Młodzieżowe Słowo Roku to coroczny plebiscyt organizowany przez Wydawnictwo Naukowe PWN we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim, którego celem jest wyłonienie najbardziej popularnych wśród młodych osób słów, określeń lub wyrażeń w danym roku. Przedsięwzięcie to przebiega w dwuetapowej formule. Najpierw zgłaszane są propozycje wraz ze znaczeniami i przykładami, spośród których profesjonalne jury, po konsultacjach z młodzieżowym zespołem doradczym, wybiera finałową piętnastkę. Następnie to internauci decydują, które z tych słów zyska miano Młodzieżowego Słowa Roku. Zaczynając od pierwszej edycji, jaka miała miejsce w 2016 roku, były to kolejno: sztos, xD, dzban, alternatywka, śpiulkot, essa, rel oraz sigma. Co ciekawe w 2020 roku plebiscyt nie został rozstrzygnięty, jury stwierdziło bowiem, że najczęściej zgłaszane słowa były wulgarne, wyśmiewające konkretne osoby, poglądy, postawy lub płeć.
Jakie słowo jest najpopularniejsze wśród młodzieży w tym roku?
W poniedziałek, 8 grudnia, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, odbyła się finałowa gala jubileuszowej, bo X edycji Plebiscytu.
- Tegoroczna edycja pokazała, że choć język młodzieży pozostaje pod wyraźnym wpływem internacjonalizmów, kodów liczbowych i środowiskowych innowacji, to właśnie słowa dobrze zakorzenione w polszczyźnie – lecz używane w nowych, kreatywnych znaczeniach – zdobyły w tym roku największą sympatię młodych internautów - mówią pomysłodawcy plebiscytu.
Najwięcej głosów, i tym samym tytuł Młodzieżowego Słowa Roku 2025, uzyskał czasownik szponcić, wraz z jego rzeczownikową formą szpont. Wyrazy te, obecne wcześniej w polszczyźnie historycznej, regionalnej oraz w dawnych żargonach przestępczych, tradycyjnie odnosiły się do "rozrabiania", "kombinowania" czy "oszukiwania".
- W dzisiejszym języku młodzieży nabrały nowego znaczenia – opisują przede wszystkim spontaniczne, energiczne działanie, często improwizowane i nie zawsze w pełni zgodne z zasadami. Szpont funkcjonuje natomiast jako określenie efektu takich działań: epizodu, który dodaje kolorytu codziennym sytuacjom lub wskazuje na nieoczekiwany zbieg okoliczności - czytamy na stronie PWN.
Jury wyróżniło te słowa swoją Nagrodą, podkreślając, że doskonale oddają żywiołowość, humor i spontaniczność młodzieżowej komunikacji. Dawne formy, twórczo przekształcone, zyskały nowe życie i semantyczną świeżość – stając się przykładem kreatywnego wykorzystania zasobów języka polskiego.
II miejsce zajął znak liczbowy 6 7 (67, six seven, sześć siedem) – idiom środowiskowy oparty na grze liczbami, wariantami graficznymi i gestami. To przykład wewnętrznego kodu grupowego oraz sposobu budowania młodzieżowej tożsamości poprzez język.
Wyróżnienie przyznano także zrostowi OKPA – ekspresywnej etykiecie językowej sygnalizującej zakończenie rozmowy, zwłaszcza takiej, która nie przebiega po myśli nadawcy. OKPA pełni rolę komunikacyjnego "cięcia": wyraża znużenie lub chęć przerwania kontaktu, nadając jednocześnie interakcji spontaniczny, nieformalny ton.
Na kolejnych pozycjach znalazły się: leksem klasa, który w nowych kontekstach przyjmuje funkcję wyrażenia oceniającego, odnoszącego się do stylu, jakości i prestiżu, oraz internacjonalizmy związane z oceną wyglądu i jakości, m.in. tuff, a także pozytywne etykiety osób: GOAT i twin.










Napisz komentarz
Komentarze