Grupa posłów i posłanek ze Śląska, w składzie Łukasz Ściebiorowski, Tomasz Głogowski, Marta Golbik, Ewa Kołodziej, Urszula Koszutska oraz Monika Rosa, złożyła interpelację poselską do ministra infrastruktury. Dotyczy ona nagłego wyłączenia z użytkowania od 2 czerwca 2025 r. estakady w ciągu ulicy Katowickiej w Chorzowie, będącej częścią drogi krajowej nr 79 i kluczowym elementem układu komunikacyjnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
W piśmie wskazano, że zamknięcie estakady, strategicznej arterii komunikacyjnej, doprowadziło do paraliżu komunikacyjnego w Chorzowie i okolicznych miastach, takich jak Bytom, Piekary Śląskie czy Tarnowskie Góry. Mieszkańcy doświadczają znacznych opóźnień w dojazdach do pracy, szkół i placówek publicznych, a lokalni przedsiębiorcy zmagają się z utratą klientów i możliwości prowadzenia działalności. Utrudnienia dotknęły również komunikację publiczną – autobusową i tramwajową, a także początkowo kolejową.
Przekazano również, że Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego nakazał prezydentowi Chorzowa usunięcie zagrożenia poprzez tymczasowe podparcie wszystkich przęseł estakady do 31 sierpnia. Ekspertyza, na której oparto decyzję o wyłączeniu z ruchu, wskazuje na dwie metody zabezpieczenia: podparcie przęseł lub wykonanie sprężenia zewnętrznego z dodatkowym podparciem w osi filarów. Według ekspertyzy, te prace mają przywrócić nośność użytkową obiektu na 4-5 lat, dając czas na opracowanie dokumentacji do rozbiórki obecnej konstrukcji i budowy nowej.
Przypomniano, iż władze Chorzowa nie podjęły jeszcze formalnej decyzji co do przyszłości estakady. Wiceprezydent Chorzowa Elżbieta Popielska w piśmie do wojewody śląskiego wskazała, że miasto jest "ukierunkowane na rozpoczęcie prac zmierzających do rozbiórki estakady". Prezydent Chorzowa Szymon Michałek wyraził obawy dotyczące proponowanego podparcia. Podczas zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii 16 czerwca br., prezydent Michałek stwierdził, że "Podparcie na tym obiekcie jest niemożliwe, ponieważ ono spowoduje i tak katastrofę, tylko upadek tego obiektu z wysokości będzie zamortyzowany, a nie gwałtowny". Prezydent Chorzowa potwierdził również, że miasto planuje w pierwszej kolejności rozebrać część estakady nad linią kolejową nr 131 i odbudować rampę tramwajową.
W związku z tą złożoną sytuacją posłowie zwrócili się do ministra infrastruktury z prośbą o informację, jakie dokumenty i korespondencja wpłynęły do resortu w przedmiotowej sprawie ze strony władz i instytucji Chorzowa.
Interpelacja podkreśla również szerszy problem niewystarczającego wsparcia finansowego dla miast na prawach powiatu, zwłaszcza tych wchodzących w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w zakresie utrzymania i remontów dróg krajowych, które często wykraczają poza ich możliwości budżetowe. Posłowie pytają, czy w tym zakresie prowadzone są lub planowane zmiany legislacyjne oraz zmiany w modelu finansowania samorządów.
Posłowie podkreślili, że dalsze decyzje dotyczące estakady są kluczowe nie tylko dla bezpieczeństwa mieszkańców, ale także dla płynności ruchu drogowego w Chorzowie i sąsiednich miastach, co ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania całej metropolii.
Napisz komentarz
Komentarze