Jeszcze w październiku zeszłego roku PKP Intercity ogłosiło trzeci już przetarg na zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które osiągać mają prędkość 200 km/h wraz z 30-letnim okresem utrzymania i opcją dodatkowego zamówienia kolejnych 30 pojazdów. Choć dwa poprzednie postępowania w latach 2021 i 2023 zostały unieważnione, to tym razem udało się wybrać wykonawcę, a pociągi produkowane będą w Chorzowie!
Warto dodać, że w czasie trwania procesu przetargowego złożono dwie oferty chętnych podmiotów do wykonania tego największego pod względem finansowym postępowania przetargowego w historii PKP Intercity.
W lipcu br. po otwarciu ofert okazało się, że tańsza z nich jest autorstwa Alstomu, który dostawę 42 pociągów wycenił na 4,1 mld zł, a ich utrzymanie - na blisko 2,8 mld zł. Oferta Stadleru wynosić miała za to 4 mld zł za pojazdy i 3,3 mld za ich utrzymanie. Oznacza to więc, że wybrana oferta francuskiej firmy jest tańsza o niemal 400 mln zł.
Warto zauważyć, że Alstom składy te wyprodukuje właśnie w naszym mieście. Chorzowski zakład zatrudnia 2,5 tys. pracowników i jest nie tylko jedną z największych, ale też najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk producenta na świecie. Poza projektowaniem i produkcją wagonów metra, tramwajów oraz pociągów, zakład pełni rolę centrum doskonałości w zakresie produkcji aluminiowych i stalowych pudeł pociągów pasażerskich. Obecnie chorzowska fabryka, o czym pisaliśmy wielokrotnie, realizuje zamówienia dla międzynarodowych klientów, m. in. produkuje pociągi dla Kolei Metropolitalnej w Dublinie, dla Kolei Rumuńskich oraz piętrowe składy dla przewoźnika kolejowego z Badenii-Wirtembergii.
W dokumentacji przetargowej zapisano pierwsze 2 jednostki mają zostać dostarczone w ciągu 44 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy, natomiast pozostałych 40 pojazdów – w 77 miesięcy. Z kolei kolejne składy pozyskane w ramach prawa opcji miałyby zostać dostarczone w ciągu 89 miesięcy od zawarcia umowy. Oznacza to, że pierwsze pociągi wyjadą na tory za niespełna 3,5 roku, a obsługiwać najpopularniejsze trasy w kraju – z Warszawy do Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Białegostoku, Łodzi czy Olsztyna.
Każdy z nich pomieścić ma ponad 500 pasażerów, oferując ponadto takie udogodnienia jak:
Wygodne, wysuwane fotele z podłokietnikami, podnóżkami i stolikami,
WiFi, gniazdka i USB w każdym miejscu,
strefa ciszy i specjalna przestrzeń dla dzieci,
miejsca na rowery i duże bagaże,
maszyny vendingowe i strefy do spożywania posiłków (oznacza to, że w projekcie nie przewidziano wagonów Wars),
pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami,
Oprócz tego na pokładzie zamontowana będzie oczywiście klimatyzacja, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej i rozbudowany monitoring wraz z europejskim systemem bezpieczeństwa ETCS. Pociągi mają dodatkowo być dostosowane do wjazdu na czeską sieć kolejową.










Napisz komentarz
Komentarze