Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 24 czerwca 2025 23:48
Reklama
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Pierwsze solarne automaty włączone do systemu Transport GZM

Pierwszy etap zakończony sukcesem. Zarząd Transportu Metropolitalnego oddał do użytku pasażerom ponad 40 solarnych biletomatów. Nowoczesne i ekologiczne urządzenia zaczęły służyć podróżnym w 9 miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Uruchomienia kolejnych automatów należy spodziewać się w 14 miastach, m.in. w Będzinie, Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu i Tychach.
  • Źródło: Zarząd Transportu Metropolitalnego
Pierwsze solarne automaty włączone do systemu Transport GZM

Źródło: Zarząd Transportu Metropolitalnego

- Zakończyliśmy pierwszy etap w założonym przez nas terminie. Naszym pasażerom oddaliśmy do użytku 42 ze 132 solarnych biletomatów. Nowe urządzenia służą już podróżnym w Bytomiu, Gliwicach, Katowicach, Knurowie, Mysłowicach, Pyskowicach, Rudzińcu, Sośnicowicach i Zabrzu – wymienia p.o. dyrektor ZTM Michał Wadowski. – Teraz przystąpiliśmy do kolejnego etapu. W jego trakcie planujemy uruchomienie automatów w Będzinie, Bojszowach, Bytomiu, Chełmie Śląskim, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Imielinie, Kobiórze, Lędzinach, Siemianowicach Śląskich, Sławkowie, Sosnowcu, Tychach i Wyrach – dodaje Michał Wadowski.

Gdzie jeszcze uruchomione zostaną biletomaty?

Docelowo pasażerowie zyskają dostęp do 132 nowych, solarnych biletomatów we wszystkich 41 miejscowościach wchodzących w skład GZM. Poza wymienionymi już gminami będą to Bieruń, Bobrowniki, Czeladź, Gierałtowice, Łaziska, Mierzęcice, Mikołów, Ożarowice, Piekary Śląskie, Pilchowice, Psary, Radzionków, Rudziniec, Siewierz, Sławków, Świętochłowice, Tarnowskie Góry, Wojkowice i Zbrosławice. Zakończenie tego projektu, czyli oddanie do użytku pasażerom wszystkich 132 urządzeń, zostało zaplanowane na koniec czerwca tego roku.

Ekologia. Nowoczesność. Dostępność

Te trzy słowa najlepiej opisują system solarnych automatów. Urządzenia są ekologiczne, bo są zasilane wyłącznie energią słoneczną. Jest ona magazynowana w akumulatorach, dzięki czemu pasażerowie mogą korzystać z biletomatów przez całą dobę. Nowoczesność urządzeń to – po pierwsze – możliwość zakupu wszystkich biletów systemu Transport GZM i – po drugie – możliwość wykorzystania różnych form płatności, takich jak karta, bilon, BLIK i środki zgromadzone w systemie Transport GZM. Ponadto pasażerowie korzystając z urządzeń mogą m.in. zwrócić bilet, czy też zapoznać się z Taryfą. I w końcu – solarne automaty są dostosowane do osób ze szczególnymi potrzebami. Najważniejsze elementy urządzeń, takie jak ekran, otwory wrzutowe, czytniki kart płatniczych znajdują się na odpowiedniej wysokości – tak, aby były dostępne m.in. dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo osoby z zaburzeniami widzenia mogą skorzystać z trybu kontrastowego.

Koszt solarnych automatów

Nowe solarne automaty to największy tego rodzaju system sprzedaży biletów w Polsce. Całkowity koszt zakupu oraz utrzymania automatów przez 10 lat wynosi ok. 13 mln zł, z czego ponad 4,7 mln zł to dofinansowanie z rządowego funduszu Polski Ład z programu inwestycji strategicznych.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: EwelinkaTreść komentarza: Minął miesiąc a Pyszałek chce tylko ronawiac i debatować. Do roboty by sie wzial a nie jakieś archilaby i kolejne eksperymenty z Franta, który o urbanistyce wie tyle co nic. Mamy w polsce prawo, które jasno mówi, ze za drogi krajowe w miastach na prawach powiatu odpowiada prezydent a ten jedynie opowiada dyrdymały. Pora zrezygnować ze stadionu i zacząć myśleć o Chorzowie.Data dodania komentarza: 24.06.2025, 20:17Źródło komentarza: Co wiemy po sejmowej Komisji Infrastruktury? MI: „Przebudowa estakady musi nastąpić w pierwszej kolejności”Autor komentarza: AdamTreść komentarza: Należy zrobić to, co jest słuszne, odpowiedzialne i będzie przydatne dla wszystkich mieszkańców Śląska, a nie to co chce grupka ludzi nie mająca pojęcia o urbanistyce i prowadzeniu dróg... Tutaj nie ma miejsca na demokracje, decyzję muszą podjąć jedynie osoby z branży, które znają się na takich problemach, nie szary Kowalski.Data dodania komentarza: 24.06.2025, 20:04Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: ArtyrTreść komentarza: Komunikacja nic nie da, bo tam leci tranzyt i przejazd z terenów Bytomia/T.Gor do Katowic i z powrotem... Komunikacja miejska jest dobra w obrębie jednego miasta, nie na takie odległości. Własne auto zawsze będzie w takich trasach preferowane przez ludzi i pod to nalezy budować drogi, a nie zmuszać ich do innych środków których nie chcą.Data dodania komentarza: 24.06.2025, 20:02Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: AfryzTreść komentarza: A ty chciałbyś oddać za pół darmo dobytek swojego życia w postaci domu i gospodarstwa na przedmieściach? Bo ja nie chcę. Ojcowizna powinna zostać. Takie rzeczy planuje się na 30-50 lat wprzód, żeby ludzie się tam nie budowali. Teraz to już jest po ptokach. Terenów wokół Mikołowa też nie oddamy...Data dodania komentarza: 24.06.2025, 19:53Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: ŚlązakTreść komentarza: Aż się boję pomyśleć skad te pieniadze będą znowu zabrane...Data dodania komentarza: 24.06.2025, 19:40Źródło komentarza: Co wiemy po sejmowej Komisji Infrastruktury? MI: „Przebudowa estakady musi nastąpić w pierwszej kolejności”Autor komentarza: T12Treść komentarza: Żadnego jednego miasta nie będzie. Prędzej ludzie wyjdą na ulice niż pozwolą, aby Katowice wchłonęły Chorzów.Data dodania komentarza: 22.06.2025, 11:50Źródło komentarza: Stadion w zamian za przyłączenie Chorzowa do Katowic? “Prezydent mówił, że byłby w stanie to zrobić”
Reklama
Reklama