Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 5 grudnia 2025 05:28
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Marek Wójcik: “Tymczasowe zabezpieczenie estakady jest dziś najlepszym rozwiązaniem”

W wywiadzie dla Tuby Chorzowa Marek Wójcik, wojewoda śląski, odnosi się do napiętej sytuacji wokół chorzowskiej estakady. Wyjaśnia, dlaczego mimo skłonności władz Chorzowa do wyburzenia obiektu, jego urząd nalega na natychmiastowe tymczasowe zabezpieczenie. Przypomina, że decyzja o przyszłości estakady, czy to rozbiórka, czy odbudowa, leży w gestii władz miasta.
Marek Wójcik: “Tymczasowe zabezpieczenie estakady jest dziś najlepszym rozwiązaniem”

Decyzją prezydenta Chorzowa Szymona Michałka w poniedziałek (2.06) miejska estakada została zamknięta dla ruchu wszelkich pojazdów. Dotyczy to zarówno obiektu, jak i poruszania się na terenie pod nim. Jest to związane z wynikami i zaleceniami z otrzymanej ekspertyzy.

Oznaczało to też duże zmiany w funkcjonowania transportu publicznego, ponieważ pod estakadą znajduje się centrum przesiadkowe, a także przejeżdża linia kolejowa. Po jednej z części budowli poruszały się tramwaje. Uruchomiono specjalną stronę internetową, na której na bieżąco publikowane są aktualne informacje i komunikaty: estakada.chorzow.eu.

Według niektórych opinii decyzje prezydenta Michałka były nadmiarowe. Dwa dni po zamknięciu mostu PKP PLK przywróciło tam ruch kolejowy.

Co dalej? Cały szkopuł w tym, że nie wiadomo. Władze Chorzowa, choć skłaniają się w kierunku wyburzenia obiektu, to żadnej decyzji nie podjęły. Reakcja była za to ze strony wojewody śląskiego, który nakazał podjąć działania związane z tymczasowym zabezpieczeniem estakady.

Jakub Brzozowicz: Czy zapoznał się pan z pismem przekazanym z Miasta Chorzów dotyczącym tego, że władze “są ukierunkowane na rozpoczęcie prac zmierzających do 
rozbiórki Estakady”?

Marek Wójcik, wojewoda śląski: W piątek po południu, 6 czerwca, otrzymałem pismo podpisane przez panią wiceprezydent Elżbietę Popielską z informacją, że miasto “skłania się w kierunku wyburzenia estakady”, jednak nie podjęło jeszcze żadnej decyzji i ewentualne decyzje będą uwarunkowane różnymi uzgodnieniami i analizami, które miasto przeprowadzi. Z pisma jednoznacznie wynika, że władze miasta nie podjęły jeszcze decyzji.

Tego samego dnia, w piątek rano na posiedzeniu Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego zapytałem panią wiceprezydent Popielską, czy miasto podjęło już jakieś decyzje co do estakady. Pani wiceprezydent odpowiedziała, że jeszcze żadnych decyzji nie 
podjęto. Później Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego na tym posiedzeniu zapytał przedstawiciela MZUiM, czy podjęto już jakieś działania związane z zabezpieczeniem estakady. Również uzyskał informację, że takich działań nie podjęto i że MZUiM czeka na reakcję WINB w tej sprawie.

W związku z uzyskanymi informacjami WINB przygotował stosowną decyzję nakładającą na władze Chorzowa obowiązek zabezpieczenia estakady. Prace mają zostać wykonane w sposób przewidziany w ekspertyzie, która została zamówiona przez miasto Chorzów i była podstawą zamknięcia estakady. Skoro prezydent miasta podjął tak ważną decyzję w oparciu o tę ekspertyzę, to również powinien wdrożyć działania przewidziane w tym dokumencie, które mają zapewnić możliwość bezpiecznego użytkowania estakady.

Dlaczego uznaje pan decyzję WINB za słuszną?

To decyzja fachowców, którzy na co dzień zajmują się bezpieczeństwem obiektów budowlanych. Celem tej decyzji jest możliwie szybkie przywrócenie normalnego funkcjonowania w centrum Chorzowa. Czyli przywrócenie możliwości bezpiecznego przejścia pod estakadą, przejazdu tramwajów, przejazdu samochodów osobowych. Takie tymczasowe zabezpieczenie zostało przewidziane i opisane w ekspertyzie, którą zamówiło miasto Chorzów. Te prace można wykona w kilka tygodni.

Ostatecznie to władze Chorzowa podejmą decyzję o przyszłości estakady i rynku. Jeżeli miasto zdecyduje się na rozbiórkę estakady, to będzie musiało przeprowadzić wiele uzgodnień, przygotować projekt rozbiórki i wyłonić wykonawcę. To zajmie bardzo dużo czasu. Same formalności potrwają wiele miesięcy, a ewentualna rozbiórka estakady może nastąpić nawet za 2-3 lata.

Problemem jest czas  i utrudnienia, z którymi w tym okresie będą borykali się mieszkańcy Chorzowa. Dlatego tymczasowe zabezpieczenie estakady jest dziś najlepszym rozwiązaniem.

Należy zatem zacząć od podparcia mostu, a co dalej? Burzyć? Odbudować?

Inicjatywa należy do władz Chorzowa. To samorząd decyduje o przyszłości miasta, a inne instytucje publiczne w ramach istniejących programów mogą wesprzeć podejmowane przez samorząd działania. Jeżeli władze Chorzowa podejmą decyzję o rozbiórce estakady, to zapewne będą poszukiwały na ten cel dodatkowych środków, ale to od nich zależy do których instytucji będą występować i na jakich zasadach będą chciały je pozyskać. Z zebranych informacji wynika, że w ciągu ostatniego roku miasto Chorzów nie złożyło żadnych formalnych wniosków o wsparcie z budżetu państwa prac dotyczących estakady.

Prawo i Sprawiedliwość zwołało konferencję prasową w Chorzowie, na której zarzucano rządowi i lokalnym instytucjom brak reakcji na wydarzenia związane z estakadą. Uczestniczył w niej m. in. poseł Michał Wójcik.

Z tego co wiem, to konferencja prasowa Prawa i Sprawiedliwości na Rynku w Chorzowie odbyła się w kilka godzin po posiedzeniu Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, na którym podjęto decyzję o tymczasowym zabezpieczeniu estakady po to, aby umożliwić szybki powrót do normalnego funkcjonowania centrum miasta. W tej sytuacji zarzuty polityków PiS są kompletnie absurdalne.

Czy weźmie pan udział w obradach sejmowej Komisji Infrastruktury, która odbędzie się 24 czerwca i będzie tam omawiana sprawa estakady?

Póki co nie otrzymałem zaproszenia.

Zapytam o kolej. Skoro ekspertyza wykazała, że most może się w każdej chwili zawalić i został wyłączony z użytkowania, to czy przejeżdżające pod nim pociągi na pewno są bezpieczne?

Eksperci PKP PLK przeanalizowali zamówioną przez Urząd Miasta ekspertyzę i przeprowadzili oględziny estakady. Prof. Janusz Rymsza uczestniczył również w posiedzeniu Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, gdzie nastąpiła wymiana argumentów z autorem ekspertyzy, na podstawie której zamknięto estakadę. Eksperci PKP PLK uważają, że przejazd jest bezpieczny, ale na wszelki wypadek podjęto także dodatkowe środki ostrożności, jak na przykład regularne sprawdzanie stanu estakady nad torami kolejowymi. W swojej ocenie PKP PLK zwraca uwagę, że w trakcie remontu w 2012 roku znacznie wzmocniono estakadę. Profesor Rymsza odniósł się również do często powtarzanego porównania chorzowskiej estakady z mostem w Dreźnie. I zwrócił uwagę, że konstrukcja obu obiektów jest zupełnie inna: dlatego, że most w Dreźnie zbudowano w konstrukcji belkowej, a przęsła estakady są w całości odlaną płytą betonową. Dodatkowo wskazał na różnicę w skali, w Dreźnie rozpiętość przęsła miała 100 metrów, a przęsła estakady są 30-metrowe, więc obie konstrukcje zachowują się zupełnie inaczej. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Wkurzony z rodziną 11.06.2025 21:49
Brak słów. Chca ryzykować ludzkim życiem i wydawać kolejne środki na pudrowanie tego trupa. Może Państwo przeniosą swoje biura do pawilonów pod estakada? Panowie Wojewoda i Marszałek chętni? Nie sądze. Ale życiem innych to bez zmróżenia oka zaryzykują. Dramat!!

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: jolaTreść komentarza: Bez stadionu miasto może funkcjonować ,bez drogi niebawem pustynia.Może kolega dużego Bu pomoże.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 18:36Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: W.Treść komentarza: Możecie sobie mówic o Kotali co chcecie, ale nie tknął stadionu dopóki nie było pieniędzy na nowy. Nie było, to nie ruszał. A cukierek? Kasy na stadion nie ma, kasy nie będzie, stadionu teraz też już nie ma, pozwolenia na budowę nie ma a jak będzie to nie wiadomo jaki. Mieliśmy stadion wyłoniony w konkursie arch. na 12.000 z możliwością rozbudowy na mecz do 16.000 i w zupełności wystarczylo. Teraz będziemy się zadłużać na kolosa 22.000 za nie wiadomo w sumie ile, bo przecież 400.000.000 to czysta teoria, a w sumie nawet nie wiadomo jaki ten projekt będzie.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:35Źródło komentarza: Prace rozbiórkowe przy Cichej 6 trwają w najlepsze. Ze stadionu zniknęła już legendarna OmegaAutor komentarza: J.Treść komentarza: Ciężko o wypadek w mieście, które stoi w korkach i w mieście, w którym ograniczono ruch przez zamknięcie estakady.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 11:19Źródło komentarza: Znamy już wyniki IV edycji Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności. Wśród docenionych znalazło się Miasto ChorzówAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Do szkoły podstawowej nr 22 ma być przeniesiona szkoła specjalna która mieści na na 3 Maja. Dyrektorka ze szkoły specjalnej to rodzina prezydenta miasta.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 21:52Źródło komentarza: Miasto chce połączenia SP22 i Ligonia. “My rodzice się na to nie zgadzamy”Autor komentarza: MzymonSichałekTreść komentarza: Już widzę ten remont jakby Chorzów miał zarządzać Parkiem Śląskim… no, ale najważniejsze to domagać się podatków żeby było za co złodziejom postawić drugi stadion przy Cichej XDData dodania komentarza: 3.12.2025, 14:10Źródło komentarza: Coraz bliżej do modernizacji Rosarium. Ogród wkrótce odzyska swój dawny blask!Autor komentarza: MichałekWONTreść komentarza: Kolejna ankieta organizowana przez drużynę Michałka? 😂Data dodania komentarza: 3.12.2025, 14:09Źródło komentarza: Znamy już wyniki IV edycji Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności. Wśród docenionych znalazło się Miasto Chorzów
Reklama
Reklama
Reklama