Temat przebudowy ciągu ulic Nowej, Poznańskiej oraz Marii Skłodowskiej-Curie pojawił się już na początku 2025 roku. Wtedy jednak od razu zaznaczono, że wpierw musi dojść do zakończenia prac związanych z przebudową wiaduktu na ul. Legnickiej. Choć w międzyczasie pojawił się inny problem w postaci zamknięcia estakady, to temat związany z obiektem w Chorzowie Starym nie zniknął.
Najważniejszym punktem całego zadania w tym miejscu jest rozbiórka istniejącego wiaduktu i budowa nowego obiektu inżynierskiego nad torami kolejowymi w ciągu ulicy Nowej w Chorzowie. Dotyczy to odcinka drogi o długości 222 metrów, gdyż wiadukt znajduje się w złym stanie, widoczne są pęknięcia, odsłonięte fragmenty zbrojenia czy dziury.
- Stan obiektu został zakwalifikowany do remontu na podstawie przeglądów okresowych. Nie było konieczności wykonywania ekspertyzy, obiekt jest na bieżąco monitorowany przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie. Miasto w 2022 roku zleciło opracowanie dokumentacji projektowej na rozbiórkę i budowę nowego wiaduktu wraz z korektą geometrii – mówił we wrześniu 2025 roku dla "Dziennika Zachodniego" Paweł Mielczarek, pracownik Biura Prasowego Urzędu Miasta Chorzów.
We wrześniu w tej sprawie doszło do otwarcia kopert, a jak się okazało do wykonania prac złożono 9 ofert. Finalnie zdecydowano się na ofertę firmy Nowak-Mosty, która wyniosła 17 218 178,47 zł.
W ostatnich dniach doszło już do podpisania umowy pomiędzy Miastem Chorzów a wykonawcą. Spółka z Dąbrowy Górniczej odpowiedzialna będzie zarówno za rozbiórkę starego wiaduktu, jak i budowę nowego obiektu drogowego w ciągu ul. Nowej.
Plan działania wykonawcy zakłada, że w pierwszej kolejności w ramach inwestycji, zostaną rozwiązane problemy z licznymi kolizjami elektroenergetycznymi i teletechnicznymi w tym miejscu. Dojdzie także do przebudowy dwóch ciepłociągów.
Rozbiórka starego obiektu będzie musiała za to poczekać, gdyż, aby zapobiec paraliżowi miasta, wykonawca w tej sprawie czekać będzie na decyzje, związane z estakadą oraz ciągiem Drogi Krajowej 79.
- (...) Następnie po rozwiązaniu przez MZUiM problemu estakady w ciągu DK79, a więc po udrożnieniu przejazdu przez chorzowski rynek, przejdziemy do rozbiórki istniejącego i budowy nowego wiaduktu wraz z przebudową sąsiedniej ul. Poznańskiej oraz ul. M. Skłodowskiej-Curie - poinformowała firma Nowak-Mosty.
Wykonawca poinformował również, że nowa, trójprzęsłowa konstrukcja będzie budowlą hybrydową, a do jej wybudowania wykorzystana zostanie technologia beton-beton oraz stal-beton.
- Niełatwe warunki terenowe oraz układ torowy wymusiły zaprojektowanie w ciągu ul. Nowej wiaduktu o trójprzęsłowej konstrukcji, którą śmiało możemy określić jako hybrydową. Ze względu na układ w planie i łuk po stronie zachodniej, skrajne przęsło przewidziano do wykonania jako zespolone typu stal-beton, gdzie belki nośne będą wykonane ze stalowych dźwigarów gorącowalcowanych, a pomost klasycznie zostanie wylany jako żelbetowy. Pozostałe dwa przęsła również będą zespolone, jednak w typie beton-beton, gdzie belki nośne zostaną wykonane jako prefabrykowane strunobetonowe, a zespalający je pomost będzie żelbetowy.
Całość przewidzianych prac ma pozwolić na likwidację obecnego w tym miejscu ograniczenia tonażowego 15t.




















Napisz komentarz
Komentarze