Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 5 grudnia 2025 16:36
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Pierwszy milion wypożyczeń. Metrorower podsumowuje wyniki za sezon 2024 i przechodzi na tryb zimowy

Do 1 marca na ulicach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dostępnych będzie ok. 3500 rowerów, a więc połowa tego, co mieszkańcy GZM mają do dyspozycji w sezonie letnim. W 2024 r. użytkownicy wypożyczyli rowery dokładnie 1 006 989 razy, pokonując łączny dystans ponad 3,74 mln kilometrów i spędzając w siodełku ponad 27 mln minut.
Pierwszy milion wypożyczeń. Metrorower podsumowuje wyniki za sezon 2024 i przechodzi na tryb zimowy

Najwięcej wypożyczeń w ramach metropolii odnotowanych zostało w Katowicach, Gliwicach, Chorzowie i Sosnowcu, jednak we wszystkich z 31 gmin uczestniczących w projekcie odnotowanych zostały setki wypożyczeń, partycypujące w sukcesie pierwszego sezonu rowerowego w GZM.  

- Pierwszy sezon funkcjonowania systemu podsumowujemy z dużą satysfakcją – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. – W zaledwie kilka miesięcy Metrorower stał się ważnym elementem naszej  mobilności. Jest  on dla nas czymś więcej niż tylko narzędziem ułatwiającym przemieszczanie się, tworzymy go również z myślą o środowisku i przyjaznej przestrzeni miejskiej. Pierwszy milion wypożyczeń pokazuje, że użytkownicy Metroroweru chętnie z niego korzystają – dodaje. 

System, z którego skorzystało już ponad 145  tys. zarejestrowanych użytkowników, został uruchomiony w lutym 2024 roku. Jest to największy w Polsce i trzeci w Europie system miejskich wypożyczalni rowerów. Jako jedyny w Polsce jest w pełni zintegrowany z systemem transportu publicznego, działającego pod matką Transport GZM. Każdy posiadacz biletu średnio- i długookresowego może korzystać z rowerów przez godzinę dziennie bez dodatkowych opłat, z czego skorzystało ponad 10 proc. użytkowników. 

Średni czas jednego przejazdu w tym roku wyniósł 28 minut, a średnia długość przejechanego dystansu wyniosła 3,9 kilometra. To oraz fakt, że największa popularnością cieszą się stacje wypożyczania zlokalizowane przy dworcach kolejowych i centrach przesiadkowych pokazuje, że  mieszkańcy GZM częściej używają Metroroweru do celów transportowych, a nie rekreacyjnych, zwłaszcza do pokonania tzw. pierwszej i ostatniej mili. 

Czas na sezon zimowy

Wraz z zakończeniem letniego sezonu rowerowego z ulic większości polskich miast znikają rowery publiczne. Metrorower będzie jednak nadal dostępny również zimą. Do dyspozycji użytkowników na ulicach zostaje ponad 3500 rowerów. Tylko w dniach 1-16 grudnia jednoślady systemu Metrorower zostały wypożyczone ponad 16 tys. razy. 

- Całoroczny charakter Metroroweru to odpowiedź na potrzeby mieszkańców i dynamicznie zmieniające się nawyki komunikacyjne. Praktykowaliśmy takie podejście m.in. we Wrocławiu, jednym z naszych flagowych projektów. W okresie grudzień-styczeń system wykręcał średnio kilkadziesiąt tysięcy wypożyczeń i podobny potencjał widzimy w GZM. To dowód na to, że miejski rower publiczny już stał się stałym elementem życia w polskich miastach – podkreśla Tomasz Wojtkiewicz, Prezes Zarządu Grupy Nextbike. -  Analizując dane widzimy, że Metrorower już jest jednym z czołowych europejskich systemów. Tylko w ciągu jednego roku system znalazł się w pierwszej 20. najpopularniejszych systemów Nextbike w Europie. System ponadto zdobył wyróżnienie w kategorii Mobility Award podczas prestiżowego Smart City Expo World Congress w Barcelonie. To jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych innowacjom i rozwiązaniom smart w miastach i to wyraźnie podkreśla rangę sukcesu śląsko-zagłębiowskiego systemu – dodaje. 

Jak wynika z ankiety Nextbike, Metrorower nie jest tylko sposobem na spędzanie wolnego czasu – zaledwie 1 na 3 ankietowanych deklaruje wykorzystywanie go wyłącznie do rekreacji. Ponad 58% użytkowników używa roweru w codziennych podróżach, takich jak dojazdy do pracy lub szkoły, do węzłów komunikacyjnych czy lokalnych sklepów i usług. Metrorower nie tylko wspiera codzienną mobilność, ale także uzupełnia infrastrukturę transportową Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wprowadzając rower jako kluczowy środek transportu miejskiego, dostępny przez cały rok.

źródło: Informacja prasowa


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: W.Treść komentarza: Symbole parku są demontowane przez spółkę Time&Quality Co.- czyli przez czas i jakość tych symboli zagwarantowaną technikami budowlanymi lat 70-tych.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 11:41Źródło komentarza: Żyrafa wciąż bez głowy. I chyba jeszcze długo jej nie odzyskaAutor komentarza: REFERENDUMTreść komentarza: Transport? Edukacja? Nieee…. W Chorzowie potrzebny jest drugi stadion! *najlepiej taki za pół miliarda 🙃 A co? Stać nas!Data dodania komentarza: 5.12.2025, 10:58Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: slazakTreść komentarza: Czy to znowu próba rozmontowania parku?! Najpierw wycinanie drzew i sprzedaz parku pod budowę blokow a teraz demontaż symboli parku?!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 19:48Źródło komentarza: Żyrafa wciąż bez głowy. I chyba jeszcze długo jej nie odzyskaAutor komentarza: Woda może się i rozchodzi, ale układy i znajomości nieTreść komentarza: Chorzów ma pecha. Anna Piontek miejskim konserwatorem zabytków. Trybunę stadiony Ruchu powstałą w 1937 roku, już skasowała. Teraz opowiada głupoty o wodzie, która się rozchodzi. Ta pani była dyrektorem Muzeum Ziemi PAN. Zaledwie po dwóch latach swoich rządów w muzeum, wyleciała ze stołka. Otrzymała dymisję w połowie dyrektorskiej kadencji. Oczywiście w reklamowaniu się na Fejsie, czy innych społecznościowych mediach, nic o tym nie wspomni. Jest mistrzynią autoreklamy. Z wykształcenia jest jedynie magistrem. Teraz mieszkańcy Chorzowa muszą doświadczać jej działań.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 19:42Źródło komentarza: Zespół ds. transformacji śródmieścia zabrał głos. “Jesteśmy w stanie przywrócić światłość temu miejscu”Autor komentarza: jolaTreść komentarza: Bez stadionu miasto może funkcjonować ,bez drogi niebawem pustynia.Może kolega dużego Bu pomoże.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:36Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: W.Treść komentarza: Możecie sobie mówic o Kotali co chcecie, ale nie tknął stadionu dopóki nie było pieniędzy na nowy. Nie było, to nie ruszał. A cukierek? Kasy na stadion nie ma, kasy nie będzie, stadionu teraz też już nie ma, pozwolenia na budowę nie ma a jak będzie to nie wiadomo jaki. Mieliśmy stadion wyłoniony w konkursie arch. na 12.000 z możliwością rozbudowy na mecz do 16.000 i w zupełności wystarczylo. Teraz będziemy się zadłużać na kolosa 22.000 za nie wiadomo w sumie ile, bo przecież 400.000.000 to czysta teoria, a w sumie nawet nie wiadomo jaki ten projekt będzie.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:35Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna Omega
Reklama
Reklama
Reklama