Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

"Sprowadzono łącznie 109 nowych osobników reprezentujących 48 gatunków". Śląskie zoo podsumowuje 2022 rok

Z jednej strony skutki pandemii i inflacja, z drugiej intensywny rozwój i wprowadzenie wielu zmian - to wszystko sprawiło, że rok 2022 był dla Śląskiego Ogrodu Zoologicznego niezwykle trudny, a jednocześnie wyjątkowy. Dzięki prowadzonym działaniom przynoszącym wiele pozytywnych efektów, minione 365 dni uznano za rekordowe.
"Sprowadzono łącznie 109 nowych osobników reprezentujących 48 gatunków". Śląskie zoo podsumowuje 2022 rok

Rekord w liczbach

480 tysięcy - to liczba gości, którzy w 2022 roku odwiedzili śląskie zoo. Tak rekordowa frekwencja już drugi rok z rzędu jest dowodem na to, że wprowadzane w ogrodzie zmiany przynoszą zamierzony efekt i miejsce to staje się co bardziej atrakcyjne.

Na uwagę zasługuje także wysokość ubiegłorocznych dochodów, szacowanych na około 8 mln zł. To aż o 100% więcej w porównaniu z rokiem 2020. Wpływ na taki stan rzeczy miała niewielka podwyżka cen biletów (które i tak są najtańszymi porównując z innymi ogrodami) oraz środki pozyskane w ramach różnego rodzaju współpracy z firmami zewnętrznymi. Wygospodarowane oszczędności zostały przeznaczone na małe remonty i zakup materiałów budowlanych.

Narodziny, transporty i zmiany w obsadzie hodowlanej

W tej kwestii działo się naprawdę sporo. Najważniejszym przychówkiem 2022 roku były trzy rosomaki tundrowe, będące pierwszym w historii miotem tego gatunku, który urodził się w polskim ogrodzie zoologicznym. Po raz pierwszy w polskim zoo doczekano się również przychówku hirary amerykańskiej. Ponadto już po raz kolejny na świat przyszły świnie rzeczne, panda ruda oraz lemury katta.

- W 2022 r. w Śląskim Zoo przyszło na świat łącznie 170 zwierząt reprezentujących 36 gatunków. Pomimo naszych działań i wszelkich starań, nie wszystkie młode udało się odchować. Każda taka strata jest dla nas niezwykle trudna, nie mamy jednak szans w walce z niektórymi wrodzonymi schorzeniami oraz siłami natury, które mają ogromny wpływ na hodowlę zwierząt, także tą, prowadzoną w ogrodzie zoologicznym - podkreślają w zoo.

Miniony rok obfitował także w transporty związane z wymianą osobników pomiędzy chorzowskim zoo a innymi polskimi i europejskimi ogrodami zoologicznymi. Udało się pozyskać m.in. samca żyrafy siatkowanej, nowe osobniki patasów, łabędzi, sów czy wielbłądów.

Kolekcja zoo powiększyła się też o gatunki, które do tej pory nie były w nim eksponowane. Mowa o: bongo górskim, hulmanach czczonych, żółwiach terekaj, węgorzach ogrodowych czy waranie Martensa.

- Sprowadzenie nieeksponowanych do tej pory gatunków przekłada się nie tylko na wzrost atrakcyjności naszego zoo dla zwiedzających, ale przede wszystkim zwiększa znaczenie Śląskiego Zoo wśród innych ogrodów zoologicznych, gdyż rozpoczynamy uczestnictwo w kolejnych programach hodowlanych - informuje chorzowski ogród.

Warto również wspomnieć o działaniach związanych z hodowlą i ochroną naszych rodzimych gatunków zwierząt. W ostatnim czasie został sprowadzony samiec wydry europejskiej, głuszce oraz cietrzewie.

- W 2022 r. sprowadzono łącznie 109 nowych osobników reprezentujących 48 gatunków - ogłaszają z dumą pracownicy zoo.

W ubiegłym roku śląskie zoo miało również swój wkład w rozwój hodowli zwierząt w innych ogrodach zoologicznych. Z naszego zoo do innych ogrodów wyjechało łącznie 37 osobników z 13 gatunków. Były to w większości przychówki urodzone w Śląskim Ogrodzie Zoologicznym, m.in. świnie rzeczne czy niale grzywiaste.

Ostatnim czynnikiem wpływającym na zmiany w kolekcji zoo było wygaszanie hodowli niektórych gatunków. W 2022 roku zakończono hodowlę pawianów płaszczowych, z ekspozycji zniknęło też wiele gadów, w tym: węże mleczne i zbożowe oraz ptaszniki.

Inwestycje i rozwój

Wszystkie przeprowadzone na terenie zoo inwestycje pozwoliły zlikwidować dużą część najstarszej infrastruktury ogrodu, co znacznie wpłynęło na jego estetykę i komfort odwiedzających go gości. W 2022 roku ukończono kompleks wolier dla kuraków leśnych - głuszców i cietrzewi oraz wybieg letni dla żółwi lądowych. Ponadto zmodernizowano ogrodzenie i aranżacje wybiegu arui grzywiastych, ogrodzenie i wybieg gepardów czy wybieg surykatek. Rearanżację przeszło otoczenie wejścia głównego do ogrodu, wymieniono i zmodernizowano wybrane zbiorniki w budynku akwarium, przebudowano i dostosowano terraria do potrzeb nowo sprowadzonych gatunków gadów, a także zbudowano stację transformatorową wraz z siecią średniego napięcia.

Aktualnie trwa jeszcze: budowa pawilonu lasu deszczowego Ameryki Południowej, budowa nowego budynku administracyjno-edukacyjnego (dyrekcja zoo) oraz budowa wolier dla rysia i rosomaka.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Edek K.Treść komentarza: Wiadomo, że pan finansista Michałek nie podjąłby się żadnej innej inwestycji poza budową stadionu.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 21:34Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działaniaAutor komentarza: MikołówTreść komentarza: W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 20:33Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: MikołówTreść komentarza: W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 20:31Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: AmeliaMTreść komentarza: Teraz mogłaby się wykazać metropolia, do tej pory chwalili się rowerami, apkami i właściwie dobrym PR. Obwodnica, odbudowa estakady, udrożnienie ruchu na bardzo ważnej trasie gmin, które są w metropolii. Zmiana tras autobusów tego nie poprawi, jest częściowym rozwiązaniem - te autobusy też stoją w korkach.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 19:56Źródło komentarza: Estakada w Chorzowie się sypie: są wyniki ekspertyzy. Co to oznacza dla kierowców?Autor komentarza: BoloTreść komentarza: Czas zburzyć to dziadostwo i przywrócic rynkowi piękny wyglądData dodania komentarza: 6.06.2025, 16:42Źródło komentarza: Poseł Konfederacji wnosi w Sejmie o pomoc w odbudowie estakadyAutor komentarza: JoannaTreść komentarza: Budynek Cosmo prezentuje się nieźle ale kto wybrał taka lokalizaje?? to zupełnie inna sprawa, przez balkon będą się witać z sąsiednim blokiemData dodania komentarza: 6.06.2025, 09:24Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"
Reklama