Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 8 czerwca 2025 02:06
Reklama

Więcej środków na kulturę

Zarząd województwa poinformował, że w br. przyzna więcej funduszy na kulturę w naszym regionie. Wiadomo już, że aż 3,7 mln, z puli niespełna 19 mln zł, trafi do Opery Śląskiej. Dodatkowe środki otrzyma również chorzowski Skansen.
Więcej środków na kulturę

Dodatkowe fundusze pochodzą z wolnych środków w budżecie województwa z ubiegłego roku. Wcześniej korektę w finansach zatwierdził Sejmik podczas marcowej sesji.

- Postanowiliśmy przełamać nie najlepszą tendencję w kwestii finansowania kultury i zwiększyć przeznaczoną na nią pulę środków. Te pieniądze trafią do wszystkich wojewódzkich instytucji kultury. Kończymy ze stagnacją i chcemy, aby nasze instytucje mogły się rozwijać, nie tylko przez zwiększenie środków na płace, ale przede wszystkim na nowości repertuarowe -€“ mówił w trakcie wczorajszego briefingu, który odbył się w Operze Śląskiej, członek zarządu województwa Henryk Mercik.

Pieniądze będą przeznaczone zarówno na bieżącą działalność instytucji kultury, jak i organizację imprez czy też realizację projektów o charakterze kulturalnym. Najwięcej środków z puli niespełna 19 mln zł trafi właśnie do Opery Śląskiej -€“ ponad 3,7 mln zł.

- Opera Śląska przeznaczy te środki na rozwój, na nowe propozycje repertuarowe. Zamierzamy zrealizować trzy premiery: klasyczną operę, spektakl operetkowy oraz jedną propozycję dla dzieci. Oprócz tego chcemy przeznaczyć część środków na dostosowanie regulaminów płacowych i podwyżki dla pracowników -€“ dodał dyrektor Opery Śląskiej Łukasz Goik.

Na liście znalazło się 19 wojewódzkich instytucji kultury. Filharmonia Śląska otrzyma dodatkowo ponad 2,2 mln zł., z czego 800 tys. zł na organizację Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Instytucja Filmowa „Silesia-Film” otrzyma 450 tys. zł z czego 200 tys. zł zostanie przeznaczonych na rekonstrukcję cyfrową dzieł Kazimierza Kutza. Ciekawym projektem jest również odtworzenie drewnianego kościoła protestanckiego z Bytomia-Bobrka w Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”, tu zwiększono dofinansowanie o niespełna 650 tys. zł.

- To niezwykły obiekt, bardzo ciekawy etap historii architektury, który już jest montowany w skansenie. To nie tylko sam kościół, ale też infrastruktura - droga plus media, całość będzie służyła otwarciu zupełnie nowych terenów w skansenie dla przyszłych obiektów” – tłumaczył członek Zarządu Henryk Mercik.

Źródło: materiały prasowe

Fot.: Muzeum "Górnośląski Park Etnograficzny"


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: TomaszTreść komentarza: Kotala niech już zamilczy. A wojewoda niech weźmie na siebie odpowiedzialność jak chce ponownego otwarcia tej ruiny estakady. Typowa tuskoobłuda.Data dodania komentarza: 7.06.2025, 18:27Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działaniaAutor komentarza: haTreść komentarza: Andrzej Kotala: "Fala hejtu zniechęciła mnie do kandydowania" No nie dziwie się :DData dodania komentarza: 7.06.2025, 12:59Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działaniaAutor komentarza: Ant manTreść komentarza: Hejt zapanował na chorzowskich social mediach to fakt. Kibolskie grupy opanowały internet, z jednej strony są to „pożyteczne głupki” takie bezrefleksyjne!! Ale także całe farmy ich trolli. Oskarżenia, wulgaryzmy, epitety różnego rodzaju mogą jak widać po ostatnich wyborach namieszać ludziom w głowach. Fb powinien monitorować i usuwać konta trolli. Nie robi tego bo zasięgi się liczą.Data dodania komentarza: 7.06.2025, 09:36Źródło komentarza: Andrzej Kotala: "Fala hejtu zniechęciła mnie do kandydowania"Autor komentarza: Edek K.Treść komentarza: Wiadomo, że pan finansista Michałek nie podjąłby się żadnej innej inwestycji poza budową stadionu.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 21:34Źródło komentarza: Prezydent zamyka estakadę, wojewoda przywraca kolej i nakazuje kolejne działaniaAutor komentarza: MikołówTreść komentarza: W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 20:33Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: MikołówTreść komentarza: W Mikołowie mamy dziś podobny problem, który kiedyś doprowadził do katastrofalnej decyzji o estakadzie w Chorzowie. Tylko że u nas zamiast drogi, planują puścić szybką kolej – i to przez sam środek miasta. CPK forsuje wariant W72 Kolei Dużych Prędkości, który przecina centrum naszego, 800-letniego Mikołowa. Pociągi miałyby jechać między blokami, domami, przez chronione tereny zielone. Miejscami tylko 20 metrów od bloków ma pędzić 180 składów dziennie. Przez miasto, które – tak jak Chorzów – było przez lata mocno eksploatowane górniczo. I tu jest ogromne ryzyko. Bo nikt nie uwzględnił, że pod ziemią są jeszcze aktywne wyrobiska, znajdujące się 50 metrów pod potencjalnymi torami, które CPK ignoruje. Przy takiej liczbie i prędkości pociągów, może dojść do pęknięć, uszkodzeń, a nawet katastrof budowlanych i osunięć gruntu. Nikt też nie pokazał rzetelnych analiz, że właśnie ten wariant – przez nasze centrum – jest najlepszy. A przecież są inne możliwości. Patrzymy na Chorzów i widzimy, jak estakada przez rynek zablokowała miasto na dekady. Zbudowano ją, mimo że większość ruchu była tranzytowa. Dziś grozi zawaleniem, a mieszkańcy płacą cenę za błędne decyzje sprzed lat. Nie chcemy, żeby Mikołów był kolejnym miastem, które stanie się ofiarą cudzych planów, bez sensownych konsultacji i szacunku dla ludzi, którzy tu żyją.Data dodania komentarza: 6.06.2025, 20:31Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"
Reklama