Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 5 grudnia 2025 06:21
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Największy przetarg w historii PKP Intercity zostanie zrealizowany w chorzowskim zakładzie!

Chorzowski zakład Alstomu wyprodukuje 42 nowych dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych! To wynik ogłoszonego jeszcze w zeszłym roku przetargu PKP Intercity. Pierwsze pociągi wyjechać mają na tory na początku 2029 roku.
Największy przetarg w historii PKP Intercity zostanie zrealizowany w chorzowskim zakładzie!

Źródło: Wizualizacja PKP Intercity

Jeszcze w październiku zeszłego roku PKP Intercity ogłosiło trzeci już przetarg na zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które osiągać mają prędkość 200 km/h wraz z 30-letnim okresem utrzymania i opcją dodatkowego zamówienia kolejnych 30 pojazdów. Choć dwa poprzednie postępowania w latach 2021 i 2023 zostały unieważnione, to tym razem udało się wybrać wykonawcę, a pociągi produkowane będą w Chorzowie!

Warto dodać, że w czasie trwania procesu przetargowego złożono dwie oferty chętnych podmiotów do wykonania tego największego pod względem finansowym postępowania przetargowego w historii PKP Intercity.

W lipcu br. po otwarciu ofert okazało się, że tańsza z nich jest autorstwa Alstomu, który dostawę 42 pociągów wycenił na 4,1 mld zł, a ich utrzymanie - na blisko 2,8 mld zł. Oferta Stadleru wynosić miała za to 4 mld zł za pojazdy i 3,3 mld za ich utrzymanie. Oznacza to więc, że wybrana oferta francuskiej firmy jest tańsza o niemal 400 mln zł.

Warto zauważyć, że Alstom składy te wyprodukuje właśnie w naszym mieście. Chorzowski zakład zatrudnia 2,5 tys. pracowników i jest nie tylko jedną z największych, ale też najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk producenta na świecie. Poza projektowaniem i produkcją wagonów metra, tramwajów oraz pociągów, zakład pełni rolę centrum doskonałości w zakresie produkcji aluminiowych i stalowych pudeł pociągów pasażerskich. Obecnie chorzowska fabryka, o czym pisaliśmy wielokrotnie, realizuje zamówienia dla międzynarodowych klientów, m. in. produkuje pociągi dla Kolei Metropolitalnej w Dublinie, dla Kolei Rumuńskich oraz piętrowe składy dla przewoźnika kolejowego z Badenii-Wirtembergii.

W dokumentacji przetargowej zapisano pierwsze 2 jednostki mają zostać dostarczone w ciągu 44 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy, natomiast pozostałych 40 pojazdów – w 77 miesięcy. Z kolei kolejne składy pozyskane w ramach prawa opcji miałyby zostać dostarczone w ciągu 89 miesięcy od zawarcia umowy. Oznacza to, że pierwsze pociągi wyjadą na tory za niespełna 3,5 roku, a obsługiwać najpopularniejsze trasy w kraju – z Warszawy do Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Białegostoku, Łodzi czy Olsztyna.

Każdy z nich pomieścić ma ponad 500 pasażerów, oferując ponadto takie udogodnienia jak:

  • Wygodne, wysuwane fotele z podłokietnikami, podnóżkami i stolikami,

  • WiFi, gniazdka i USB w każdym miejscu,

  • strefa ciszy i specjalna przestrzeń dla dzieci,

  • miejsca na rowery i duże bagaże,

  • maszyny vendingowe i strefy do spożywania posiłków (oznacza to, że w projekcie nie przewidziano wagonów Wars),

  • pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami,

Oprócz tego na pokładzie zamontowana będzie oczywiście klimatyzacja, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej i rozbudowany monitoring wraz z europejskim systemem bezpieczeństwa ETCS. Pociągi mają dodatkowo być dostosowane do wjazdu na czeską sieć kolejową.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: jolaTreść komentarza: Bez stadionu miasto może funkcjonować ,bez drogi niebawem pustynia.Może kolega dużego Bu pomoże.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:36Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: W.Treść komentarza: Możecie sobie mówic o Kotali co chcecie, ale nie tknął stadionu dopóki nie było pieniędzy na nowy. Nie było, to nie ruszał. A cukierek? Kasy na stadion nie ma, kasy nie będzie, stadionu teraz też już nie ma, pozwolenia na budowę nie ma a jak będzie to nie wiadomo jaki. Mieliśmy stadion wyłoniony w konkursie arch. na 12.000 z możliwością rozbudowy na mecz do 16.000 i w zupełności wystarczylo. Teraz będziemy się zadłużać na kolosa 22.000 za nie wiadomo w sumie ile, bo przecież 400.000.000 to czysta teoria, a w sumie nawet nie wiadomo jaki ten projekt będzie.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:35Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: J.Treść komentarza: Ciężko o wypadek w mieście, które stoi w korkach i w mieście, w którym ograniczono ruch przez zamknięcie estakady.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 11:19Źródło komentarza: Znamy już wyniki IV edycji Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności. Wśród docenionych znalazło się Miasto ChorzówAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Do szkoły podstawowej nr 22 ma być przeniesiona szkoła specjalna która mieści na na 3 Maja. Dyrektorka ze szkoły specjalnej to rodzina prezydenta miasta.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 21:52Źródło komentarza: Miasto chce połączenia SP22 i Ligonia. “My rodzice się na to nie zgadzamy”Autor komentarza: MzymonSichałekTreść komentarza: Już widzę ten remont jakby Chorzów miał zarządzać Parkiem Śląskim… no, ale najważniejsze to domagać się podatków żeby było za co złodziejom postawić drugi stadion przy Cichej XDData dodania komentarza: 3.12.2025, 14:10Źródło komentarza: Coraz bliżej do modernizacji Rosarium. Ogród wkrótce odzyska swój dawny blask!Autor komentarza: MichałekWONTreść komentarza: Kolejna ankieta organizowana przez drużynę Michałka? 😂Data dodania komentarza: 3.12.2025, 14:09Źródło komentarza: Znamy już wyniki IV edycji Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności. Wśród docenionych znalazło się Miasto Chorzów
Reklama
Reklama
Reklama