Grupa posłów i posłanek ze Śląska, w składzie Łukasz Ściebiorowski, Tomasz Głogowski, Marta Golbik, Ewa Kołodziej, Urszula Koszutska oraz Monika Rosa, złożyła interpelację poselską do ministra infrastruktury. Dotyczy ona nagłego wyłączenia z użytkowania od 2 czerwca 2025 r. estakady w ciągu ulicy Katowickiej w Chorzowie, będącej częścią drogi krajowej nr 79 i kluczowym elementem układu komunikacyjnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Dotyczyła ona bieżących spraw związanych z powyższym, wskazano podjęte i nakazane działania, a także zwrócono uwagę na problem niewystarczającego wsparcia finansowego w zakresie utrzymania i remontów dróg krajowych.
Zwrócono się także z prośbą o informację, jakie dokumenty i korespondencja wpłynęły do resortu w przedmiotowej sprawie ze strony władz i instytucji Chorzowa.
Brak wniosku o środki z subwencji ogólnej
Po zapoznaniu się ze sprawą, resort infrastruktury ocenił, że “stan techniczny estakady nie jest wynikiem nagłego, nieprzewidywalnego wydarzenia, ale wieloletnich zaniechań prac modernizacyjnych, które Miasto Chorzów powinno uwzględnić w swoim budżecie”. Dodano, że utrzymanie obiektu w należytym stanie technicznym jest “podstawowym obowiązkiem zarządcy”.
Zaznaczono, że zgodnie z polskim prawem minister infrastruktury nie nadzoruje zarządcy drogi, której częścią jest estakada i nie ma możliwości formalnych ingerowania w sprawy pozostające w kompetencji organów samorządowych.
Ministerstwo Infrastruktury wskazało na dostępne mechanizmy wsparcia. Dotychczas samorządy mogły korzystać z rezerwy subwencji ogólnej. Przypomniano, że miasto Chorzów w przeszłości otrzymało łącznie 33,5 mln zł z tego źródła, m.in. na remont przejścia podziemnego pod DK79 oraz doświetlenie odcinka estakady.
W 2025 roku ogłoszono nabór wniosków do rezerwy subwencji ogólnej, z której samorządy mogły ubiegać się o dofinansowanie zadań drogowych. Miasto Chorzów nie złożyło wniosku w ramach tego naboru.
Jakie miasto ma możliwości?
Poinformowano, że od 2026 roku wejdą w życie nowe zasady podziału środków rezerwy. Będzie funkcjonować jedna wspólna rezerwa w budżecie państwa, z której środki będą mogły być przeznaczone na zadania bieżące lub inwestycyjne w obszarze m.in. budowy, przebudowy, remontu, utrzymania lub ochrony dróg publicznych zarządzanych przez samorządy. Reprezentacja samorządu będzie wskazywać obszar, na który zostaną przeznaczone środki.
Dodatkowo, Ministerstwo Infrastruktury wskazuje na rezerwę ogólną w budżecie państwa, którą dysponuje Rada Ministrów. Jest to instrument umożliwiający reagowanie w sytuacjach nagłych, wymagających niezwłocznego wsparcia finansowego. Kolejnym potencjalnym mechanizmem wsparcia inwestycji samorządowych ma być Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności (FBiO), nowy instrument w ramach Krajowego Planu Odbudowy, mający na celu wsparcie projektów służących obronności i odporności kraju na sytuacje kryzysowe.
Ministerstwo Infrastruktury zadeklarowało przy tym świadomość kluczowego znaczenia rozwoju bezpiecznej i funkcjonalnej infrastruktury drogowej.
“Minister Infrastruktury nie uczestniczy bezpośrednio w procesie inwestycyjnym na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego i nie ma możliwości formalnych ingerowania w sprawy pozostające w kompetencji organów samorządowych” - przypomniano w piśmie.
Napisz komentarz
Komentarze