2 grudnia minęło już pół roku, od kiedy decyzją prezydenta Chorzowa Szymona Michałka estakada (w ciągu DK79) została zamknięta dla ruchu wszelkich pojazdów i pieszych. Dotyczy to zarówno obiektu, jak i poruszania się na terenie pod nim.
Jest to związane z wynikami otrzymanej ekspertyzy technicznej, opracowanej przez Biuro Projektowe TOKBUD Krzysztof Tokarek z Pszowa. Mówi ona m. in. o tym, że estakada może nie być w stanie utrzymać własnego ciężaru.
Pod koniec października Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego nałożył na MZUiM w Chorzowie obowiązek dostarczenia ekspertyzy technicznej estakady - “określającej stan techniczny obiektu oraz w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, wskazującej zakres robót budowlanych, niezbędnych do doprowadzenia obiektu do właściwego stanu technicznego”. Jak podkreślają przedstawiciele władz Chorzowa, będzie to ekspertyza “uzupełniająca”.
Pod koniec listopada br. ogłoszono przetarg na ww. zadanie. Autorzy przetargu oszacowali potrzebną kwotę na 528 900 zł. Przypomnijmy, wartość umowy na wykonanie ekspertyzy “bazowej” to 336 774 zł. 5 grudnia otwarto koperty z ofertami - wpłynęły dwie.
Pierwszą z nich złożyła Firma Inżynierska GF-MOSTY Grzegorz Frej z Piekar Śląskich, która wycenia swoją pracę na 713 400,00 zł. Drugą proponuje Infrastruktura Komunikacyjna. Badania – Szkolenia – Konsulting. Sp. z o.o., mająca swoją siedzibę w Żmigrodzie. Tutaj wskazano o wiele mniej, bo dokładnie 265 680,00 zł.
- W chwili obecnej MZUiM, jako Zamawiający, przystąpił do ich badania i oceny. Szacowany termin rozstrzygnięcia postępowania, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, to koniec grudnia br. - informuje Katarzyna Hohuł, rzeczniczka prasowa Chorzowa.
Jak czytamy na oficjalnej stronie poświęconej estakadzie, w grudniu 2024 r. MZUiM Chorzów przedstawił prezydentowi Chorzowa wstępną opinię, autorstwa mgr inż. Grzegorza Freja, co miało miejsce na początkowym etapie problemów z obiektem. Po czasie i kolejnych analizach, postanowiono zmniejszyć tonaż dla przejeżdżających tam pojazdów i zamówić ekspertyzę techniczną. Efekt jest dziś znany - most wyłączono z użytkowania.
4 lipca 2025 roku Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie poinformował o podpisaniu z Firmą Inżynierską GF-MOSTY Grzegorz Frej umowę na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego (PFU) dla zadania „Budowa obiektu mostowego nad linią kolejową 131 oraz rewitalizacja Rynku wraz z rozbiórką estakady w ciągu DK79 ul. Katowicka w Chorzowie” – etap I rozbiórka obiektu mostowego. Jej wartość to 99 000,00 zł netto. Wykonawca na opracowanie PFU miał cztery tygodnie od daty zawarcia umowy.
O tym, czy do rozbiórki w ogóle dojdzie, dowiemy się z ekspertyzy uzupełniającej.










Napisz komentarz
Komentarze