Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

BODY WORLDS & The Cycle of Life. Wystawa już dostępna dla odwiedzających [ZDJĘCIA]

BODY WORLDS - najliczniej odwiedzana wystawa świata po 6 latach powraca do Katowic! Nową odsłonę tej niezwykłej wystawy autorstwa dr Gunthera von Hagensa będzie można oglądać tylko przez 3 miesiące w Galerii Szyb Wilson. Jest to pierwsza publiczna wystawa dotycząca anatomii człowieka, którą miało okazję podziwiać już ponad 50 milionów odwiedzających na całym świecie.
BODY WORLDS & The Cycle of Life. Wystawa już dostępna dla odwiedzających [ZDJĘCIA]

Wystawa BODY WORLDS po sześciu latach powróciła do Katowic z nową ekspozycją: BODY WORLDS & The Cycle of Life. Jest ona dostępna dla odwiedzających od 2 września w Galerii Szyb Wilson (ul. Oswobodzenia 1), gdzie czeka na nich aż 160 eksponatów. 

- Wystawa mówi o cudzie życia, o procesie rozwoju ludzkiego ciała od poczęcia, poprzez okres niemowlęcy po młodość, dorosłość i późną starość. Są to prawdziwe ciała ludzkie poddane metodzie plastynacji. Wystawa jest niezwykła, łączy ze sobą naukę i sztukę, i jest taką refleksją nad całym ludzkim życiem - mówi Ewa Król, rzeczniczka prasowa Body Worlds. 

Ekspozycja jest czymś w rodzaju trójwymiarowego atlasu ludzkiego ciała. Jak tłumaczy Paweł Posłuszny, doktor nauk o kulturze fizycznej, wyjątkowe doznania towarzyszące odwiedzającym wystawę to jedno, ale przede wszystkim liczą się walory edukacyjne. 

- Możemy zobaczyć realne preparaty ciała człowieka, począwszy od pojedynczych narządów, po całe ciało ze wszystkimi mięśniami - tłumaczy Paweł Posłuszny. 

Samo przygotowanie preparatów to wiele godzin pracy specjalistów. Metoda plastynacji ludzkiego ciała została opatentowana przez autora BODY WORLDS, doktora Guntera von Hagensa, nad którą pracuje on od 40 lat. 

- Plastynacja jest takim utwardzeniem tkanki, żeby wyglądała ona tak jak wygląda w rzeczywistości, a żeby nie niszczała, nie musiała być przechowywana w formalinie jako preparat mokry, mogła być wręcz na wyciągnięcie ręki. Jest to metoda najkrócej mówiąc zastępująca wodę, którą mamy w organizmie, ta zastąpiona jest polimerem, który zastyga. To tak jakby "zamrozić" człowieka - opisuje Posłuszny. 

Aktualnie około 19 tys. osób zadeklarowało chęć, aby ich ciała po śmierci zasiliły ekspozycję BODY WORLDS. 

Wystawy BODY WORLDS są realizowane dzięki przyjętemu programowi donacji ciał i organów. Wszystkie anatomiczne wzorce na wystawie są autentyczne. Procesowi plastynacji  poddawane są tylko te ciała, które zostały za życia dobrowolnie przekazane przez dawcę. 

Wielu darczyńców podkreśla, że przekazując swoje ciało, chcą być przydatni dla innych, nawet po śmierci. Ich bezinteresowne dary pozwalają na wgląd w ludzkie ciało, który do tej pory był zarezerwowany wyłącznie dla lekarzy. 

Poprzez plastynację, ciało po śmierci człowieka może zostać przekształcone w niesamowity anatomiczny wzorzec, dając widzom możliwość zobaczenia ludzkiego organizmu, jakiego nigdy przedtem nie widzieli.

Wystawa BODY WORLDS & The Cycle of Life będzie dostępna w Katowicach do 3 grudnia tego roku


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Edek K.Treść komentarza: Wiadomo, że pan finansista Michałek nie podjąłby się żadnej innej inwestycji poza budową stadionu.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 21:34Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działaniaAutor komentarza: MikołówTreść komentarza: W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 20:33Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: MikołówTreść komentarza: W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 20:31Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: AmeliaMTreść komentarza: Teraz mogłaby się wykazać metropolia, do tej pory chwalili się rowerami, apkami i właściwie dobrym PR. Obwodnica, odbudowa estakady, udrożnienie ruchu na bardzo ważnej trasie gmin, które są w metropolii. Zmiana tras autobusów tego nie poprawi, jest częściowym rozwiązaniem - te autobusy też stoją w korkach.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 19:56Źródło komentarza: Estakada w Chorzowie się sypie: są wyniki ekspertyzy. Co to oznacza dla kierowców?Autor komentarza: BoloTreść komentarza: Czas zburzyć to dziadostwo i przywrócic rynkowi piękny wyglądData dodania komentarza: 6.06.2025, 16:42Źródło komentarza: Poseł Konfederacji wnosi w Sejmie o pomoc w odbudowie estakadyAutor komentarza: JoannaTreść komentarza: Budynek Cosmo prezentuje się nieźle ale kto wybrał taka lokalizaje?? to zupełnie inna sprawa, przez balkon będą się witać z sąsiednim blokiemData dodania komentarza: 6.06.2025, 09:24Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"
Reklama