Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 5 grudnia 2025 07:40
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działania

Wojewoda śląski nakazał prezydentowi działania związane z tymczasowym zabezpieczeniem estakady, co ma umożliwić przywrócenie funkcjonowania obiektu, w tym przede wszystkim ruchu tramwajowego. Były prezydent Chorzowa Andrzej Kotala odnosi się do zarzutów o zasadność wykonania pobliskich inwestycji.
Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działania

Autor: Martyna Majewicz

Decyzją prezydenta Chorzowa Szymona Michałka w poniedziałek (2.06) miejska estakada została zamknięta dla ruchu wszelkich pojazdów. Dotyczy to zarówno obiektu, jak i poruszania się na terenie pod nim. Jest to związane z wynikami i zaleceniami z otrzymanej ekspertyzy.

Oznaczało to też duże zmiany w funkcjonowania transportu publicznego, ponieważ pod estakadą znajduje się centrum przesiadkowe, a także przejeżdża linia kolejowa. Po jednej z części budowli poruszały się tramwaje. Uruchomiono specjalną stronę internetową, na której na bieżąco publikowane są aktualne informacje i komunikaty: estakada.chorzow.eu.

- Dziś PKP PLK po uzyskaniu opinii niezależnego eksperta przywróciło ruch na drodze kolejowej pod estakadą w Chorzowie, co umożliwiło przywrócenie ruchu pociągów przez Koleje Śląskie - poinformował w środę wojewoda śląski Marek Wójcik.

Koleje Śląskie przekazały, że od środy przywrócony został poprzedni rozkład jazdy, włącznie z przebiegającą pod estakadą linią S8. PKP PLK uznały tym samym, że decyzje prezydenta Szymona Michałka były nadmiarowe.

Kotala: ryzyko katastrofy “znikome”

Wokół estakady powstało w ostatnich latach wiele inwestycji. To Nowy Rynek, centrum przesiadkowe czy wreszcie przebudowa węzła komunikacyjnego przy Muzeum Hutnictwa. Ich łączny koszt to ok. 91 mln zł - wszystkie przy dużym wsparciu środków zewnętrznych. Pojawiają się głosy czy był sens pchać się w takie koszty, skoro gwarancja na zakończony w 2014 roku remont estakady wynosiła 10 lat?

- Mając ekspertyzy z roku 2002 i 2004 oraz wiedząc, że remont z roku 2010-2014 daje tylko 10 lat gwarancji, to nie wykonywałbym tam żadnej innej inwestycji - skomentował prezydent Chorzowa Szymon Michałek, w programie "Protokół Rozbieżności" Marcina Zasady na antenie TVP Katowice (cyt. Dziennik Zachodni).

Innego zdania jest poprzedni prezydent miasta, Andrzej Kotala. Wskazał, że to właśnie dzięki remontowi estakady Chorzów ma teraz uporządkowaną i nowoczesną przestrzeń pod tym obiektem, funkcjonalne centrum przesiadkowe i dostępne tereny inwestycyjne po Hucie Kościuszko.

Odniósł się także do głosów opinii publicznej, która chce go obarczyć winą za obecny stan obiektu mostowego nad Rynkiem.

- Nie budowałem estakady i nie przeprowadzałem jej remontów. Wykonana była według, jak na obecne czasy, bardzo dobrego projektu przy zastosowaniu najlepszej dostępnej w latach 70. technologii. Remontowana za mojej kadencji była też nie według mojego “widzimisię”, a w oparciu o projekt wykonany przez pewnie nie gorszych specjalistów od tych, którzy sporządzili ostatnią ekspertyzę. Projekt został sprawdzony przez odpowiednie instytucje i uzyskał pozwolenie na budowę - tłumaczy Andrzej Kotala.

Dodał, że według jego szacunków ryzyko wystąpienia katastrofy jest “znikome”. Uznał, że należało podjąć działania, ale w mniejszym stopniu.

- Oszacowałem, przy współpracy z powiatowym inspektorem nadzoru budowlanego ryzyko wystąpienia katastrofy. Według informacji jakie posiadam jest ono znikome, a według twórców ostatniej ekspertyzy, występowało już od jej wybudowania - wskazuje były prezydent Chorzowa.

Przypomniał przy tym, że w 2024 roku przegląd techniczny estakady wypadł pozytywnie. Uważa, że ewentualne wstrzymanie ruchu samochodów powinno się odbyć po konsultacjach, z odpowiednim wyprzedzeniem i po przygotowaniu i oznakowaniu dróg alternatywnych.

- Na pewno nie podjąłbym decyzji o wstrzymaniu ruchu pieszego pod estakadą oraz ruchu tramwajowego czy autobusowego, nie mówiąc już o ruchu kolei - podkreśla Andrzej Kotala.

Nakaz od wojewody

Jak czytamy w ekspertyzie dotyczącej chorzowskiej estakady, istnieje możliwość jej wzmocnienia polegająca na tymczasowym podparciu przęseł. Taka praktyka miałaby przedłużyć jej żywotność o kolejne kilka lat, co dałoby czas na przygotowanie się do kolejnych działań, jak przygotowanie projektów inwestycji rozwiązujących problem.

Rzecz w tym, że prezydent Chorzowa jeszcze nie podjął decyzji co dalej. Jak donosi Gazeta Wyborcza, w piątek zrobił to za niego Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. A właściwie nakazał podjąć działania, wydając decyzję zobowiązującą Szymona Michałka do działań związanych z tymczasowym zabezpieczeniem estakady.

- Po to, aby w przyszłości móc przywrócić jego funkcjonowanie. Po wykonaniu niezbędnych prac zabezpieczających to prezydent miasta podejmie decyzję, czy przywróci estakadę w Chorzowie do użytkowania - wyjaśniał wojewoda Marek Wójcik, cytowany przez Gazetę Wyborczą.

Nie wykluczył, że po wzmocnieniu obiektu, badania mogą potwierdzić możliwość powrotu samochodów na ten kluczowy odcinek DK79.

Wojewoda Wójcik wskazał również (za GW), że prezydent Michałek ma trzy miesiące na dopięcie sprawy, która ma docelowo pozwolić na przywrócenie ruchu tramwajów. 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Wrrrr 10.06.2025 14:43
Od bębniarza do grabarza! Dobrze, że nierób znalazł czas na urlop kiedy miasto umiera!

Chorzowianin 08.06.2025 08:58
Co do zawalenia - tylko w tym przypadku Kotala ma rację, Miał czas by po zakończeniu remonty wszcząć działania na projekt i budowę obwodnicy! A co zrobił - sprzedał pod budowę Apartamentów Parkowa teren po którym ta obwodnica miała i mogła przebiegać! To winna zbadać prokuratura - bo ma to znamiona działania na szkodę miasta i Metropolii !!!!

Dominik 07.06.2025 21:49
Wypowiedź Pana Kotali jest łagodnie mówiąc bzdurna, bo 10 lat gwarancji nie trwa wiecznie a nie mieliśmy żadnego planu co po 10 latach. Most w Dreźnie się zawalił budowany w tej samej technologii i wystarczy wrzucić w czat gpt artykuły prasy niemieckiej na ten temat. Co do Pana Michałka podjął decyzję na podstawie ekspertyzy, która sama takie rozwiązania proponowała. Pan Michałek się zachował odpowiedzialnie i rozsądnie. Może Pan Kotala się wypowiadać ze on by nie zamknął... specjalista inżynier. To są słowa propagandowe. Jakby ktoś zginął przez stan estakady to byłaby afera na całą Polskę a że nic się nie stało do tej pory to można głupoty opowiadać trzy po trzy.

Tomasz 07.06.2025 18:27
Kotala niech już zamilczy. A wojewoda niech weźmie na siebie odpowiedzialność jak chce ponownego otwarcia tej ruiny estakady. Typowa tuskoobłuda.

ha 07.06.2025 12:59
Andrzej Kotala: "Fala hejtu zniechęciła mnie do kandydowania" No nie dziwie się :D

Edek K. 06.06.2025 21:34
Wiadomo, że pan finansista Michałek nie podjąłby się żadnej innej inwestycji poza budową stadionu.

makowa 08.06.2025 07:42
Oj Edek z krainy kredek

Marcin. M 08.06.2025 10:53
A ja widzę że masz problem do Szymona teraz możesz miećjedynie do grabiarzy Chorzowa problem Kotali i Michalinka tam se swoje żale wypisuj

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: jolaTreść komentarza: Bez stadionu miasto może funkcjonować ,bez drogi niebawem pustynia.Może kolega dużego Bu pomoże.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:36Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: W.Treść komentarza: Możecie sobie mówic o Kotali co chcecie, ale nie tknął stadionu dopóki nie było pieniędzy na nowy. Nie było, to nie ruszał. A cukierek? Kasy na stadion nie ma, kasy nie będzie, stadionu teraz też już nie ma, pozwolenia na budowę nie ma a jak będzie to nie wiadomo jaki. Mieliśmy stadion wyłoniony w konkursie arch. na 12.000 z możliwością rozbudowy na mecz do 16.000 i w zupełności wystarczylo. Teraz będziemy się zadłużać na kolosa 22.000 za nie wiadomo w sumie ile, bo przecież 400.000.000 to czysta teoria, a w sumie nawet nie wiadomo jaki ten projekt będzie.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:35Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: J.Treść komentarza: Ciężko o wypadek w mieście, które stoi w korkach i w mieście, w którym ograniczono ruch przez zamknięcie estakady.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 11:19Źródło komentarza: Znamy już wyniki IV edycji Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności. Wśród docenionych znalazło się Miasto ChorzówAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Do szkoły podstawowej nr 22 ma być przeniesiona szkoła specjalna która mieści na na 3 Maja. Dyrektorka ze szkoły specjalnej to rodzina prezydenta miasta.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 21:52Źródło komentarza: Miasto chce połączenia SP22 i Ligonia. “My rodzice się na to nie zgadzamy”Autor komentarza: MzymonSichałekTreść komentarza: Już widzę ten remont jakby Chorzów miał zarządzać Parkiem Śląskim… no, ale najważniejsze to domagać się podatków żeby było za co złodziejom postawić drugi stadion przy Cichej XDData dodania komentarza: 3.12.2025, 14:10Źródło komentarza: Coraz bliżej do modernizacji Rosarium. Ogród wkrótce odzyska swój dawny blask!Autor komentarza: MichałekWONTreść komentarza: Kolejna ankieta organizowana przez drużynę Michałka? 😂Data dodania komentarza: 3.12.2025, 14:09Źródło komentarza: Znamy już wyniki IV edycji Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności. Wśród docenionych znalazło się Miasto Chorzów
Reklama
Reklama
Reklama