Decyzją prezydenta Chorzowa Szymona Michałka w poniedziałek (2.06) miejska estakada została zamknięta dla ruchu wszelkich pojazdów. Dotyczy to zarówno samego obiektu, jak i poruszania się na terenie pod nim. Jest to związane z wynikami i zaleceniami z otrzymanej ekspertyzy. Zmiany związane z tą decyzją są oczywiście spore i dotykają mieszkańców Chorzowa, jak i całego regionu.
Temat estakady przez kolejne tygodnie stał się na tyle istotny, że dotarł aż do Warszawy, gdzie 24 czerwca w Sejmie RP odbyła się Komisja Infrastruktury, której tematem głównym był właśnie ten chorzowski obiekt. Do stolicy kraju udała się liczna reprezentacja naszego samorządu z prezydentem Szymonem Michałkiem na czele. W czasie posiedzenia debatowano na temat kształtu estakady oraz planów na przyszłość.
Dwa dni później, w czasie sesji Rady Miasta, debata przeniosła się na szczebel miejski, a radni dyskutowali nad kształtem nowego układu ruchu w Chorzowie. Podjęto również pierwsze decyzje związane z finansowaniem działań rozbiórkowych obecnego obiektu.
Źródłem dyskusji miało być podjęcie uchwały o pewnych zmianach budżetowych, wraz z tą najważniejszą, która zakłada, że wpływ z dywidendy, która przysługuje miastu w ramach bycia udziałowcem firmy Alba zostanie ulokowana właśnie na DK 79.
Kwota łączna dywidendy wyniesie 3 452 288,21 złotych, a całość tych pieniędzy ma zostać przeznaczona na zadanie związane z Budową obiektu mostowego nad linią kolejową nr 131 oraz rewitalizacją Rynku wraz z rozbiórką estakady w ciągu DK79 ul. Katowicka w Chorzowie.
Głos na początku dyskusji zabrał Marcin Michalik, z Koalicji Obywatelskiej. Radny zadał wiele pytań związanych z przyszłością estakady, jak i całego ruchu w naszym mieście.
- Myślę, że zmiany (w budżecie przyp. red.) są dobre, ponieważ podejmujemy już konkretne decyzje (…) Warto jednak zadać pytanie co dalej nie tylko z estakadą, ale drogą 79? Co z przebiegiem nie tylko tranzytu, ale także tranzytu z jednej strony Chorzowa na drugi? (…) Jaki jest pomysł na rozwiązanie takiego problemu komunikacyjnego. Nikt nie kocha estakady, nikomu się ona nie podoba, natomiast jakieś funkcje, jakieś problemy również nasze chorzowskie, ona rozwiązywała i musimy sobie dać radę - powiedział Marcin Michalik.
W dyskusji nad tym punktem wziął również udział Jacek Nowak, radny miasta z ramienia Prawa i Sprawiedliwości. Zwrócił on uwagę na powagę sytuacji oraz zaapelował o zwołanie specjalnej Rady Miasta, której tematem będzie wyłącznie obecna sytuacja związana z zamknięciem fragmentu DK 79. Zaznaczył dodatkowo, że koszt rozbiórki obiektu jest szacowany na kwotę od 40 do 80 milionów złotych.
- Rzeczywiście podejmujemy pierwsze decyzje budżetowe związane z tą trudną sytuacją komunikacyjną, która powstała w mieście. Myślę, że decyzje, które zapadną w najbliższym czasie, zaważą w dużej mierze na przyszłości miasta na kolejne dekady. To, że w latach 70-tych wybudowano estakadę, zdeterminowało przecież rozwój albo brak rozwoju pewnych aspektów centrum na praktycznie pół wieku. Dzisiaj jest moment, gdy musimy podjąć jakieś decyzje, co dalej - powiedział Jacek Nowak, radny z ramienia Prawa i Sprawiedliwości.
Na pytania radnych odpowiadała w tej części sesji zastępca prezydenta Elżbieta Popielska. Na wstępie stwierdziła, że nie jest prawdą, że miasto nie ma planu na to, co zrobić z estakadą.
- Pan prezydent przedstawił etapy, które muszą po sobie nastąpić (...), pierwszym elementem tego procesu jest dzisiejsza sesja i wniosek o przesunięcie środków finansowych, które w całości pochodzą z dywidendy, jaka miastu przysługuje w ramach bycia udziałowcem firmy Alba. Sto procent tych środków zostanie przesunięte po to, aby można było rozpocząć postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w pierwszej kolejności na program funkcjonalno-użytkowy, który umożliwi stworzenie dokumentacji, na podstawie których zostanie przeprowadzony proces rozbiórki i częściowej odbudowy tegoż obiektu mostowego - mówiła Elżbieta Popielska.
Finalnie w głosowaniu wzięło udział 19 radnych, wszyscy zgodnie zagłosowali za zmianą budżetu. Oznacza to, że zgodnie z zapowiedziami miasto planuje wyburzenie estakady i zabezpieczenie transportu szynowego odbywającego się pod nim.
Napisz komentarz
Komentarze