot. Iarnród Éireann Irish Rail 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: W.Treść komentarza: Symbole parku są demontowane przez spółkę Time&Quality Co.- czyli przez czas i jakość tych symboli zagwarantowaną technikami budowlanymi lat 70-tych.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 11:41Źródło komentarza: Żyrafa wciąż bez głowy. I chyba jeszcze długo jej nie odzyskaAutor komentarza: REFERENDUMTreść komentarza: Transport? Edukacja? Nieee…. W Chorzowie potrzebny jest drugi stadion! *najlepiej taki za pół miliarda 🙃 A co? Stać nas!Data dodania komentarza: 5.12.2025, 10:58Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: slazakTreść komentarza: Czy to znowu próba rozmontowania parku?! Najpierw wycinanie drzew i sprzedaz parku pod budowę blokow a teraz demontaż symboli parku?!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 19:48Źródło komentarza: Żyrafa wciąż bez głowy. I chyba jeszcze długo jej nie odzyskaAutor komentarza: Woda może się i rozchodzi, ale układy i znajomości nieTreść komentarza: Chorzów ma pecha. Anna Piontek miejskim konserwatorem zabytków. Trybunę stadiony Ruchu powstałą w 1937 roku, już skasowała. Teraz opowiada głupoty o wodzie, która się rozchodzi. Ta pani była dyrektorem Muzeum Ziemi PAN. Zaledwie po dwóch latach swoich rządów w muzeum, wyleciała ze stołka. Otrzymała dymisję w połowie dyrektorskiej kadencji. Oczywiście w reklamowaniu się na Fejsie, czy innych społecznościowych mediach, nic o tym nie wspomni. Jest mistrzynią autoreklamy. Z wykształcenia jest jedynie magistrem. Teraz mieszkańcy Chorzowa muszą doświadczać jej działań.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 19:42Źródło komentarza: Zespół ds. transformacji śródmieścia zabrał głos. “Jesteśmy w stanie przywrócić światłość temu miejscu”Autor komentarza: jolaTreść komentarza: Bez stadionu miasto może funkcjonować ,bez drogi niebawem pustynia.Może kolega dużego Bu pomoże.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:36Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: W.Treść komentarza: Możecie sobie mówic o Kotali co chcecie, ale nie tknął stadionu dopóki nie było pieniędzy na nowy. Nie było, to nie ruszał. A cukierek? Kasy na stadion nie ma, kasy nie będzie, stadionu teraz też już nie ma, pozwolenia na budowę nie ma a jak będzie to nie wiadomo jaki. Mieliśmy stadion wyłoniony w konkursie arch. na 12.000 z możliwością rozbudowy na mecz do 16.000 i w zupełności wystarczylo. Teraz będziemy się zadłużać na kolosa 22.000 za nie wiadomo w sumie ile, bo przecież 400.000.000 to czysta teoria, a w sumie nawet nie wiadomo jaki ten projekt będzie.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:35Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna Omega
Reklama
Reklama
Reklama