Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Planetarium Śląskie otwiera nowe obserwatoria: inwestycja za 3,5 mln złotych [ZDJĘCIA]

Planetarium Śląskie wzbogaciło się o dwa nowe obserwatoria. W uroczystym otwarciu udział wzięli przedstawiciele samorządu województwa śląskiego i dyrekcji placówki. Nowe instrumenty badawcze to teleskop optyczny o średnicy 70 cm i radioteleskop, które pozwolą na lepsze poznanie kosmosu i prowadzenie badań naukowych. Inwestycja kosztowała 3,5 mln zł i była finansowana ze środków województwa śląskiego.
Planetarium Śląskie otwiera nowe obserwatoria: inwestycja za 3,5 mln złotych [ZDJĘCIA]

Planetarium Śląskie to najstarsza tego rodzaju placówka w Polsce. Budowę, według wizjonerskiego projektu krakowskiego architekta Zbigniewa Solawy, rozpoczęto w 1953 roku, a już dwa lata później - dokładnie 4 grudnia 1955 roku nastąpiło jego uroczyste otwarcie. Swoją działalność rozpoczęło tutaj też obserwatorium astronomiczne, a w kolejnych latach stacja sejsmologiczna oraz klimatyczna.

Placówka została przebudowana w 2018 roku i zostało przeształcona w park nauki. W podziemnym budynku można zobaczyć interaktywne ekspozycje o zjawiskach fizycznych. Można też oglądać 100 milionów gwiazd na sferycznym ekranie i lecieć w najdalsze zakątki kosmosu.

Planetarium Śląskie od lat skrupulatnie się rozwija i poszerza swoją ofertę. Niedawno ukończono kolejną inwestycję na zakup teleskopu PlaneWave CDK700 ze zwierciadłem o średnicy 70 cm (jeden z największych w Polsce) i ogniskowej 4,54 m. Teleskop będzie funkcjonował w obserwatorium optycznym. Przy jego pomocy będą prowadzone badania naukowe, ale teleskop będzie dostępny także dla odwiedzających. Do obserwatorium radiowego został zakupiony radioteleskop rimalucelab Spider 500A, o średnicy czaszy anteny 5m. Teleskop obserwuje na długości fali 21 cm (1420 MHz), czyli linii zjonizowanego wodoru. Ma możliwość podzielenia sygnału na 1024 kanały i prostej spektroskopii. Średnica wiązki (FWHM) to około 4 stopnie. Radioteleskop pozwala obserwować Słońce, Księżyc, jasne radioźródła oraz wyznaczać rozkład wodoru w ramionach spiralnych Drogi Mlecznej. 

- Modernizacja Planetarium Śląskiego to jedna z najważniejszych inwestycji obecnej kadencji samorządu. Obiekt jest dziś jednym z najnowocześniejszych parków nauki i przyciąga tysiące odwiedzających, inspiruje i uczy, prezentując kosmos niemal na wyciągnięcie ręki. Chcemy, żeby to miejsce wciąż się rozwijało, a do tego niezbędny jest nowoczesny sprzęt, stąd kolejna inwestycja o wartości 3,5 mln zł i uruchomienie obserwatoriów z nowym teleskopem i radioteleskopem. Najlepszą formą nauki jest doświadczanie, dlatego zapraszam wszystkich do odwiedzin tego wyjątkowego miejsca – mówił marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski.

Zaawansowana technologia umożliwia nam głębsze i dokładniejsze badanie kosmosu, a także zapewnia nam, jako gościom planetarium, więcej możliwości i radości z odkrywania tajemnic wszechświata.

Źródło: slaskie.pl



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Edek K.Treść komentarza: Wiadomo, że pan finansista Michałek nie podjąłby się żadnej innej inwestycji poza budową stadionu.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 21:34Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działaniaAutor komentarza: MikołówTreść komentarza: W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 20:33Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: MikołówTreść komentarza: W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 20:31Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: AmeliaMTreść komentarza: Teraz mogłaby się wykazać metropolia, do tej pory chwalili się rowerami, apkami i właściwie dobrym PR. Obwodnica, odbudowa estakady, udrożnienie ruchu na bardzo ważnej trasie gmin, które są w metropolii. Zmiana tras autobusów tego nie poprawi, jest częściowym rozwiązaniem - te autobusy też stoją w korkach.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 19:56Źródło komentarza: Estakada w Chorzowie się sypie: są wyniki ekspertyzy. Co to oznacza dla kierowców?Autor komentarza: BoloTreść komentarza: Czas zburzyć to dziadostwo i przywrócic rynkowi piękny wyglądData dodania komentarza: 6.06.2025, 16:42Źródło komentarza: Poseł Konfederacji wnosi w Sejmie o pomoc w odbudowie estakadyAutor komentarza: JoannaTreść komentarza: Budynek Cosmo prezentuje się nieźle ale kto wybrał taka lokalizaje?? to zupełnie inna sprawa, przez balkon będą się witać z sąsiednim blokiemData dodania komentarza: 6.06.2025, 09:24Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"
Reklama