Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Nowe problemy z estakadą. Od lutego ograniczenie w ruchu pojazdów

Na chorzowską estakadę nie wjadą pojazdy o wadze powyżej 12 ton. Ograniczenie obowiązywać będzie od 3 lutego do odwołania. To wynik opinii jaka wpłynęła do urzędu miasta w Chorzowie. Władze zapowiadają wykonanie ekspertyzy.
Nowe problemy z estakadą. Od lutego ograniczenie w ruchu pojazdów

Estakada w Chorzowie, zlokalizowana w ciągu Drogi Krajowej Nr 79, powstała pod koniec lat 70-tych XX wieku i dziś jest solą w oczach mieszkańców. To przede wszystkim z powodów estetycznych, ponieważ przecina centralny punkt miasta. W latach 2012-2014 obiekt przeszedł gruntowny remont, który miał przedłużyć jego żywotność o co najmniej dekadę. Ten czas właśnie mija i pojawiają się kolejne problemy. 

W październiku 2023 roku, tuż przy chorzowskim Rynku, oderwała się wierzchnia warstwa tynku budowli. Materiał spadł na jezdnię i torowisko tramwajowe. W zdarzeniu nikt nie ucierpiał. Od tego czasu coraz częściej dochodziło do pęknięć na obrysie konstrukcji. Dziś nietrudno dostrzec, że wiele jego elementów jest zabezpieczone specjalną siatką. 

Prezydent Chorzowa Szymon Michałek poinformował w środę na zwołanej konferencji prasowej, że miasto otrzymało opinię, której autorem jest prof. dr hab. inż. Marek Salamak z Katedry Mechaniki i Mostów w Wydziale Budownictwa Politechniki Śląskiej. Na jej podstawie zdecydowano, aby od 3 lutego na estakadzie wprowadzić ograniczenie w ruchu pojazdów. 

- Żeby przede wszystkim nacisk kłaść na bezpieczeństwo, postanowiliśmy od razu zareagować i posłuchać opinii profesora Salamaka, który stwierdził, że bezpiecznie będzie obniżyć tonaż przejeżdżających samochodów do 12 ton - przekazał Szymon Michałek. 

Wyłączenie nie będzie obowiązywało komunikacji miejskiej oraz samochodów uprzywilejowanych. Pozostałe przejazdy pojazdów o wadze powyżej 12 ton będą prowadzone objazdami. Te mają być wytyczone ul. 3 Maja do ul. Wojska Polskiego, 75 Pułku Piechoty do DTŚ (od strony Bytomia) i ul. Wojska Polskiego do ul. Racławickiej, al. Bojowników o Wolność i Demokrację do DTŚ (od strony Katowic). 

Tym kierowcom, którzy nie dostosują się do nowych zasad, przypomną o nich chorzowscy policjanci. 

- Będą w sposób szczególny zadaniowani do nadzoru tych rejonów miasta, czy z jednej, czy z drugiej strony, gdzie ten ruch pojazdów ciężarowych będzie do nas napływał. W pierwszej fazie policjanci będą kierować kierowców na objazdy, natomiast w zależności od zdyscyplinowania tych kierowców, w późniejszym czasie będziemy ewentualnie wobec nich wyciągać odpowiednie konsekwencje - wskazuje asp. Karol Kolaczek, oficer prasowy KMP w Chorzowie. 

To, czy estakada w Chorzowie jest bezpiecznym miejscem, czy może będzie należało przedsięwziąć w kierunku jej zabezpieczenia kolejne kroki, wykaże ekspertyza. Ta ma zostać zlecona w najbliższym czasie. Już teraz Elżbieta Popielska, wiceprezydent Chorzowa zapowiedziała, że na ten cel zostanie zabezpieczone 400 tys. zł. Środki mają zostać pozyskane w wyniku przesunięć w budżecie miasta, które zaplanowano na czwartkową (30.01) sesję rady miasta. Na proces uzyskania ekspertyzy przewidziano ok. 3 miesięcy. 

W ciągu jednej doby przez chorzowski odcinek DK79 przejeżdża nawet 45 tys. pojazdów. Rocznie to 16,5 mln samochodów. Zapowiedziane zmiany mają obowiązywać od 3 lutego do odwołania. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Chaos totalnyTreść komentarza: Kompletny brak przygotowania miasta. MZUiM zleca ekspertyzę Estakady i co, i nic, zero przygotowania Chorzów do zamknięcia, w pośpiechu, w chaosie. Dla przedsiębiorców zero rozwiązań, cały ostatni handel upadnie. Czego oni się spodziewali, jak zlecali ekspertyzę?Data dodania komentarza: 4.06.2025, 14:34Źródło komentarza: Estakada w Chorzowie zamknięta: Biznesy walczą o przetrwanie, mieszkańcy rozumieją, ale narzekająAutor komentarza: ja tu tylko mieszkamTreść komentarza: Chorzów potrzebuje metra!Data dodania komentarza: 4.06.2025, 13:38Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: Do pracy na 7:00 :(Treść komentarza: Niestety Pan Franta stał się znawcą wszystkiego! Drogowiec, urbanista, architekt, konserwator zabytków. Czy budynek Cosmo na Klimzowcu to jego dzieło? Jeżeli tak to więcej pytań nie mam.Data dodania komentarza: 4.06.2025, 12:27Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: MaxTreść komentarza: Priorytetem na już jest wzmocnienie części estakady nad torami kolejowym i przywrócenie komunikacji tramwajowej i autobusowej przez Rynek. Zrobić łąkę kwiatowa zamiast DK79 a cały ruch proponuje puścić pod oknami pana architekta.Data dodania komentarza: 4.06.2025, 12:26Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: MiroTreść komentarza: Spójrz na mapę ani DTS ani A4 nie prowadzą przez Bytom, Piekary Śląskie i T. Góry. Może wtedy zrozumiesz dlaczego na tej drodze jest taki ruch jaki jest.Data dodania komentarza: 4.06.2025, 12:22Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: MiroTreść komentarza: Pan Franta sprawdzał czas przejazdu na google maps o 2 w nocy pewnieData dodania komentarza: 4.06.2025, 12:20Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"
Reklama