Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Cięcia budżetowe: MDK Batory uboższy o milion zł, Dom Kalidego odłożony na półkę

Trwają prace nad przygotowaniem finansowego roku w Chorzowie. Przy dopinaniu budżetu na 2025 rok rykoszetem dostały miejskie instytucje kulturalne. Wiemy już, że jedna z wyczekiwanych inwestycji, na ten moment nie znalazła uznania naszych władz.
Cięcia budżetowe: MDK Batory uboższy o milion zł, Dom Kalidego odłożony na półkę

Niebawem samorządy pochylą się nad jednymi z najważniejszych uchwał w roku, czyli tymi związanymi z finansami. Nie inaczej będzie w Chorzowie. Tutaj sesję budżetową zaplanowano na 17 grudnia. Aby uchwała mogła wejść w życie, potrzebna będzie zwykła większość w głosowaniu. Zapewne nie obejdzie się bez dyskusji. Kluby zapowiadały też, że będą proponować swoje poprawki. 

Trudne czasy dla JST

Zmiany podatkowe wprowadzone przez rząd Prawa i Sprawiedliwości mocno uszczupliły dochody własne samorządów. W efekcie Chorzów, podobnie jak inne Jednostki Samorządu Terytorialnego, boryka się z kłopotami finansowymi. Aby zniwelować utratę, jaka została poniesiona m. in. poprzez wprowadzenie Polskiego Ładu, nowy rząd zastosował szereg działań. Większość z planów dotyczących unormowania systemu jest jednak dość mocno rozciągnięta w czasie. Tym samym samorządy ratują się pożyczkami, a także wdrażają oszczędności, w oczekiwaniu na “lepsze czasy”. 

Władze Chorzowa pracują obecnie nad uchwaleniem budżetu na rok 2025, jaki został przedstawiony przez prezydenta miasta Szymona Michałka. O tym, jak w jego projekcie kształtują się inwestycje pisaliśmy >>TUTAJ<< Dziś przyglądamy się planowi finansowemu instytucji kultury. 

Dom Kalidego na dalszym planie

Nowy budżet Muzeum Hutnictwa ma wynieść  3 938 760 zł, co stanowi 87,36% kwoty z 2024 roku (4 508 892 zł). Jednym z powodów, dla których będzie on niższy, są różnice w kosztach inwestycji. W 2024 było to 250 000 zł, a teraz będzie to okrągłe zero złotych. 

Dom Kalidego, jeden z najstarszych budynków w mieście, w przyszłości miał zostać zaadaptowany na potrzeby Oddziału Historii Miasta i Regionu Muzeum Hutnictwa. Wśród mieszkańców Chorzowa pojawiły się obawy, że jednak nie zyska on drugiego życia. Ustaliliśmy, że faktycznie nowy zarząd miasta jest dość sceptycznie nastawiony do tego pomysłu

Już w sierpniu przekazano nam, że projekt, jak każdy inny wpisany do WPF-u, "jest przez władze miasta i pracowników merytorycznych analizowany". Z planu finansowego na 2025 rok wynika już wprost, że w najbliższym czasie żadnych inwestycji w Muzeum Hutnictwa nie będzie. Szkoda, bo na rewitalizację Domu Kalidego miasto mogło pozyskać niemal 7,2 mln zł dotacji. Pełen koszt tego przedsięwzięcia miał wynieść 9 680 000 zł brutto. 

Czytaj także: Co dalej z Domem Kalidego?

Dodatkowo w przyszłym roku, w Muzeum Hutnictwa postanowiono zaoszczędzić na etatach. Tych będzie o 5,5 mniej niż zakładano w roku 2024. Zabraknie jednego pracownika administracji, a także będzie o 3,25 mniej pracowników merytorycznych i 1,25 etatu zniknie z obsługi. Zmiany te przyniosą niemal 264 tysiące oszczędności. 

MDK Batory

Miejski Dom Kultury Batory to kolejna instytucja kulturalna w mieście, gdzie prezydentowi udało się wdrożyć optymalizację. Rezultat to oszczędność na niemal dokładnie milion złotych. Składa się na to m. in. obniżenie dotacji na imprezy z 324 080 zł do zera. Środki na usługi obce zmniejszono z kwoty 920 000 tys. zł, do 400 000 zł. Prognoza zużycia materiałów i energii jest niższa o 196 300 zł. 

Projektuje się wykonanie w 2025 roku na poziomie 4 220 545 zł, co jest w porównaniu do tego z 2024 roku - 5 233 350 zł - wartością procentową na poziomie 80,65. 

Biblioteka i ChCK - zmiany kosmetyczne

Chorzowskie Centrum Kultury nie ucierpiało w planach budżetowych na kolejny rok. Tutaj wydatki nieznacznie wzrosną, z kwoty 9 199 986 zł, do 9 454 270 zł (102,76%). Zakłada się zwiększenie dotacji celowych na organizację imprez: z 182 000 zł, na 242 400 zł. 

W Miejskiej Bibliotece Publicznej nie odnotowano większych różnic. Planuje się wydać 4 276 948 zł, czyli 99,46% wartości z roku 2024 (4 253 831 zł). 

Warto podkreślić, że nie wszystkie wskazane powyżej kwoty pochodzą lub pochodziły ze środków własnych miasta. Jak każdy inny samorząd, Chorzów posiłkuje się pieniędzmi pozyskanymi z innych źródeł, w tym m. in. rządowych dotacji. 

Zgodnie z projektem budżetu Chorzowa na rok 2025, wydatki miasta mają wynieść 994 789 780,04 zł, przy dochodach w wysokości 948 848 989,16 zł, co zamyka się deficytem w wysokości 45 940 790,88 zł. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Edek K.Treść komentarza: Wiadomo, że pan finansista Michałek nie podjąłby się żadnej innej inwestycji poza budową stadionu.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 21:34Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działaniaAutor komentarza: MikołówTreść komentarza: W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 20:33Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: MikołówTreść komentarza: W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 20:31Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: AmeliaMTreść komentarza: Teraz mogłaby się wykazać metropolia, do tej pory chwalili się rowerami, apkami i właściwie dobrym PR. Obwodnica, odbudowa estakady, udrożnienie ruchu na bardzo ważnej trasie gmin, które są w metropolii. Zmiana tras autobusów tego nie poprawi, jest częściowym rozwiązaniem - te autobusy też stoją w korkach.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 19:56Źródło komentarza: Estakada w Chorzowie się sypie: są wyniki ekspertyzy. Co to oznacza dla kierowców?Autor komentarza: BoloTreść komentarza: Czas zburzyć to dziadostwo i przywrócic rynkowi piękny wyglądData dodania komentarza: 6.06.2025, 16:42Źródło komentarza: Poseł Konfederacji wnosi w Sejmie o pomoc w odbudowie estakadyAutor komentarza: JoannaTreść komentarza: Budynek Cosmo prezentuje się nieźle ale kto wybrał taka lokalizaje?? to zupełnie inna sprawa, przez balkon będą się witać z sąsiednim blokiemData dodania komentarza: 6.06.2025, 09:24Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"
Reklama