Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 15 grudnia 2025 04:20
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Estakada: podpierać czy burzyć? WINB chce kolejnych ekspertyz

Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego wstrzymał decyzję o pilnym podparciu wiaduktu nad Rynkiem w Chorzowie. Tymczasem Śląski WINB zlecił miastu wykonanie dwóch nowych ekspertyz. Czy obiekt zostanie jednak podparty?
Estakada: podpierać czy burzyć? WINB chce kolejnych ekspertyz

Autor: Martyna Majewicz

Decyzją prezydenta Chorzowa Szymona Michałka, 2 czerwca miejska estakada została zamknięta dla ruchu wszelkich pojazdów. Dotyczy to zarówno obiektu, jak i poruszania się na terenie pod nim. Jest to związane z wynikami otrzymanej ekspertyzy.

Początkiem sierpnia Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał postanowienie wstrzymujące wykonanie decyzji swojego śląskiego odpowiednika, dotyczące pilnego podparcia estakady nad chorzowskim rynkiem.

W swoim stanowisku podkreślił, że zgromadzony materiał dowodowy nie wskazuje, że remont estakady jest technicznie niemożliwy, a jedynie, że może być “skomplikowany i kosztowny”, co nie jest przesłanką do nakazania zarządcy rozbiórki obiektu przez nadzór budowlany.

Dodał, iż rozbiórka estakady może być wykonana dobrowolnie przez zarządcę, po uzyskaniu pozwolenia od organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Zauważył również, że materiał dowodowy nie pozwala na jednoznaczne określenie kształtu i skuteczności rozwiązania w postaci podparcia estakady.

“W ekspertyzie, w której zaproponowano podparcie, rozwiązanie to nie zostało poparte stosownymi obliczeniami. Inne dowody podważają kształt tego rozwiązania opisanego w ekspertyzie i poddają w wątpliwość jego skuteczność. GINB zlecił Śląskiemu WINB uzupełnienie materiału dowodowego, poprzez przeprowadzenie dodatkowych dowodów z terminem do 17 października br.” - przekazał GINB.

Ponadto, w drugim postanowieniu zlecono uzupełnienie materiału dowodowego w zakresie dokładnego kształtu i skuteczności zaproponowanego przez miasto rozwiązania.

Będą kolejne ekspertyzy?

Kilka dni temu Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał kolejne postanowienia. Nakładają one na MZUiM w Chorzowie obowiązek wykonania dwóch ekspertyz wiaduktu.

Pierwsza z nich ma zawierać “określenie wymaganego kształtu i skuteczności rozwiązania tymczasowego podparcia wszystkich przęseł estakady w odległości ~ 6,0 m od osi podpór, przyjętego w ekspertyzie technicznej sporządzonej przez mgr inż. Krzysztofa Tokarka i mgr inż. Marka Durczoka w maju 2025 r., wraz z wynikami badań i obliczeń”. Jako termin wykonania wskazano 10 października 2025 roku.

Kolejna dotyczyć ma określenia “stanu technicznego estakady oraz ocenę stateczności i nośności jej elementów konstrukcyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem stanu technicznego kabli sprężających, oraz zawierającej wyniki próbnego obciążenia statycznego obiektu, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości również wskazanie zakresu i terminu wykonania robót budowlanych, niezbędnych do doprowadzenia obiektu do właściwego stanu technicznego”.  W tym przypadku termin to 28 listopada 2025 roku.

MZUiM w Chorzowie przekazał, że dokona weryfikacji tych postanowień pod kątem ich wykonalności, a następnie “przystąpi do ich wykonania albo – w razie niemożności ich wykonania – wniesie zażalenie”.

Zajmą się transformacją śródmieścia

W ostatnim czasie prezydent Szymon Michałek powołał “Zespół ds. transformacji śródmieścia Chorzowa”. Jak czytamy w zarządzeniu, jego działalność ma na celu koordynację i ocenę działań “zmieniających przestrzeń miejską Chorzowa, z naciskiem na jakość życia mieszkańców, funkcjonalność układu komunikacyjnego i estetykę przestrzeni publicznej”.

Do głównych działań nowo powołanego zespołu należy rozbiórka Estakady w ciągu DK79, odbudowa obiektu mostowego nad linią kolejową nr 131, rewitalizacja chorzowskiego Rynku, monitorowanie i opiniowanie zmian zachodzących i planowanych w śródmieściu, a także analiza potencjalnych procesów inwestycyjnych i innych działań, które mogą wpływać na rozwój centrum miasta.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Dominik 26.08.2025 22:28
Jeśli mosty w Dreźnie i Genui się zawaliły ze względu na technologię w której został wykonany materiał na nie a nasza estakada była budowana w tej samej technologii...

Bigos 26.08.2025 19:18
Tak się przepala publiczną kasę, urząd wojewódzki niech się wstydzi

Ecik 27.08.2025 23:35
Za takie marnowanie naszych pieniedzy powinni odpowiadac swoim majatkiem. Moze wtedy ich decyzje byly by zgodne ze zdrowym rozsadkiem

Synek z Cwajki 26.08.2025 12:28
Naprawdę procedury urzędnicze są fatalne. Nie mówię o ludziach urzędnikach, bo oni muszą postępować wg prawa i procedur. Ale procedury są fatalne, bo sprawa się toczy już trzeci miesiąc i tak naprawdę nawet się nie zaczęła. A normalnie powinna już być realizowane albo wyburzanie, albo remont. A my się miesiącami (latami?) będziemy bujać z papierami.

Ciekawski 25.08.2025 15:30
Czy ten Wojewódzki Nadzór Budowlany ma nomen omen równo pod sufitem?! Kto rozsadny będzie wydawał miliony na podparcie konstrukcji, która jest do wyburzenia? Nie szkoda czasu i pieniedzy nasz "drogi" urzedzie? Drugie pytanie to przy okazji zadanie dla redakcji: Kim są osoby reprezentowane przez kancelarie adwokacka z Chorzowa przy ul. Stalowej i dlaczego WINB do nich także kieruje swoje pismo w tej sprawie? Eksperci? Jakiś nowy urząd? Lobbing? Ciekawe o co tu chodzi

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: slazakTreść komentarza: Az wstyd tu mieszkać. Kiedyś byłem dumny z tego...Data dodania komentarza: 14.12.2025, 06:02Źródło komentarza: Wiemy już, gdzie mieszka najwięcej dłużników. Jak w zestawieniu wypadli chorzowianie?Autor komentarza: TurTreść komentarza: Po co przejscie skoro tramwajem nie można nigdzie pojechać. Jestem ciekaw kiedy zawiąże się wreszcie inicjatywa odwołania michasia i jego rady.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 14:43Źródło komentarza: Przejście podziemne dla pieszych pod ulicą Katowicką w końcu zostało otwarte!Autor komentarza: icekTreść komentarza: Chyba Redakcja o czymść zapomniała. Jeśli macie 400 mln długu to największym kosztem są odsetki od tego długu, szacuję 20 mln rocznie (5%).Data dodania komentarza: 13.12.2025, 12:57Źródło komentarza: Budżet Chorzowa 2026: historyczne dochody, rekordowy deficyt. Oto lista najważniejszych wydatków inwestycyjnychAutor komentarza: Synek z CwajkiTreść komentarza: Tylko że miasta ościenne nie są zainteresowane sfinansowaniem remontu albo odbudowy estakady. Ta sytuacja doskonale pokazuje impotencję metropolii. Problem estakady to właściwie nie jest problem Chorzowa, ale Bytomia i Katowic. To jest problem całej Metropolii, która umywa ręce i mówi, że nie da pieniędzy. Jeżeli nie zjednoczymy się w jedno miasto, to rozrobnieni upadniemy.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:20Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: RepRezentantTreść komentarza: Wszystko jasne, mieszkańcy którzy żyją na krechę wybrali sobie prezydenta, który wybuduje kolejny stadion na krechę XD ten cały Chorzów nadaję się tylko do utylizacji, straszna bieda umysłowa u WasData dodania komentarza: 12.12.2025, 10:54Źródło komentarza: Wiemy już, gdzie mieszka najwięcej dłużników. Jak w zestawieniu wypadli chorzowianie?Autor komentarza: kibicTreść komentarza: W prawdzie kibole go wybrali ,ale co oni na to.Może by ten z Radzionkowa zapytał by mieszkańców.Robi wszystko by go odwołać.Data dodania komentarza: 11.12.2025, 20:28Źródło komentarza: Stadion w zamian za przyłączenie Chorzowa do Katowic? “Prezydent mówił, że byłby w stanie to zrobić”
Reklama
Reklama
Reklama