Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Nowy przychówek w chorzowskim zoo. To żyrafa o imieniu Lilo [ZDJĘCIA]

Śląski Ogród Zoologiczny pochwalił się wspaniałą nowiną. W ubiegłym tygodniu mieszkająca tam rodzina żyraf powiększyła się o kolejnego malucha.
Nowy przychówek w chorzowskim zoo. To żyrafa o imieniu Lilo [ZDJĘCIA]

Żyrafy siatkowane pojawiły się w Śląskim Ogrodzie Zoologicznym już w latach 60. ubiegłego wieku i od tego czasu urodziło się w nim 20 młodych. Przedostatnie z nich przyszło na świat w 2016 roku, po czym nastąpiła długa przerwa w rozmnażaniu gatunku. Powód okazuje się prozaicznie prosty - zamieszkujące w zoo stado żyraf składało się wyłącznie z samic.

- Po śmierci samca o imieniu Ulembo, wraz z koordynatorem hodowli żyraf w ogrodach zoologicznych rozpoczęliśmy poszukiwania samca, który mógłby dołączyć do naszych samic. Zadanie nie było łatwe, ponieważ samiec musiał być młody, a przy tym nie mógł być spokrewniony z żadną z samic – tak by zachować odpowiednią różnorodność genetyczną przyszłego potomstwa - wyjaśniają w chorzowskim zoo.

Samca, zwanego Ignasiem, udało się sprowadzić do Chorzowa 2 lata temu, co we wrześniu 2023 roku zaowocowało pierwszymi od siedmiu lat narodzinami żyrafy w śląskim zoo. Okrzyknięta "dwudziestą narodzoną tam żyrafą" samiczka stała się ogromnym powodem do dumy, jednak jak się okazuje na kolejny wcale nie trzeba było długo czekać.

Rodzina znów się powiększyła!

Mająca kilka miesięcy żyrafa właśnie doczekała się rodzeństwa. W nocy z 16 na 17 stycznia br. przyszła na świat jej młodsza siostra o imieniu Lilo. Choć ma zaledwie tydzień, pracownicy zoo już teraz zauważyli, że samiczka doskonale się rozwija, a przy tym ma mnóstwo energii i wigoru. Póki co wymaga jednak sztucznego odchowu przez opiekunów, co spowodowane jest odrzuceniem przez sprawdzającą się po raz pierwszy w roli matki Lunani.

- Wśród niedoświadczonych samic często obserwuje się tendencję do odrzucania młodych w ich wczesnych chwilach życia, jednak ta sytuacja może ulec zmianie w miarę upływu czasu. Dawniej zdarzały się już przypadki, kiedy „świeżo upieczone” matki żyrafy dopiero po kilku dniach podejmowały się samodzielnego karmienia potomstwa - podkreśla Anna Bała, kierownik sekcji edukacji i promocji w śląskim zoo.

Cielę przebywa obecnie w zamkniętym pomieszczeniu wraz ze swoją mamą, siostrą i ciociami. Jak tylko zrobi się cieplej, całe stado, które obecnie składa się z 6 osobników, w tym 3 dorosłych samic, 2 młodych i jednego samca, będzie można zobaczyć na wybiegu zewnętrznym.

Fot. O. Mierzejewska/ Śląski Ogród Zoologiczny


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Edek K.Treść komentarza: Wiadomo, że pan finansista Michałek nie podjąłby się żadnej innej inwestycji poza budową stadionu.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 21:34Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działaniaAutor komentarza: MikołówTreść komentarza: W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 20:33Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: MikołówTreść komentarza: W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 20:31Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: AmeliaMTreść komentarza: Teraz mogłaby się wykazać metropolia, do tej pory chwalili się rowerami, apkami i właściwie dobrym PR. Obwodnica, odbudowa estakady, udrożnienie ruchu na bardzo ważnej trasie gmin, które są w metropolii. Zmiana tras autobusów tego nie poprawi, jest częściowym rozwiązaniem - te autobusy też stoją w korkach.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 19:56Źródło komentarza: Estakada w Chorzowie się sypie: są wyniki ekspertyzy. Co to oznacza dla kierowców?Autor komentarza: BoloTreść komentarza: Czas zburzyć to dziadostwo i przywrócic rynkowi piękny wyglądData dodania komentarza: 6.06.2025, 16:42Źródło komentarza: Poseł Konfederacji wnosi w Sejmie o pomoc w odbudowie estakadyAutor komentarza: JoannaTreść komentarza: Budynek Cosmo prezentuje się nieźle ale kto wybrał taka lokalizaje?? to zupełnie inna sprawa, przez balkon będą się witać z sąsiednim blokiemData dodania komentarza: 6.06.2025, 09:24Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"
Reklama