Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 24 czerwca 2025 23:24
Reklama
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Elka znów dostępna dla zwiedzających!

Po blisko dwumiesięcznej przerwie, znajdująca się w Parku Śląskim Kolej Linowa Elka powróciła do kursowania. Dobre wieści płyną też z placu budowy, gdzie właśnie powstaje jej druga nitka.
Elka znów dostępna dla zwiedzających!

Elka przez dziesięciolecia uznawana była za jedną z największych atrakcji Parku Śląskiego, która przyciągała do siebie nie tylko mieszkańców Chorzowa, ale i całego kraju. Przed laty posiadała ona aż trzy trasy na planie trójkąta, a przejazd trasą o długości niemal sześciu kilometrów zajmował około godziny. Kolejka w tej formie działała do sezonu 2005 r., kiedy wyłączono z eksploatacji odcinek od Wesołego Miasteczka do Planetarium Śląskiego. W kwietniu 2006 roku po raz pierwszy nie uruchomiono Elki na całej dotychczasowej trasie. Powodem był zły stan techniczny obiektu, a przerwa w działaniu kolejki linowej trwała od 2006 do 2013 roku. Po odbudowie kolejki w 2013 roku do użytku wrócił jednak tylko jeden odcinek.

Prace nad drugą nitką trwają

Pod koniec ubiegłego roku w Parku Śląskim rozpoczęły się prace związane z budową drugiej linii "Elki". Nowa nitka, prowadząca od Wesołego Miasteczka do Planetarium Śląskiego, będzie mierzyła 1840 metrów, a podróż nią zajmie około 15-20 minut w jedną stronę. Zostanie ona wyposażona w 30 czteroosobowych otwartych kanap i 15 gondoli, a jej niewątpliwym atutem będzie możliwość przejazdu nad Śląskim Ogrodem Zoologicznym i tym samym oglądaniu zamieszkujących w nich zwierząt z perspektywy zaledwie parę metrów nad ziemią.

Ze względu na zakres prowadzonych robót w grudniu wstrzymano kursowanie "Elki". Możliwość ponownego przejazdu nią powróciła dopiero w maju, jednak trwało to tylko miesiąc.

Znów można przejechać się Elką

Po trwającym blisko dwa miesiące zawieszeniu działalności Kolejki, przyszedł czas na ponowne jej uruchomienie. Od tego tygodnia Elka będzie kursować codziennie przez 7 dni w tygodniu od godz. 11:00 aż do godz. 21:00.

Co z drugą linią?

Postęp prac przy budowie nowej nitki wygląda naprawdę imponująco.

- Na stacji Planetarium na poziomie zero wylano płytę, powstała również konstrukcja stalowa, która stanowi „kręgosłup” ścian i dachu stacji. Rozpoczął się montaż elementów stalowych – blach, z których zbudowane będą ściany i zadaszenie. Na początku sierpnia rozpocznie się wykonywanie elewacji obiektu - przekazuje Park Śląski.

Gotowe jest też miejsce na maszynownię, jak również budynek sterowni i zaplecza socjalnego, w których to montowana jest teraz instalacja elektryczna oraz sanitarna. Ponadto zamontowano koło napędowe, będące motorem drugiej nitki - aktualnie trwają tam prace przygotowawcze do przeprowadzenia liny pomiędzy dwoma stacjami. Na trasie stanęły już wszystkie podpory (w sumie jest ich 10) - dwie bezpośrednio przylegające do obu stacji i osiem pośrednich.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to drugi odcinek Elki zostanie oddany do użytku w IV kwartale bieżącego roku.

Fot. Park Śląski


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: EwelinkaTreść komentarza: Minął miesiąc a Pyszałek chce tylko ronawiac i debatować. Do roboty by sie wzial a nie jakieś archilaby i kolejne eksperymenty z Franta, który o urbanistyce wie tyle co nic. Mamy w polsce prawo, które jasno mówi, ze za drogi krajowe w miastach na prawach powiatu odpowiada prezydent a ten jedynie opowiada dyrdymały. Pora zrezygnować ze stadionu i zacząć myśleć o Chorzowie.Data dodania komentarza: 24.06.2025, 20:17Źródło komentarza: Co wiemy po sejmowej Komisji Infrastruktury? MI: „Przebudowa estakady musi nastąpić w pierwszej kolejności”Autor komentarza: AdamTreść komentarza: Należy zrobić to, co jest słuszne, odpowiedzialne i będzie przydatne dla wszystkich mieszkańców Śląska, a nie to co chce grupka ludzi nie mająca pojęcia o urbanistyce i prowadzeniu dróg... Tutaj nie ma miejsca na demokracje, decyzję muszą podjąć jedynie osoby z branży, które znają się na takich problemach, nie szary Kowalski.Data dodania komentarza: 24.06.2025, 20:04Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: ArtyrTreść komentarza: Komunikacja nic nie da, bo tam leci tranzyt i przejazd z terenów Bytomia/T.Gor do Katowic i z powrotem... Komunikacja miejska jest dobra w obrębie jednego miasta, nie na takie odległości. Własne auto zawsze będzie w takich trasach preferowane przez ludzi i pod to nalezy budować drogi, a nie zmuszać ich do innych środków których nie chcą.Data dodania komentarza: 24.06.2025, 20:02Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: AfryzTreść komentarza: A ty chciałbyś oddać za pół darmo dobytek swojego życia w postaci domu i gospodarstwa na przedmieściach? Bo ja nie chcę. Ojcowizna powinna zostać. Takie rzeczy planuje się na 30-50 lat wprzód, żeby ludzie się tam nie budowali. Teraz to już jest po ptokach. Terenów wokół Mikołowa też nie oddamy...Data dodania komentarza: 24.06.2025, 19:53Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: ŚlązakTreść komentarza: Aż się boję pomyśleć skad te pieniadze będą znowu zabrane...Data dodania komentarza: 24.06.2025, 19:40Źródło komentarza: Co wiemy po sejmowej Komisji Infrastruktury? MI: „Przebudowa estakady musi nastąpić w pierwszej kolejności”Autor komentarza: T12Treść komentarza: Żadnego jednego miasta nie będzie. Prędzej ludzie wyjdą na ulice niż pozwolą, aby Katowice wchłonęły Chorzów.Data dodania komentarza: 22.06.2025, 11:50Źródło komentarza: Stadion w zamian za przyłączenie Chorzowa do Katowic? “Prezydent mówił, że byłby w stanie to zrobić”
Reklama
Reklama