Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 10 czerwca 2025 03:10
Reklama
Reklama

Przebudowa chorzowskiego rynku rusza w przyszłym roku!

Przebudowa chorzowskiego rynku już w 2017. Zgodnie z zapowiedzią Urzędu Miasta prace budowlane ruszą na przełomie marca i kwietnia 2017.
Przebudowa chorzowskiego rynku rusza w przyszłym roku!

Pomysł wyburzenia estakady i stworzenia w Chorzowie rynku z prawdziwego zdarzenia pojawił się już 13 lat temu, gdy ówczesny prezydent Chorzowa Joachim Otte przekonywał, że:

- Po wyburzeniu estakady będziemy musieli zrobić projekt rewitalizacji rynku. To szansa, żeby Chorzów stał się normalnym, europejskim miastem.

Pomysł ten jednak przez ponad dekadę nie był poruszany przez włodarzy miasta. W 2013 roku zdecydowano o remoncie: położona została nowa nawierzchnia, wykonano oświetlenie i osłony. Ta kosmetyka nie rozwiązała jednak problemu, a zarówno chorzowianie, jak i władze miasta opowiadają się za likwidacją estakady. Na to trzeba jednak poczekać, bo najpierw musi powstać obwodnica miasta, której koszt wybudowania opiewa na blisko 1,4 miliarda złotych.

W 2014 roku, tuż przed wyborami samorządowymi włodarze miasta rozpisali konkurs na zagospodarowanie tej przestrzeni w celach reprezentacyjnych Chorzowa. Finalnie, wybrano projekty uwzględniające wyburzenie górującej nad terenem od lat 70. estakady, przez którą niemożliwe jest stworzenie rynku z prawdziwego zdarzenia. Wygrała wtedy koncepcja zespołu architektów z różnych miejsc Polski w składzie: Tomasz Kozłowski, Maksymilian Kozłowski, Janusz Gąsiorowski, Janusz Korzeń, Sebastian Rosenberg i Marcin Majer. Na przebudowę przeznaczono wówczas 10 milionów złotych.

Zastępca Prezydenta Miasta ds. Technicznych i Rozwoju, Marcin Michalik zakładał wtedy, że to przemyślany projekt i możliwy do realizacji, a prace miały rozpocząć się w 2016 roku, o ile architekci uwzględnią uwagi wystosowane przez konkursowe jury. Znalazły się wśród nich m.in. niska zieleń, drzewa, fontanna lub lustro wody przed ratuszem.

Jak mówi jeden z architektów zwycięskiego projektu, Janusz Korzeń:

- Głównym tematem było znalezienie prostej, przekonywującej odpowiedzi na to, by architektonicznie poradzić sobie z sytuacją, w której mamy duży plac, nad którym dominuje spora bryła ratusza i estakada, która tę niezwykle interesującą przestrzeń estetycznie zabija, szczególnie przez osłony antyhałasowe. Zależało nam, aby zagospodarować tę przestrzeń w sposób adekwatny do tak przeważających wielkością obiektów. Do tego posłużyły nam duże środki wyrazu, czyli bryły w formie kwadratów na różnych poziomach – podsumowuje Korzeń.

 

Od tego czasu minęły jednak dwa lata, a o remoncie nadal cisza. Okazuje się, że jedyną przeszkodą, jaka stoi na drodze modernizacji przestrzeni przyszłego rynku są… przepisy.

Estakada została wyremontowana w 2013 roku, gdyż groziła zawaleniem. Remont ten został dofinansowany ze środków Unii Europejskich, której przepisy zakładają, że zmodernizowany obiekt można wyburzać po minimum 5 latach. Stąd na horyzoncie rysuje się rok 2018. Wcześniej przebudowa jest możliwa, ale z pozostawieniem niedawno wyremontowanego obiektu infrastruktury drogowej. Tak też się stanie.

Zgodnie z najnowszą informacją chorzowskiego magistratu miasto jest na etapie przygotowania dokumentacji budowlanej, wykonawczej i przetargowej, które ma się zamknąć z końcem bieżącego roku.  W I kwartale 2017 roku zostanie ogłoszony przetarg na roboty budowlane, a same prace rozpoczną się na przełomie zimy i wiosny (I/II kwartał). Planowane zakończenie prac zostało przewidziane na IV kwartał 2018 r.

Jak przekazuje Aneta Gliwicka, podinspektor Wydziału Promocji i Komunikacji Społecznej chorzowskiego UM:

- W ramach planowanych prac przewiduje się przebudowę płyty rynku przed budynkiem Urzędu Miasta Chorzowa i pod estakadą, aż do połączenia z wybudowanym  „Centrum przesiadkowym”, zamykającym przestrzeń rynku.  Podstawowym założeniem projektowym jest połączenie obu części placu, rozdzielonych estakadą, tak aby powstała przyjazna przestrzeń na kształt salonu miejskiego.

W projekcie nadano mu cechy wielofunkcyjnej przestrzeni publicznej poprzez wprowadzenie zabudowy usługowej pod estakadą, zagospodarowanie płyty rynku małą architekturą i utworzenie przestrzeni użytkowej w postaci organizacji miejsc postojowych na obrzeżach. Plac miejski, który jest przedpolem Urzędu Miasta ma nabrać reprezentacyjnego charakteru.

Obniżono rangę przebiegającej nad placem drogi poprzez wprowadzenie ciągłego układu posadzki placu i zaprojektowanie obiektów kubaturowych pod estakadą z charakterystycznym detalem elewacji. Zaprojektowano przenikanie zieleni pomiędzy dwiema częściami placu, rozdzielonymi estakadą . Zabudowa pod trasą drogową w formie przeszklonych pawilonów spiętych w spójną całość elewacją z perforowanych paneli, stworzy lekki element spinający obie strony rynku. Architektura zabudowy i jej kształt zmniejsza agresywne działanie estakady w przestrzeni rynku poprzez obłą formę oraz jednolitą kolorystykę – opisuje podinspektor Gliwicka.

 

W zakresie rzeczowym prac uwzględniono stworzenie nowej nawierzchni płyty rynku wraz z małą architekturą, zielenią i urządzeniem fontanny, budowę pod estakadą 4 pawilonów usługowych mieszczących 7 lokali w tym toaletę publiczną, utworzenie parkingów pod estakadą wraz z urządzeniami obsługującymi i zjazdami.

Projekt zostanie oczywiście uzupełniony o infrastrukturę typowo techniczną: przyłącza wodociągowe i sanitarne do projektowanych pawilonów i fontanny, przyłącza energetyczne i teletechniczne do projektowanych pawilonów, przyłącza energetyczne w płaszczyźnie placu do organizacji imprez masowych, oświetlenie terenu placu, adaptacja oświetlenia estakady, system nawadniania roślin i likwidację kolizji z istniejącymi sieciami.

 

Chorzowski rynek ma, zdaniem magistratu, być miejscem odpoczynku i rekreacji przy wykorzystaniu jego nietypowego układu urbanistycznego:

- Przestrzeń rynku podzielono na trzy zasadnicze strefy funkcjonalne. Od strony ul. Katowickiej w sąsiedztwie centrum przesiadkowego zaprojektowano strefę rekreacji i odpoczynku z zielenią i siedziskami. Strefa ta działa jak bufor dla węzła przesiadkowego. Na obrzeżu strefy umieszczono drewniane trybuny z siedziskami, jako miejsce wypoczynku i oczekiwania na środki komunikacji miejskiej.

Przestrzeń pod estakadą przeznaczono na strefę usługową, gdzie zaplanowano obiekty kubaturowe. Obiekty ukształtowano w sposób zapewniający połączenie stref zlokalizowanych po obu stronach estakady.

Część pomiędzy estakadą i budynkiem Urzędu Miasta przeznaczono na strefę wielofunkcyjną. Ten fragment placu pozbawiony stałego wyposażenia, zostanie przeznaczony na miejsce imprez kulturalnych, rozrywkowych, jarmarki, kiermasze, itp. Do tego celu służą wbudowane w posadzkę rynku ukryte skrzynki, służące do podłączenia mediów. W części centralnej strefy, przed fasadą Ratusza, zaprojektowano wbudowaną w posadzkę fontannę. Na obrzeżu strefy umieszczono drewniane trybuny z siedziskami. W pobliżu projektowanej fontanny, zaprojektowano miejsce na umieszczenie choinki z wbudowanym w posadzkę stojakiem z przyłączem energii elektrycznej. Przewiduje się wyposażenie przestrzeni rynku w elementy „outdoorowej” komunikacji wizualnej typu „citylight”, rozmieszczone w sąsiedztwie budynku Urzędu Miasta oraz pod estakadą i w pobliżu parkingu – wyjaśnia dokładnie podinspektor Gliwicka.

 

Kwestią sporną pozostaje jednak obwodnica, której na obecną chwilę nie da się po prostu zlikwidować. Droga krajowa nr 79 na terenie Katowic, Chorzowa i Bytomia – od węzła z ul. Katowicką do węzła al. Jana Pawła II (obwodnicy Chorzowa) ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

- W wyznaczonym terminie został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wniosek o dofinansowanie tego projektu w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. CUPT poinformował, że rozstrzygnięcie postępowania konkursowego zakończone wyborem projektów, które otrzymają dofinansowanie ze środków UE ma nastąpić do końca 2016 roku – przekazuje podinspektor Gliwicka.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: ŚlązakTreść komentarza: To dlatego brak sensownego rozwoju okolic gdzie stoją budynki! System komunistyczny nadal ma się dobrze!Data dodania komentarza: 9.06.2025, 08:15Źródło komentarza: "Czas na zmiany" w Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej? Frekwencja zaskoczyła, wybory odroczoneAutor komentarza: ChorzowianinTreść komentarza: Co za cisza -to jest to . Estakada? zburzyć jak najszybciejData dodania komentarza: 8.06.2025, 12:54Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: Marcin. MTreść komentarza: A ja widzę że masz problem do Szymona teraz możesz miećjedynie do grabiarzy Chorzowa problem Kotali i Michalinka tam se swoje żale wypisujData dodania komentarza: 8.06.2025, 10:53Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działaniaAutor komentarza: Mieszkaniec ChorzowaTreść komentarza: Panie Kotala -po zakończeniu remontu estakady - miał Pan 10 lat na znalezienie rozwiązania problemu! A co Pan zrobił? 1- Zabetonował rynek; 2- na tym "rynku" wybudował Pan "Centrum Przesiadkowe" /które ze względu na układ jest po prostu niebezpieczna dla przesiadkowiczów; 3- Zlecił pan przebudowę drogi/ skrzyżowania przy "Muzeum Hutnictwa"; 0!!!! - sprzedał pan pod budowę Apartamentów Parkowa rezerwę terenu po którym mogła przebiegać Chorzowska Obwodnica. To nie "hejt" to fakty i niech Pan łaskawie się do tego ustosunkuje ... I może jeszcze wyjaśni Pan co stało się z cegłą klinkierową w WPKiW - w czasach Pana Gospodarowania tymże Parkiem ! !! !!!Data dodania komentarza: 8.06.2025, 09:49Źródło komentarza: Andrzej Kotala: "Fala hejtu zniechęciła mnie do kandydowania"Autor komentarza: ChorzowianinTreść komentarza: Ten cały Franta to powinien się pod ziemie zapaść - dupcy o likwidacji estakady - a nie zabierał głosy jak sprzedawano działki pod Apartamenty Parkowa - stojące na terenie po którym mogła przebiegać obwodnica. Willa Reden to koszmarek wybudowany na terenie Parku - znowu pytanie kto wydał taką decyzję. Gdzie był ten cały Franta jak na rynku - chorzowskim - zrobiono betonoze? Jakoś nie protestował jak na Rynku zrobiono "centrum przesiadkowe !!! Jakoś nie słyszałem by twierdził że budowa "tężni" przy "pętli autobusowej" jo delikatnie mówiąc "nieporozumienie" !!!! Dupcy o rozłożeniu ruchu na inne drogi a większość miast - Warszawa, Kraków, Oświęcim i nawet malutka Góra Kalwaria budują obwodnice !!! Teraz nie ma alternatywy dla Estakady.Data dodania komentarza: 8.06.2025, 09:09Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: ChorzowianinTreść komentarza: Co do zawalenia - tylko w tym przypadku Kotala ma rację, Miał czas by po zakończeniu remonty wszcząć działania na projekt i budowę obwodnicy! A co zrobił - sprzedał pod budowę Apartamentów Parkowa teren po którym ta obwodnica miała i mogła przebiegać! To winna zbadać prokuratura - bo ma to znamiona działania na szkodę miasta i Metropolii !!!!Data dodania komentarza: 8.06.2025, 08:58Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działania
Reklama