Jak poinformowała w ostatnim czasie firma Alstom w komunikacie prasowym, doszło do podpisania umowy na produkcję 35 międzyregionalnych elektrycznych pociągów Coradia Stream. Będzie to pierwszy kontrakt na pociągi pasażerskie realizowany przez tę firmę w Bułgarii oraz pierwszym w tym kraju zamówieniem obejmującym elektryczne pociągi międzyregionalne w ciągu ostatnich 20 lat. Pociągi będą wykorzystywane na trasach regionalnych i międzymiastowych o długości czasu podróży ok. 4-5 godzin.
To dla nas o tyle ważne, że za produkcję nadwozi, montaż sufitów oraz malowanie taboru odpowiadać będzie chorzowski zakład Alstomu. Pozostałe prace produkcyjne będą wykonane w zakładzie Alstom w Budziszynie w Niemczech.
– Nowe elektryczne pociągi międzyregionalne Coradia Stream przyczynią się do rozwoju nowoczesnego i zrównoważonego transportu w Bułgarii, zgodnie z naszą ambicją, by być liderem globalnej transformacji w kierunku bardziej ekologicznej i inteligentnej mobilności. Cieszę się, że nasze pociągi międzyregionalne Coradia, doceniane już w tak wielu krajach europejskich, będą eksploatowane również w Bułgarii. Dzięki nowej umowie poszerzamy dostępne w tym kraju portfolio Alstom, które uwzględnia już projekty srk i infrastrukturalne, pociągi pasażerskie oraz usługi utrzymania taboru – podkreśla Gian Luca Erbacci, szef Regionu Europa w Alstom.
Umowa podpisana została przez konsorcjum BULEMU z Ministerstwem Transportu i Komunikacji Bułgarii. Alstom ma być liderem owego konsorcjum, utworzonego we współpracy z lokalną firmą RVP Ilientsi, która zapewni usługi utrzymania taboru w okresie 15 lat. Łączna wartość umowy wynosi 720 mln euro, z czego 600 mln euro przypada na Alstom.
– Dzięki tym pociągom możliwe będzie wdrożenie rządowej polityki w zakresie pasażerskiego transportu kolejowego, która zakłada zwiększenie liczby pasażerów poprzez regularniejsze połączenia o podwyższonej jakości i komforcie, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji – powiedział Grozdan Karadjov, wicepremier i minister transportu i komunikacji Bułgarii.
Każdy z elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream, które rozwijają maksymalną prędkość 160 km/h składa się z sześciu wagonów z ponad 320 miejscami siedzącymi. W pełni niskopodłogowe składy zapewnią wszystkim pasażerom ułatwiony dostęp. W wagonach środkowych znajdować się będzie dwoje drzwi wejściowych z każdej strony, a w wagonach krańcowych – po jednym wejściu z każdej strony. System informacji pasażerskiej będzie uwzględniał zarówno komunikaty dźwiękowe, jak i dynamiczne wyświetlacze wizualne.
Zamówione przez Bułgarię pociągi będą ponadto wyposażone w cyfrowy system liczenia pasażerów oparty o precyzyjne czujniki, a także w gniazdka do ładowania urządzeń elektronicznych. Każdy skład ma dysponować czterema ekologicznymi toaletami, w tym jedną przeznaczoną dla osób o ograniczonej mobilności. Przewidziano również miejsca na rowery i wózki dziecięce. Finalna konfiguracja, kolorystyka i wykończenie zostaną na etapie projektowania dostosowane do wymagań zamawiającego.
Warto również dodać, że do tej pory Alstom dostarczył na całym świecie ponad 4 tys. pociągów tej klasy. Niektóre z nich były składane właśnie w zakładzie z naszego miasta.
W Europie pasażerowie mogą podróżować w składach Coradia m.in. w Danii, Francji, Niemczech, Holandii i Hiszpanii, a pociągi te od ponad 30 lat wykazują się efektywnością i zapewniają niezawodną eksploatację w całej Europie.
Napisz komentarz
Komentarze