Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 5 grudnia 2025 15:10
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

"To największa umowa w historii". Tramwaje Śląskie kupują 50 nowych wagonów

Tramwaje Śląskie niebawem zyskają 50 nowych wagonów o wartości 777 mln zł brutto. 40 z nich dostarczy bydgoska Pesa, a kolejne 10 poznański Modetrans. Jak przekazano, tak dużego zamówienia jeszcze nie było, bo dotyczy ono aż 25% całej floty. Nowe tramwaje zastąpią wysłużone z lat 70-tych. 
"To największa umowa w historii". Tramwaje Śląskie kupują 50 nowych wagonów

We wtorek w siedzibie Tramwajów Śląskich w Chorzowie Batorym odbyła się konferencja prasowa, w której brali udział reprezentanci samorządu, firm Pesa i Modetrans, i oczywiście Tramwajów Śląskich. Strony podpisały umowę na dostarczenie 13-metrowych wagonów w liczbie 10 sztuk, jak i 40 pojazdów 25-metrowych. 

Wszystkie są niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w szereg udogodnień typu Wi-Fi. Będą także przyjazne dla środowiska, bardziej oszczędne i zużywające mniej energii elektrycznej. Nowe modele są także cichsze, niegenerujące dużej wibracji. 

- Nie byłoby akcjonariuszy i spółki stać na wydatkowanie tak poważnych środków. Jesteśmy już bardzo zaawansowani w staraniach o pozyskanie środków pomocowych, środków unijnych. W ramach kolejnej perspektywy, ona już trwa, w skrócie Feniks, czyli Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko, i na dzień dzisiejszy można powiedzieć, że mamy wstępnie zagwarantowane środki w granicach 255 mln netto - przekazał prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie Bolesław Knapik. 

Kiedy nowa flota?

W pierwszym etapie, czyli do połowy przyszłego roku, dostarczone zostanie 10 dwukierunkowych z Modertransu i 10 wagonów z bydgoskiej Pesy. Kolejne będą spływały sukcesywnie z produkcji, a zrealizowanie kontraktu zaplanowano do połowy 2027 roku. 

- To największa umowa w historii tramwajów śląskich, ogromny zakup inwestycyjny, pierwsze dostawy już za rok, kolejne za 3 lata. To zmieni oblicza komunikacji publicznej w całej metropolii, od Gliwic po Dąbrowę Górniczą. To ogromna zmiana jakościowa, bo będziemy mogli wycofać z użytkowania tramwaje pochodzące z lat 70-tych. Więc wszystkie będą już wygodne, komfortowe, ciche, bardziej też bezpieczne, klimatyzowane. Pasażerowie to w miarę postępu produkcji na pewno odczują - zapewnia Marcin Michalik, członek zarządu spółki Tramwaje Śląskie. 

Podczas wtorkowej konferencji prasowej zwracano uwagę na pochodzenie nowej floty. 

- Wystartowały dwie polskie firmy o polskim kapitale, produkujące te pojazdy w Polsce, co po pierwsze daje dobrą cenę, po drugie też łatwy serwis, po trzecie te pieniądze, które tutaj zostaną wydane, także środki unijne, zostaną wykorzystane w Poznaniu i Bydgoszczy - zauważa Marcin Michalik. 

To kolejne generacje pojazdów, które dobrze znane są na Śląsku. Modertrans dostarcza tu głównie krótsze modele, natomiast Pesa produkuje zarówno krótkie jak i dwuczłonowe. Dzięki temu firmy uzupełniają swoje oferty, a zyskują na tym użytkownicy. 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: W.Treść komentarza: Symbole parku są demontowane przez spółkę Time&Quality Co.- czyli przez czas i jakość tych symboli zagwarantowaną technikami budowlanymi lat 70-tych.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 11:41Źródło komentarza: Żyrafa wciąż bez głowy. I chyba jeszcze długo jej nie odzyskaAutor komentarza: REFERENDUMTreść komentarza: Transport? Edukacja? Nieee…. W Chorzowie potrzebny jest drugi stadion! *najlepiej taki za pół miliarda 🙃 A co? Stać nas!Data dodania komentarza: 5.12.2025, 10:58Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: slazakTreść komentarza: Czy to znowu próba rozmontowania parku?! Najpierw wycinanie drzew i sprzedaz parku pod budowę blokow a teraz demontaż symboli parku?!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 19:48Źródło komentarza: Żyrafa wciąż bez głowy. I chyba jeszcze długo jej nie odzyskaAutor komentarza: Woda może się i rozchodzi, ale układy i znajomości nieTreść komentarza: Chorzów ma pecha. Anna Piontek miejskim konserwatorem zabytków. Trybunę stadiony Ruchu powstałą w 1937 roku, już skasowała. Teraz opowiada głupoty o wodzie, która się rozchodzi. Ta pani była dyrektorem Muzeum Ziemi PAN. Zaledwie po dwóch latach swoich rządów w muzeum, wyleciała ze stołka. Otrzymała dymisję w połowie dyrektorskiej kadencji. Oczywiście w reklamowaniu się na Fejsie, czy innych społecznościowych mediach, nic o tym nie wspomni. Jest mistrzynią autoreklamy. Z wykształcenia jest jedynie magistrem. Teraz mieszkańcy Chorzowa muszą doświadczać jej działań.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 19:42Źródło komentarza: Zespół ds. transformacji śródmieścia zabrał głos. “Jesteśmy w stanie przywrócić światłość temu miejscu”Autor komentarza: jolaTreść komentarza: Bez stadionu miasto może funkcjonować ,bez drogi niebawem pustynia.Może kolega dużego Bu pomoże.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:36Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: W.Treść komentarza: Możecie sobie mówic o Kotali co chcecie, ale nie tknął stadionu dopóki nie było pieniędzy na nowy. Nie było, to nie ruszał. A cukierek? Kasy na stadion nie ma, kasy nie będzie, stadionu teraz też już nie ma, pozwolenia na budowę nie ma a jak będzie to nie wiadomo jaki. Mieliśmy stadion wyłoniony w konkursie arch. na 12.000 z możliwością rozbudowy na mecz do 16.000 i w zupełności wystarczylo. Teraz będziemy się zadłużać na kolosa 22.000 za nie wiadomo w sumie ile, bo przecież 400.000.000 to czysta teoria, a w sumie nawet nie wiadomo jaki ten projekt będzie.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:35Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna Omega
Reklama
Reklama
Reklama